تصویر قاسم سلیمانی، نوار غزه را در انزوای کامل قرار خواهد داد

اسرائیل با استفاده از این تصویر، جناح‌های مسلح فلسطینی را به عنوان گروه‌های تروریستی توصیف خواهد کرد

بیلبورد بزرگ تصویر قاسم سلیمانی در وسط نوار غزه . عكس از:  AFP

همزمان با رزمایش مشترک اخیر انجام شده توسط جناح‌های مسلح فلسطینی در نوار غزه، تصویری بزرگی از قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران که در سوم ژانويه گذشته در حمله پهپادهای آمریکایی در بغداد کشته شد، در جاده اصلی ساحلی در نوار غزه نصب شد. نصب این بیلبورد بزرگ، اسرائیل را بر این عقیده واداشت که رزمایش اخیر که هدف از آن، نمایش قدرت گروه‌های فلسطینی بود توسط ایران سازماندهی شده است.

بر روی این بیلبورد بزرگ، عباراتی به نقل از سخنان اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که هنگام شرکت در مراسم تشییع جنازه سلیمانی در تهران، قاسم سلیمانی را به عنوان "شهید قدس" توصیف کرده بود، نوشته شده است.

البته این دومین بار است که تصویر قاسم سلیمانی در نوار غزه نصب می‌شود، مورد اول در مراسم عزاداری بود که جناح‌های (حماس، جهاد اسلامی، جبهه مردمی و کمیته‌های مقاومت مردمی) برای او در نوار غزه برگزار کردند و تصاویر بزرگی از این شخصیت ایرانی را تنها در محل برگزاری مراسم عزاداری نصب کرده بودند، اما در خیابان‌های اصلی غزه هیچ تصویری از وی به نمایش گذاشته نشده بود.

به طور معمول، در نوار غزه تصاویر و بیلبوردهای بزرگ به مناسبت‌های رسمی و ملی در خیابان‌های اصلی نصب می‌شود و جناح‌های فلسطینی در اغلب از این روش برای ارسال پیام به اسرائیل (از جمله نصب تصویر سربازان بازداشت شده در نوار غزه) ​​یا ابراز همبستگی با طرف‌های مشخصی استفاده می‌کنند.

در همین حال، محمود الزق، عضو شورای مرکزی فلسطین، گفت که"نصب تصویر سلیمانی نمایانگر جانبداری تمام ساکنان نوار غزه از ایران است، در حالی‌که ما از پیوستن به هر ائتلاف منطقه‌ای خودداری کردیم و همواره سعی داریم مسئله فلسطین را یک مسئله ملی نشان دهیم و آن را با هیچ محور مشخصی پیوند ندهیم." وی افزود "ما در حالی‌که در اصل، از بیان این‌که نوار غزه با ایران پیوند دارد، امتناع می‌ورزیم، تأکید داریم که باید یک رویکرد متعادل را حفظ کنیم که منافع نوار غزه تحت محاصره و آرمان فلسطین را تضمین کند و فلسطینی‌ها به هیچ صورتی نباید بخشی از ائتلاف‌های منطقه‌ای باشند."

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، ولید عوض، عضو دفتر سیاسی حزب خلق فلسطین، نصب بیلبورد سلیمانی در این مقطع حساس را یک نمایش غیر ضروری دانست که پیامدهای منفی برای غزه دارد و نوار غزه ناگزیر است هزینه این اقدام را چه از طریق تنش با اسرائیل و چه در نتیحه از دست دادن روابط با کشورهای عربی بپردازد. وی گفت این موضوع آن‌چنان بزرگ‌نمایی خواهد شد تا نوار غزه را در حلقه تروریسم ایران قرار دهد.

اما طلال ابوظریفه، یکی از اعضای کمیته مرکزی جبهه دموکراتیک، تأکید کرد که این تصویر به‌جایی این‌که در این وضعیت دشوار، نفعی به مسئله فلسطین برساند، نوار غزه را در پیچ و خم دشواری و اختلافات سیاسی وارد می‌کند و منجر به از دست دادن حمایت کشورهای عربی می‌شود.

