قدرت‌نمایی دوباره بمب‌افکن‌های بی-۵۲ آمریکا در خلیج فارس

این قدرت‌نمایی جهت بازداشتن ایران از هرگونه حمله احتمالی به اهداف آمریکا یا متحدان آن در خاورمیانه صورت گرفته است

ماموریت امروز بمب‌افکن‌های بی-۵۲ از پایگاه نیروی هوایی در داکوتای شمالی آغاز شد-AFP PHOTO/Raul ARBOLEDA

ارتش ایالات متحده روز چهارشنبه، برای دومین بار در یک ماه گذشته، بمب‌افکن‌های استراتژیک بی-۵۲ خود را به منظور قدرت‌نمایی جهت بازداشتن ایران از هرگونه حمله احتمالی به اهداف آمریکا یا متحدان آن در خاورمیانه، بر فراز خلیج فارس به پرواز در آورد.

به گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد ارتش آمریکا گفت پرواز دو بمب‌افکن بی-۵۲ نیروی هوایی در پاسخ به نشانه‌هایی بود که ایران احتمالا در حال برنامه‌ریزی برای حمله به اهداف متحدان آمریکا در کشور همسایه، عراق، یا نقاط دیگری در منطقه در روزهای آینده است.

به نوشته این خبرگزاری، مقام نظامی مورد اشاره که نخواست هویتش در گزارش فاش شود، گفت اجازه ندارد جزئیات مربوط به داده‌های حساس اطلاعاتی دریافت شده در مورد تحرکات جمهوری اسلامی ایران و ارزیابی‌های ارتش آمریکا در این زمینه را برای عموم فاش کند.

آسوشیتدپرس پیشتر در بیستم آذر ماه نیز از قول مقام‌های آمریکایی گزارش داده بود که دو فروند بمب‌افکن بی-۵۲ ارتش آمریکا  پس از برخاستن از پایگاهی در آمریکا بر فراز بخش‌های بزرگی از خلیج فارس و منطقه پرواز کردند، که حاوی یک پیام مستقیم برای ایران بود.

ماموریت امروز بمب‌افکن‌های بی-۵۲ از پایگاه نیروی هوایی در داکوتای شمالی آغاز شد و پس از گشت‌زنی در خلیج فارس به پایگاه مبدا بازگشتند، نشان دهنده نگرانی فزاینده در واشنگتن در چند هفته پایانی دولت دونالد ترامپ از حملات نظامی تلافی‌جویانه ایران در منطقه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران گفته است هنوز کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس را تلافی نکرده است. وی ۱۳ دی ۱۳۹۸ در بغداد هدف حمله پهپادی ارتش آمریکا قرار گرفت و کشته شد. ایران پنج روز بعد یک پایگاه آمریکایی‌ها در عراق را موشک‌باران کرد، اما تلفات انسانی در پی نداشت.

همزمان با نزدیک شدن به نخستین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، اظهارات تهدیدآمیز مقام‌های سپاه پاسداران و در نتیجه نگرانی غرب و کشورهای منطقه از احتمال انجام یک حمله نظامی از سوی ایران یا عوامل نیابتی آن در منطقه و بروز یک درگیری نظامی افزایش یافته است.

حدود ده روز پیش دست‌کم سه راکت کاتیوشا در نزدیکی ساختمان سفارت آمریکا در بغداد، در منطقه به شدت محافظت شده موسوم به «منطقه سبز» در پایتخت عراق، به زمین اصابت کرد. این حمله تلفات جانی نداشت و منابع امنیتی عراقی گفته‌اند سفارت آمریکا هدف حمله بوده است.

سه روز بعد، دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی آمریکا که اول بهمن ماه قدرت را به جو بایدن رییس جمهوری منتخب تحویل می‌دهد، در توییتی با اشاره به آن حمله نوشت، «برای ایران یک توصیه دارم: اگر یک آمریکایی کشته شود، ایران را مسئول می‌دانم. دوباره فکر کنید.»

مشخص نیست چه گروهی مسئول حمله راکتی شامگاه سی‌ام آذر در پایتخت عراق بوده است. ارتش عراق آن را به یک «گروه غیرقانونی» نسبت داده، اما آمریکا شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را مسئول آن معرفی کرده است. تهران هرگونه مسئولیت در آن را رد کرده است.