کنگره آمریکا می‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد؟

در روز ششم ژانویه، کنگره برای شمارش نهایی آرای الکترال ایالت‌ها و تایید رییس جمهوری تشکیل جلسه می‌دهد

در روز شمارش نهایی آرا، اعضای دو مجلس نمایندگان و سنا در مجلس نمایندگان تشکیل جلسه می‌دهند- Samuel Corum/Getty Images/AFP

کنگره آمریکا در روز ششم ژانویه برای شمارش نهایی آرای الکترال اعلام شده هر یک از ایالات و تایید رییس جمهوری ایالات‌متحده آمریکا، جلسه تشکیل خواهد داد.

جو بایدن ۳۰۶ رای و دونالد ترامپ ۲۳۲ رای الکترال به‌دست آورده‌اند و بایدن برنده انتخابات ریاست‌جمهوری است. از طرفی ترامپ بدون مدرک، مدعی وقوع تقلب‌های گسترده در رای‌گیری‌ها شده است و خود را پیروز واقعی انتخابات می‌داند. 

تقریبا تمام دعاوی حقوقی که ستاد انتخاباتی ترامپ و متحدانش برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات مطرح کرده‌اند، با شکست مواجه شده است. آن‌ها در دادگاه‌های ایالتی، دادگاه‌های فدرال و دادگاه عالی شکست خورده‌اند. این چالش بدون‌شک تا زمان برگزاری جلسه کنگره برای شمارش نهایی آرا در تاریخ ششم ژانویه ادامه خواهد یافت؛ اما به نظر می‌رسد که هرگونه تلاشی در این راستا در روز شمارش آرا نیز با شکست مواجه خواهد شد.

در روز شمارش نهایی آرا، اعضای کنگره در مجلس نمایندگان تشکیل جلسه می‌دهند و مایک پنس، معاون رییس ‌جمهوری، بر روند کار نظارت خواهد کرد. نقش او الزامی و تا حد زیادی اجرایی است؛ او آرای مهروموم‌شده را باز می‌کند و آن‌ها را به شمارشگران منتخب از میان اعضای مجلس و سنا می‌دهد تا با صدای بلند بخوانند. 

در صورت مخالفت اعضای مجلس و سنا با شمارش آرا -اتفاقی كه قطعا رخ خواهد داد زیرا ​​چندین عضو جمهوری‌خواه مجلس قصد خود برای مخالفت را اعلام کرده‌اند- نهادهای قانون‌گذاری هر کدام در محل فعالیت خود برای بررسی به اعتراض‌ها گرد هم خواهند آمد. مجلس نمایندگان و سنا حداکثر تا دو ساعت در مورد اعتراض‌ها بحث و گفت‌وگو می‌کنند و هر عضو، پنج دقیقه فرصت دارد تا نظر خود را در مورد آن اعتراض اعلام کند. پس از آن، هر دو مجلس جداگانه به رای اعتراضی رای خواهند داد و تایید آن نیاز به رای اکثریت دارد. اعتراض وارده تنها درصورت توافق هر دو مجلس پذیرفته خواهد شد.

چقدر احتمال موفقیت  وجود دارد؟  

چالش‌ها در شمارش آرا -که به احتمال زیاد رخ خواهند داد - بسیار بعید است که به نتیجه برسند. برای پذیرش و موفقیت یک اعتراض، اکثریت اعضای مجلس نمایندگان -که تحت کنترل دموکرات‌هاست- باید با آن اعتراض موافقت کنند. به عبارت ساده‌تر، این اتفاق نخواهد افتاد. به‌علاوه، هر چالش مستلزم موافقت یک سناتور با اعتراض وارده در مجلس است. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا، پیروزی آقای بایدن به‌عنوان برنده انتخابات ۲۰۲۰ را تصدیق کرده و از سناتورها خواسته است تا در روز ششم ژانویه به شمارش آرا اعتراض نکنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون تنها سناتور تامی توبرویل، مربی پیشین فوتبال کالجی، اعلام کرده است که قصد دارد از چالش‌های احتمالی که در مجلس مطرح می‌شود، حمایت کند.

سناتور جان تون، یک جمهوری‌خواه از ایالت داکوتای جنوبی، گفته است که هرگونه تلاش برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات قطعا بی‌نتیجه خواهد بود. او هفته گذشته به خبرنگاران گفت که این چالش «راه به جایی نخواهد داشت. مثل سگ تیر‌خورده شکست خواهد خورد.»

ارزیابی ناخوشایند آقای تون از احتمال موفقیت هواداران آقای ترامپ در مجلس، توجه رییس جمهوری را جلب کرد. او در مورد آقای تون چنین توییت کرد: «داکوتای جنوبی ضعف را دوست ندارد. او در انتخابات سال ۲۰۲۲ به چالش کشیده خواهد شد، فعالیت سیاسی تمام!!!»

کل این چالش حول محور متمم دوازدهم می‌گردد. طبق این اصلاحیه و قانون شمارش آرای الکترال سال ۱۸۸۷، اگر شمارش آرای کالج الکترال با مخالفت روبه‌رو شود و اکثریت مشخصی وجود نداشته باشد، وظیفه‌ انتخاب رییس ‌جمهوری به‌عهده مجلس نمایندگان است. هر هیأت مجلس نمایندگان -و نه اعضای آن- یک رای برای انتخاب رییس جمهوری دارند. گرچه دموکرات‌ها مجلس نمایندگان را اداره می‌‌کنند، اما تعداد ایالت‌های جمهوری‌خواه (۲۷ ایالت) از ایالات دموکرات بیشتر است. در صورتی که جمهوری‌خواهان به آقای ترامپ رای دهند، او برنده آن انتخابات اعلام خواهد شد، اما بعید به‌نظر می‌رسد که چنین وضعیتی پیش بیاید، زیرا تقریبا مسلم است که مجلس نمایندگان به تغییر هر تصمیم الکترال ایالتی که به پیروزی ترامپ منجر شود، رای مثبت نخواهند داد. البته با وجود پایین بودن این احتمال، روند رسیدگی می‌تواند بسته به تعداد شکایت‌های ارائه‌شده، تا ساعت‌ها طول بکشد.

شرایط خارج از دو مجلس احتمالا به‌مراتب ملتهب‌تر از داخل خواهد بود؛ آقای ترامپ از طرفداران خود خواسته است تا در روز ششم ژانویه و در حین شمارش نهایی آرا در کنگره، در پایتخت اعتراض‌های «بسیار بزرگ» برپا کنند و «بسیار وحشی» باشند. سازمان پارک‌های ملی ایالات‌متحده آمریکا هنوز به برگزارکنندگان این اعتراض‌ها مجوز نداده است.  

© The Independent