سپاه می‌گوید یک نفتکش بریتانیا را توقیف کرده است

خبرگزاری فارس: دومین نفتکش «توجیه» شد و آب‌های ایران را ترک کرد

دفتر روابط عمومی سپاه پاسداران ایران در اعلامیه اعلام کرده که نیروی دریایی سپاه در تنگه هرمز یک نفتکش بریتانیایی را به دلیل «رعایت نکردن قوانین بین المللی دریایی» توقیف کرده است. در عین حال گزارش‌هایی در خصوص توقیف نفتکش دوم منتشر شد، اما خبرگزاری فارس می‌گوید این نفتکش «توجیه» شده و آب‌های ایران را ترک کرده است.

به نقل از رسانه‌های دولتی ایران، نفتکش «استنا ایمپرو» پس از آن توسط تفنگداران دریایی سپاه توقیف شد که این نفتکش حریم دریایی ایران را نقض کرد. «استنا بالک»، مالک نفتکش توقیف شده در گفتگو با سی ان ان، ادعای ایران را بی اساس خواند و گفت که نفتکش مذکور پیش از توقیف توسط نیروهای سپاه در آب‌های بین المللی قرار داشت. 

«استنا بالک» ۲۸ تیرماه، ساعت ۱۹:۵۵ دقیقه به وقت لندن اعلام کرد که ساعت ۴ بعد از ظهر به وقت لندن زمانی که «استنا ایمپرو» در آب‌های بین‌المللی تنگه هرمز بوده، یک هلیکوپتر و کشتی‌های ناشناس کوچکی به «استنا ایمپرو»  نزدیک شده‌اند. 

این شرکت در این اعلامیه گفته که این نفتکش به طرف شمال و به سمت ایران در حرکت است و امکان تماس با آن وجود ندارد.

به گفته «استنا بالک» ۲۳ نفر سوار بر این کشتی هستند. این اعلامیه می‌افزاید که گزارشی در خصوص آسیب دیدن این اشخاص دریافت نکرده است. «استنا بالک» همچنین افزوده است که در این خصوص با مقامات دولت بریتانیا در تماس نزدیک است. 

ساعتی پس از انتشار خبر توقیف این نفتکش رسانه‌های خارجی از توقیف نفتکش دوم بریتانیا توسط ایران خبر دادند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرد که ابرنفتکش «مصدر» که متعلق به بریتانیا است و با پرچم لیبریا حرکت می‌کند، توقیف شده است و وزارت خارجه بریتانیا نیز توقیف این شناور را تایید کرد.

با این‌حال خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، اعلام کرده است که این نفتکش آب‌های ایران را ترک کرده است. این خبرگزاری می‌گوید: «کشتی مِصدَر در چارچوب ماموریت جاری گشتی‌های نیروهای مسلح در خلیج فارس صرفا نسبت به ضرورت دریانوردی بی‌ضرر و رعایت مقررات زیست‌محیطی توجیه شده و ادامه مسیر داده است».

در واکنش به توقیف نفکتش «استنا ایمپرو» در تنگه هرمز، دولت بریتانیا نشست ویژه امنیتی «کوبرا» را برگزار کرده‌است. درخواست برگزاری این نشست در مواقعی صورت می‌گیرد که حکومت بریتانیا بخواهد به بحران‌های ملی و یا بین المللی پاسخ بدهد. 

توقیف نفتکش بریتانیایی دو هفته پس از توقیف نفتکش «گریس ۱» ایران در تنگه جبل الطارق توسط نیروهای دریایی بریتانیا صورت می‌گیرد. ایران هشدار داده بود که توقیف نفتکش  «گریس ۱»، بی‌پاسخ نمی‌ماند. 

در هفته‌های اخیر تنش‌ها در منطقه تنگه هرمز افزایش یافته است. دیروز نیروهای آمریکایی مستقر در ناو یو اس اس باکسر، با شلیک به یک پهپاد ایرانی بر فراز تنگه آن را سقوط دادند. 

بیشتر از