بهانه جدید در مخالفت با «اف‌ای‌تی‌اف»: هوشمندسازی تحریم‌های آمریکاست

نگرانی اصلی در مورد این لایحه، انسداد مسیر حمایت از گروه‌های نیابتی ایران در منطقه است

یاسر جبرائیلی معتقد است که «اف‌ای‌تی‌اف» پس از سال ۲۰۰۱، کارکردی در راستای هوشمندسازی تحریم‌های آمریکا دارد - عکس از صدا و سیما

یاسر جبرائیلی، از افراد نزدیک به جناح اصول‌گرا، مدعی شد که پس از وقایع ۱۱ سپتامبر، کارکرد اف‌ای‌تی‌اف (FATF) به عنوان استانداردهای مبادلات بانکی، به هوشمندسازی تحریم‌های آمریکا تبدیل شده و فشار برای پیوستن ایران به آن نیز به همین منظور است.

جبرائیلی که رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم هست، هم‌زمان با بررسی دوباره لایحه اف‌ای‌تی‌افدر مجلس شواری اسلامی گفت‌وگویی با صداوسیما انجام داد و نظرات جناح تندرو را درباره این لایحه بازتاب داد.

او پاسخ به این پرسش مجری که پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف می‌تواند کلیه مشکلات مالی ایران را حل کند گفت که ما استانداردهای بانکی آن را رعایت می‌کنیم. جبرائیلی افزود که وزیر اقتصاد دولت یازدهم به طور غیرقانونی، یک تعهد ۴۱ بندی به اف‌ای‌تی‌اف داده بود که ما ۳۹ مورد آن را انجام دادیم. وی تأکید کرد که کل جهان عضواف‌ای‌تی‌اف نیستند و این حرف اشتباهی است که شایع شده است.

جبرائیلی در ادامه افزود که الحاق به کنوانسیون سی‌اف‌تی و الحاق به کنوانسیون پالرمو هم‌اکنون به دستور رهبر جمهوری اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی مجدد است. او در این باره گفت که مجمع ۱۱ پرسش در این مورد از دولت پرسیده که آنها دیر جواب دادند و روحانی تابه‌حال برای دفاع از این لایحه، حاضر نشده در مجمع شرکت کند. این موضوعات باعث شده تا بررسی اف‌ای‌تی‌اف طولانی شود و از مدت قانونی خود فراتر رود. ازاین‌رو رهبر اجازه داده تا فرصت بیشتری برای بررسی ایجاد شود که این موضوع به معنای موافقت یا تأیید رهبر با لایحه نیست.

بحث‌های جناحی بر سر پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف

پیشتر، عبدالله رمضانزاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی در توییتر خود نوشت: «پیوستن به FATF تنها راه تبادل مالی و بانکی عمده با دنیاست و خرید و فروش (دریافت و پرداخت پول) فقط در این چارچوب امکان پذیر است. شما که بالاخره خواهید پیوست، پس چرا تاخیر می‌کنید و معیشت و سلامت مردم را به گروگان گرفته اید؟»

یاسر جبرائیلی نیز با ارجاع به برجام و در پاسخ به او نوشت :«در ماجرای برجام مشخص شد لیبرال‌های ایرانی بدون اینکه متن برجام را خوانده باشند، برایش سینه چاک می‌کنند. در ماجرای FATF نیز بناست مشخص شود این جریان اساسا از اصل قصه نیز بی‌خبر است. امروز به هیچ وجه بحث پیوستن ایران به FATF مطرح نیست! عیار باقی سخنانشان نیز همین اندازه است.»

در بخشی دیگر از این مصاحبه، جبرائیلی گفت که رهبر جمهوری اسلامی به مجلس توصیه کرده خودش یک قانون برای مبارزه با پول‌شویی تصویب کند.

علی خامنه‌ای در ۳۰ خرداد سال ۹۷ دراین باره گفته بود: «این معاهدات ابتدا در اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت‌وپز می‌شود و سپس با پیوستن دولت‌های همسو یا دنباله‌رو یا مرعوب، شکلِ به‌ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفته‌اند شما چطور آن را رد می‌کنید؟» او در همان جلسه که با نمایندگان مجلس برگزار شده بود تأکید کرده بود که ممکن است برخی مفاد معاهدات بین‌المللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیون‌هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت حسن روحانی از مدت‌ها قبل در تلاش است تا این لایحه را تصویب کند. آنها معتقدند که عدم تصویب اف‌ای‌تی‌اف نوعی خود تحریمی است که اجازه مبادلات بانکی ایران با سایر کشورهای جهان را نمی‌دهد. از سوی دیگر برخی از افراد نزدیک به هسته مرکزی قدرت معتقدند که این کار امکان حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق یا حزب‌الله لبنان و سایر متحدان جمهوری اسلامی در منطقه را از بین می‌برد.

پیش‌تر، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، با تمجید از اقدام گروه ویژه اقدام مالی برای بازگرداندن نام ایران به فهرست سیاه این سازمان، گفت که رژیم ایران باید با عواقب سرپیچی از استاندارهای جهانی در تصویب معاهده‌های پالرمو و حمایت مالی از تروریسم روبرو شود.

گروه ویژه اقدام مالی (در حوزه پول‌شویی) موسوم به «اف‌ای‌تی‌اف»  یک سازمان بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ به ابتکار گروه هفت، به‌منظور مقابله با پول‌شویی تأسیس شد. این گروه در سال ۲۰۰۱ اقدامات خود را در زمینه مبارزه با تروریسم مالی نیز گسترش داد. در سال ۲۰۱۲ آخرین ویرایش توصیه‌های این گروه برای مقابله با جرایم مالی (تأمین مالی تروریسم، تأمین مالی فعالیت‌های اشاعه‌ای، پول‌شویی و ...) منتشر شد.