سران شورای همکاری خلیج فارس به ریاض دعوت شدند

همکاری استراتژیک اعضا و احیای اقتصاد پس از کرونا دستور کار این نشست است

پیش‌تر قرار بود منامه، پایتخت بحرین محل برگزاری نشست چهل‌ویکم باشد-GIUSEPPE CACACE / AFP

شورای همکاری‌ خلیج فارس اعلام کرد که سلمان بن‌عبدالعزیز، دعوتنامه حضور سران کشورهای عضو این شورا برای حضور در چهل‌ویکمین نشست سران را به دبیرکل تحویل داده است.

نایف بن فلاح‌ الحجرف، دبیرکل شورای همکاری‌ خلیج فارس مامور شده است تا سران کشورها را برای این نشست در روز پنجم ژانویه به نیابت از پادشاه عربستان دعوت کند.

روز گذشته دبیرکل این شورا با حضور در امارات متحده عربی از این کشور دعوت به عمل آورد.

پیش‌تر قرار بود منامه، پایتخت بحرین محل برگزاری نشست چهل‌ویکم باشد ولی بعدتر تصمیم گرفته شد تا نشست مهم سران با چند هفته تاخیر در ریاض برگزار شود.

تحلیلگران سیاسی حوزه خلیج فارس معتقدند که برگزاری اجلاس شورای همکاری‌ خلیج‌فارس در ریاض، به جای منامه، به وضوح نشان می‌دهد پادشاه عربستان، پرونده مصالحه با قطر را در دست گرفته و ریاض در زمان باقی‌مانده تا روز برگزاری اجلاس، تمایل دوحه به تغییر رویکردهایش را می‌سنجد.

یک منبع دیپلماتیک در خلیج فارس گفت که «این واقعیت که پرونده در دست پادشاه سلمان است، به این معنی است که او جایی برای مانور و اظهارات ضد و نقیض که ویژگی قطر در سال‌های اخیر بوده، باقی نخواهد گذاشت. چرا که این کشور از یک سو خواستار سازش بوده و از سوی دیگر، حملات رسانه‌ای خود را افزایش داده و منجر به خنثی‌کردن تلاش‌های آشتی‌جویانه‌ای شده که دوحه بیش از همه به دنبال آن بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما نایف الحجرف، دبیرکل این شورا روز گذشته مهم‌ترین دستور کار نشست چهل‌ویکم را توسعه همکاریهای استراتژیک با کشورهای دوست و احیای اقتصادی پس از پایان همه‌گیری کرونا و ازسرگیری مذاکرات تجارت آزاد میان کشورهای عضو دانست.

وی همچنین تأکید کرد که برگزاری چهل و یکمین اجلاس سران با توجه به شرایط استثنایی که جهان شاهد آن است، گواه محکمی بر اهمیتی است که رهبران کشورهای شورای همکاری‌های خلیج فارس به تعمیق روابط، همکاری مشترک و هم‌افزایی میان کشورهای عضو و ایجاد افق های جدید برای شهروندان خلیج‌فارس در بلندمدت قائل هستند.

شورای همکاری خلیج فارس متشکل از شش کشور عربی جنوب خلیج فارس شامل عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عمان و کویت است. نشست سران این شورا از سال ۱۹۸۱ به صورت سالیانه برگزار شده است.

بیشتر از جهان