ممنوعیت بازگشت فلسطینی‌ها به منطقه «عین ساكوت» در دره اردن

پیش از آن‌که «عین ساکوت»، منطقه بسته نظامی اعلام شود، بیش از دو هزار فلسطینی در آن زندگی می‌کردند

منطقه «عین ساکوت» در شمال دره اردن در کرانه باختری. عكس از:  ایندیپندنت عربی

وضعیت منطقه «عین ساکوت» در شمال دره اردن واقع در کرانه باختری به شرایط پیش از چهار سال گذشته بازگشت، زمانی که صاحبان اراضی این منطقه پس از آواره شدن به دنبال شکست جنگ ژوئن ۱۹۶۷، از بازگشت به این پهنه جلوگیری می‌شدند.

در این منطقه که مساحت آن حدود ۱۳۰ هزار متر مربع بوده و در نزدیکی چشمه «عین ساکوت» واقع شده است، پیش از آوارگی ناشی از پیامدهای شکست جنگ سال ۱۹۶۷، بیش از دو هزار فلسطینی ساکن بودند، اما موقعیت این منطقه در مجاورت مرز اردن باعث شد عین ساکوت به عنوان منطقه بسته نظامی اعلام شود.

پس از پاکسازی این منطقه از مین‌ها توسط ارتش اسرائیل، حدود ده سال پیش، شهرک‌نشینان اسرائیلی وارد این منطقه شده و شروع به کشت گیاهان و درختان کردند، در حالی‌که صاحبان اصلی این منطقه حق بازگشت به آن را نداشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، صاحبان اراضی مزبور پس از تلاش‌های بسار توانستند حکم دادگاه عالی اسرائیل که به آنها اجازه بازگشت به ۳۵ هزار متر مربع از این منطقه که به عنوان حاصل‌خیزترین نقطه فلسطین شناخته می‌شود را می‌داد، به دست آورند. اما ارتش اسرائیل از پذیرش حکم دادگاه امتناع ورزید، سپس در سال ۲۰۱۶، به فلسطینیان اجازه داد که تنها به ۱۰ هزار متر مربع این روستا بازگردند و از آن بهره‌برداری کشاورزی کنند.

از مدت چهار سال بدین سو، «عین ساکوت» به یک مقصد گردشگری و تفریحی برای فلسطینی‌ها تبدیل شده بود و در روزهای تعطیلات، به ویژه در فصل بهار افراد زیادی از کرانه باختری به این منطقه تفریحی که به عنوان گذرگاهی برای پرندگان مهاجر محسوب می‌شود، می‌آمدند.

میزان آبدهی چشمه «عین ساکوت» بیش از ۶۰ متر مکعب در هر ساعت است که برای کشاورزی در این منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته پیش از آن که اسرائیل مقداری از آب آن را به دریاچه طبریه منتقل کند.

با درنظرداشت اهمیت کشاورزی و استراتژیک این منطقه، شهرک‌نشینان اسرائیلی هفته گذشته به عین ساکوت بازگشته و با نصب سیم خاردار و ایجاد درهای آهنین، سراسر این منطقه را در محاصره قراردادند و مانع ورود صاحبان اراضی عین ساکوت و گردشگران فلسطینی شدند.

با آن‌که شهرک‌نشینان اسرائیل هنوز هم این منطقه را ترک نکرده اند، اما بسته شدن آن با حمایت ارتش اسرائیل به هدف ممانعت از بازگشت فلسطینی‌ها به طور نهایی به منطقه عین ساکوت است. در واقع، نصب سیم خاردار و ساخت درهای آهنین، بدین معنی است که صاحبان اراضی حدود یک چهارم از این منطقه که چهار سال پیش مجوز رسمی حق بازگشت به عین ساکوت را به دست آورده بودند، دیگر حق بازگشت به زمین‌های خود را ندارند، افزون برآن که گردشگران فلسطینی نیز از بازدید این منطقه محروم می‌شوند.

معتز بشارات، مسئول پرونده "مقاومت در برابر شهرک‌سازی" در دره اردن، گفت که حصارکشی این روستا برای محروم کردن فلسطینی‌ها از آن و ایجاد یک مقصد توریستی برای شهرک نشینان است. وی افزود كه ارتش اسرائیل از اجرای تصمیم دادگاه عالی در مورد بازگشت صاحبان اراضی عین‌ساکوت به ۳۵ هزار متر مربع از منطقه خودداری کرد سپس به فلسطینی‌ها اجازه داد به کمتر از یک چهارم آن‌چه دادگاه اسرائیل حکم داده است بازگردند اما در نهایت، سراسر این منطقه در تصرف شهرک‌نشینان درآمد و فلسطینی‌ها به طور نهایی از بازگشت به «عین ساکوت» محروم شدند.

© IndependentArabia