تزریق واکسن آزمایشی کرونا به خزهای پاسیاه در آمریکا

اولین جانور از ۱۲۰ خز پاسیاه که شبیه راسو است، در بهار امسال، ماه‌ها پیش از آن که استفاده از واکسن برای انسان‌ها، مایه‌کوبی شد

این گونه جانوری حدود ۴۰ سال پیش از آستانه انقراض نجات یافت، ولی هنوز یکی از آسیب‌پذیرترین جانوران آمریکای شمالی به‌شمار می‌رود - Pixabay

در اقدامی برای حفاظت از جانوران مورد تهدید، به خزهای پاسیاه ایالت کلرادوی آمریکا واکسن آزمایشی کرونا تزریق شده‌است. 

اولین جانور از ۱۲۰ خز پاسیاه که شبیه راسو است، در بهار امسال، ماه‌ها پیش از آن که استفاده از واکسن برای انسان‌ها تایید شود، مایه‌کوبی شد.

این گونه جانوری حدود ۴۰ سال پیش از آستانه انقراض نجات یافت، ولی هنوز یکی از آسیب‌پذیرترین جانوران آمریکای شمالی، به‌خصوص در برابر بیماری‌ها‌ به‌شمار می‌رود. 

به گفته کارشناسان، واکسیناسیون خزها، که خویشاوند نزدیک مینک‌ها هستند، انسان‌ها را هم در برابر بیماری محافظت می‌کند. 

ماه پیش، در گرماگرم شیوع کرونا، مقام‌های دانمارک پانزده میلیون مینک را در دویست محل پرورش این جانوران معدوم کردند. 

مینک را برای پوست ضخیمش پرورش می‌دهند که در ساخت لباس شب، پالتو و دیگر پوشاک‌ها به کار می‌رود. 

گفته می‌شود که مینک‌های معدوم شده در دانمارک ناقل یک گونه جهش‌یافته ویروس بوده‌اند. 

دکتر کوری کاسپر، مدیرعامل موسسه تحقیقات بیماری‌های عفونی در سیاتل، چهارشنبه به پایگاه خبری کایزر هلت گفت: «در مورد ویروس‌های واگیر تنفسی، خیلی مهم است که به ذخایر حیوانی توجه شود. 

اگر ویروس به میزبان جانوری برگردد و جهش پیدا کند یا تغییر کند، به شکلی که بتواند دوباره به انسان منتقل شود، انسان‌ها دیگر مصونیت نخواهند داشت. این مرا خیلی نگران می‌کند.» 

گفته شده است که همه‌گیری کنونی ممکن است ناشی از ویروس کرونایی باشد که نخست در خفاش‌ها بروز کرده است و سپس به جانور دیگری منتقل شده و از آن جا به انسان سرایت کرده است. 

دانشمندان بیم دارند که جانوران پرورشی مانند مینک که در قفس‌های تنگ نزدیک هم نگهداری می‌شوند، احتمال دارد بتوانند ویروسی را که از انسان‌ها گرفته‌اند جهش دهند و به تهدید تازه‌ای علیه انسان‌ها بدل کنند. 

به گفته کارشناسان، چنین اتفاقی در دانمارک رخ داده است. مقام‌ها دویست مورد کووید-۱۹ را در انسان‌ها گزارش کردند که با گونه‌های موجود در مینک‌های پرورشی تشابه داشتند. 

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود دوازده جهش از این دست می‌تواند بالقوه اثربخشی واکسن را از میان ببرد. 

اما وزارت بهداشت دانمارک در نوزدهم نوامبر اعلام کرد که آن گونه خاص ویروس «به احتمال زیاد» منقرض شده است. 

خطر اصلی در مورد خزهای پاسیاه متوجه خود این جانوران است که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند. 

تونی روک، پژوهشگر مرکز ملی بهداشت جانوران وحشی که واکسن خزها را آزمایش می‌کند، گفت که تاکنون موردی از ابتلای خزهای پاسیاه به کرونا گزارش نشده‌است. 

او افزود: «شواهد مستقیمی نداریم که خزهای پاسیاه مستعد ابتلا به کووید-۱۹ باشند. ولی با توجه به خویشاوندی نزدیکشان با مینک‌ها، نمی‌خواهیم مبتلا شوند.» 

خانم روک کار بر روی واکسن را از بهار امسال با کمک پیتر گوبر، هماهنگ‌کننده احیای خز پاسیاه در سازمان حمایت از ماهیان و حیات وحش ایالات متحده، شروع کرد.  

اولین واکسن‌ها اوایل بهار به هجده خز نر یک‌ساله تزریق شد و چند هفته بعد از آن، واکسن یادآوری هم به آن‌ها زده شد. 

چند هفته پس از تزریق دوم، پادتن‌های ویروس در خون جانوران پیدا شد. 

تا اوایل پاییز، ۱۲۰ خز از ۱۸۰ خزی که در این مرکز نگهداری می‌شدند، واکسینه شده بودند. 

به گزارش کی‌اچ‌ان، به بقیه خزها واکسن نزده‌اند تا مبادا مشکلی برای جانوران پیش بیاید. خزها معمولا بین چهار تا شش سال عمر می‌کنند. 

واکسن ظاهرا بی‌خطر است. اما هنوز روشن نیست که آیا از جانوران در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند یا خیر. 

خانم روک که قصد دارد زمستان امسال آزمون‌های اثربخشی را آغاز کند، می‌گوید: «هیچ مطمئن نیستیم که موثر باشد.» 

حانم روک برای تهیه واکسن مزبور، از یک پروتئین خالص شده ویروس سارس-کوو-۲ به‌دست آمده از یک شرکت تجاری استفاده کرد. او سپس آن پروتئین مایع را با یک ماده کمکی مخلوط کرد که واکنش دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند، و مخلوط را زیر پوست خزهای پاسیاه تزریق کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان