روحانی ترور قاسم سلیمانی را دلیل اصلی شکست ترامپ در انتخابات دانست

«دست سردار ما را قطع کردید، پای شما را از منطقه قطع می کنیم»

وعده انتقام کشته شدن سلیمانی همچنان از سوی مقامات جمهوری اسلامی ادامه دارد - عکس از ایسنا

با نزدیک شدن به سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، مقامات جمهوری اسلامی در این باره اظهارات متفاوتی را مطرح کردند. در همین رابطه، حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیئت دولت با اشاره به سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی گفت که شما دست سردار ما را قطع کردید و باید پای شما را از این منطقه قطع کنیم، تا پایتان را از منطقه قطع نشود ما انتقام نهایی را نگرفتیم.

او مدعی شد که کشتن شدن قاسم سلیمانی دلیل اصلی شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و اظهار داشت: «البته در این موضوع ما نقشی نداشتیم و کار بزرگی بود که مردم آمریکا کردند؛ چرا که ملت آمریکا هم شناختند که این فرد لیاقت قدرت را ندارد و به رقیب او رأی دادند.»

این در حالی است که پیش‌تر و در هنگام مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفته بود این کشور پنج نهاد ایرانی را به دلیل تلاش برای انتشار اخبار نادرست و دخالت در انتخابات آمریکا تحریم کرده است. همچنین، ایالات متحده چندین فعال در فضای مجازی را که به طور سیستماتیک با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط هستند را نیز، در لیست پیگیری‌های خود قرار داده و ورود آنها و خانواده‌هایشان را به آمریکا ممنوع کرده است.

همچنین، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اظهار کرده بود که رژیم ایران در این مدت سعی کرده تا با ارائه اطلاعات غلط به رأی‌دهندگان روند انتخابات را تضعیف کند.

روحانی در ادامه سخنانش گفت که ترور سلیمانی انتقام از جمهوری اسلامی، ملت‌های منطقه و استقلال کشورهای منطقه بود.

رئیس دولت تدبیر و امید در حالی از انتقام سخن می‌گوید که پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی وعده انتقام سخت داده‌اند اما تابه‌حال هیچ اقدامی متناسب با ازدست‌رفتن فرمانده سپاه قدس انجام نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند روز پیش، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهدید کرد انتقام سخت جمهوری اسلامی از آمریکا به دلیل کشتن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین این نیرو همچنان به قوت خود باقی است. محمد حجازی گفت، آمریکا تاکنون دو سیلی دریافت کرده، اولی برگزاری مراسم «باشکوه» تشییع سلیمانی بود و دومی موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد عراق که چیز کمی نبود. او تأکید کرد که انتقام سخت‌سر جای خود خواهد بود.

قاسم سلیمانی ۱۳ دی ۱۳۹۸ در نزدیکی فرودگاه بغداد توسط ارتش آمریکا کشته شد. ایران در واکنش، یک پایگاه نیروهای نظامی آمریکا را موشک‌باران کرد، اما آن حمله تلفات جانی نداشت.
به دلیل احتمال واکنش آمریکا و تشدید شرایط امنیتی در ایران، یک هواپیمای مسافری اوکراینی در تهران با موشک‌های سپاه سرنگون شد و همه ۱۷۶ سرنشین آن که عمدتاً ایرانی بودند، کشته شدند.