البته عدم وجود نشان و آرم جناح‌ مسلح مشخصی بر روی تصویر قاسم سلیمانی، حاکی از این است که نصب این بیلبورد کار مشترک جناح‌هایی است که از ایران پول دریافت می‌کنند و این اقدام تنها کار جنبش حماس نیست، زیرا حماس به طور معمول آرم خود را بر روی تمام نشرات و تبلیغات رسمی قرار می‌دهد. افزون بر آن، اسرائیل نیز نصب این بیلبورد را به رزمایش اخیر پیوند داده و بدین باور است که جناح‌های مسلح فلسطینی مانور مزبور را برای نمایش قدرت ایران در منطقه انجام داده اند.

قابل ذکر است که در حاشیه مراسم عزاداری قاسم سلیمانی که در چهارم ماه ژانویه گذشته برگزار شد، اسماعیل رضوان، یکی از رهبران حماس گفت "ما در نوار غزه همواره به کسانی که از فلسطین حمایت می‌کنند و توانایی‌های جناح‌ها را توسعه می‌دهند، وفادار خواهیم ماند."

یک روز پیش از نصب تصویر سلیمانی در نوار غزه، محمود زهار، یکی از اعضای ارشد دفتر سیاسی حماس گفت که هنگام دیدار از تهران در سال ۲۰۰۶، پس از این‌که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری وقت ایران وی را به قاسم سلیمانی ارجاع داد، سلیمانی در نخستین جلسه و در یک پاسخ سریع، ۲۲ میلیون دلار را برای حمایت از جنبش حماس به وی تحویل داد.

در همین حال، اسرائیل، نصب بیلبورد قاسم سلیمانی در نوار غزه را گسترش تروریسم ایران دانست و «اوفیر گندلمن» سخنگوی نخست وزیر اسرائیل گفت که "شبه نظامیان حماس وابسته به ایران، یک فرد قاتل را که صدها هزار شهروند سوری، عراقی، یمنی و فلسطینی را قتل عام کرده است مورد ستایش و گرامیداشت قرار می‌دهند و عوامل ایران در غزه با کسانی که چهار پایتخت عربی را اشغال کرده اند متحد شده و در عین حال خواستار حمایت و همبستگی کشورهای عربی هستند. واقعا این‌ها هیچ شرم و حیایی ندارند."

بیلبورد بزرگ سلیمانی در نوار غزه، تنها چند روز پس از آن نصب شد که دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی، جناح‌های مسلح و مبارزه مسلحانه در غزه را محکوم کرد  و حماس را مرتکب جنایات جنگی علیه اسرائیلی‌ها دانست و خاطرنشان کرد که تصمیم دارد، افرادی که عملا مرتکب جنایت شده اند را در دادگاه کیفری بین‌المللی تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

طلال ابو رکبه، کارشناس امور سیاسی فلسطین، گفت نوار غزه به خود اجازه داده است که به عنوان بخشی از کشمکش‌های محورها در منطقه باشد، از این‌رو، ناگزیر است پیامدهای این اقدام و قطع روابط با بسیاری از کشورها را تحمل کند. وی افزود: آن‌چه در غزه صورت می‌گیرد، رویکرد درست و عاقلانه نیست، بلکه مفهوم تروریسم را تقویت می‌کند و اسرائيل با در نظرداشت این‌که نوار غزه توسط تروریست‌ها حمایت می‌شود، می‌تواند غزه را بیشتر از پیش تحت فشار قرار دهد و البته جنبش حماس به دلیل این که کنترل نوار غزه را در دست دارد، بایستی مسئولیت این اقدام را بر عهده داشته باشد.

طلال ابو رکبه، اظهار داشت که اسرائیل از نصب این تصویر برای فتنه‌انگیزی علیه مبارزه مسلحانه فلسطین بهره‌برداری کرده و این‌گونه وانمود می‌کند که جناح‌های مسلح در نوار غزه، نیروی مقاومت نیستند، بلکه نیروهای تروریستی هستند، به ویژه این‌که آمریکا و کشورهای اروپایی، بسیاری از این جناح‌ها را به عنوان گروه‌های تروریستی قلمداد می‌کنند.

© IndependentArabia