سازمان ملل اعدام کودک-مجرم در ایران را محکوم کرد

اتحادیه اروپا: «اعدام افرادی که زیر سن ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند، خلاف تعهدات بین‌المللی ایران است»

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد- John DURAN / AFP

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعدام محمدحسن رضایی، کودک مجرمی در ایران را که در زمان ارتکاب جرم زیر سن قانونی بوده است، محکوم کرد.

به گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، خانم باشله روز پنجشنبه ۱۱ دی‌ماه  با انتقاد از اعدام این کودک مجرم این اعدام را «به شدت» محکوم کرد.

کمیسر عای حقوق بشر پیش‌تر هم از اعدام دو کودک مجرم دیگر در ایران به شدت انتقاد کرده بود. خانم باشله در بیانیه خود گفته بود:‌ «اعدام این دو نفر که در زمان ارتکاب جرم کودک بودند، بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشر منع شده بود».

در بیانیه امروز خانم باشله نیز که در انتقاد به اعدام محمدحسن رضایی صادر شده است آمده که اعدام کودکان بزهکار طبق قوانین بین‌المللی به صراحت ممنوع اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز گفته که  کشتن  محمد‌حسن رضایی به رغم مداخلات و تعامل و تماس های مکرر  با دولت ایران در این خصوص صورت گرفته است.

محمدحسن رضایی،‌ سال ۱۳۸۶ هنگامی که ۱۶ سال سن داشت به اتهام قتل عمد در یک دعوای گروهی بازداشت شده بود. او صبح پنجشنبه در سن سالگی در زندان لاکان شهر رشت اعدام شد.

در بیانیه دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین آمده‌است که این نهاد گزارش‌های عمیقا نگران‌کننده‌ای دریافت کرده مبنی بر این‌که  آقای رضایی زیر شکنجه اتهام قتل را پذیرفته است.

همزمان، اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای جداگانه  اعدام محمدحسن رضایی را به‌شدت محکوم کرد و گفت که اعدام افرادی که زیر سن ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند، خلاف تعهدات بین‌المللی ایران است.

ایران بعد از کشور چین بیشترین آمار اعدام ها را در جهان دارد