ظریف: مسئولیت عواقب تحرکات مشکوک آمریکا در منطقه با واشنگتن است

وزیر امور خارجه ایران شب گذشته با همتای قطری خود تلفنی گفت‌وگو کرد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر  در اجلاس ۲۰۱۹ دوحه – PATRICK BAZ / Auditoire

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با همتای قطری خود، با اشاره به «برخی تحرکات مشکوک و شیطنت‌های ایالات متحده در منطقه»، تاکید کرد که «مسئولیت عواقب هرگونه ماجراجویی احتمالی بر عهده واشنگتن خواهد بود.»

بر اساس گزارشی که وبسایت وزارت امور خارجه ایران در ساعات پایانی شب گذشته، ۹ دی‌ماه، از این گفت‌وگو منتشر کرده، محمدجواد ظریف با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر تلفنی صحبت کرده‌است.

در این گفت‌وگو درباره  آخرین مسائل روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای تبادل نظر شده است.

بر این اساس، وزیر امور خارجه ایران بر «لزوم مشارکت همه کشورهای منطقه در تامین ثبات و امنیت فراگیر به دور از دخالت بیگانگان و اجتناب از هرگونه تنش»، تاکید کرده و ضمن اشاره به برخی تحرکات مشکوک و شیطنت‌های ایالات متحده در منطقه، تصریح کرده که مسئولیت عواقب هرگونه ماجراجویی احتمالی بر عهده واشنگتن خواهد بود.

گفت‌وگوی وزرای امور خارجه ایران و قطر از آن جهت در شرایط کنونی مهم تلقی می‌شود که پایگاه هوایی العدید، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه در قطر واقع است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای اخیر، همزمان با سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، منابع خبری از آماده‌باش نیروهای آمریکایی منطقه برای پاسخ به هر گونه اقدام ایران خبر داده‌اند.

از سوی دیگر، سالگرد حمله تلافی‌جویانه ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد هم نزدیک است. اختلالی که در روزهای گذشته در شبکه جی‌پی‌اس رخ داد و تعداد زیادی کوهنورد را در اطراف تهران گرفتار کرد، به تلاش سپاه پاسداران برای مختل کردن عملیات انتقامی حمله به پایگاه عین‌الاسد در تاریخ ۱۸ دی‌ماه نسبت داده می‌شود.