رادیو اسرائیل از سفر «محرمانه» نتانیاهو به عربستان خبر داد

رسانه‌های اسرائیلی: «نتانیاهو و رئیس موساد با پومپئو و محمد بن سلمان دیدار کردند»

رسانه‌ها از سفر محرمانه نتانیاهو به عربستان سعودی برای نشست سه جانبه با سران عربستان و آمریکا خبر دادند، عکس آرشیوی - Emil Salman / POOL / AFP

رادیو عمومی و رادیو ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه به طور محرمانه به عربستان‌سعودی سفر کرده تا نشست سه‌جانبه‌ای با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور و مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده داشته باشد.

دفتر نتانیاهو و سفارت ایالات متحده در اورشلیم تا کنون هیچ توضیحی در این خصوص ارایه نداده‌اند.

روزنامه هاآرتص اسرائیل اطلاعات ردیابی هوایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد یک جت تجاری سفری کوتاه از تل آویو به نئوم، در ساحل دریای سرخ عربستان‌ سعودی داشته است؛ جایی که جلسه بن سلمان و پومپئو در آن برنامه ریزی شده بود.

تعدادی از کاربران توییتر هم اطلاعات این پرواز را منتشر کردند.

بر اساس گزارشی که رویترز منتشر کرده، پومپئو در سفر خاورمیانه خود تلاش کرده است تا کشورهای خلیج فارس را به پیروی از امارات متحده عربی و بحرین، به عادی‌سازی روابط با اسرائیل تشویق کند؛ رویکردی که بیشتر به دلیل نگرانی‌های مشترک در مورد ایران اتخاذ شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه آمریکا در تور ۱۰ روزه خود به اروپا و خاورمیانه، موضوع ایران را در محور دیدارهای خود قرار داده است.

تایمز اسرائیل هم گزارشی در خصوص این دیدار پنج ساعته منتشر کرده و آن را نخستین دیدار در سطح عالی میان مقامات اسرائیل و عربستان سعودی خوانده ‌است. بر این اساس، یوسی کوهن، رئیس موساد هم در این سفر با نتانیاهو همراه بوده است.

ریاض تاکنون از عادی‌سازی روابط با اسرائیل خودداری کرده و می‌گوید که ابتدا باید شرایط به رسمیت شناخته شدن فلسطین به عنوان یک کشور مورد توجه قرار گیرد. اما در عین حال با باز گذاشتن حریم هوایی خود به روی پرواز‌ها در مسیر اسرائیل و امارات متحده عربی، به طور غیرمستقیم به روند عادی سازی روابط این دو کشور کمک کرد.

دولت ترامپ بارها ابراز امیدواری کرد که عربستان به زودی به روند عادی‌سازی روابط ملحق شود.