هشدار فرمانده سنتکام در مورد تهدید ایران علیه آمریکا در منطقه

«آمریکا به دنبال تشدید درگیری و جنگ با ایران یا عوامل نیابتی آن در منطقه نیست»

ژنرال کنت فرانک مک‌کنزی رییس فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام- SAUL LOEB / AFP

همزمان با نزدیک شدن به نخستین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق توسط ارتش ایالات متحده، رییس فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، هشدار داد «خطر تشدید شده» ناشی از تهدید ایران علیه منافع واشنگتن در منطقه همچنان به قوت خود باقی است.

ژنرال کنت فرانک مک‌کنزی در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی، که گزارش آن روز چهارشنبه منتشر شد، در عین حال احتمال بروز درگیری نظامی مستقیم میان آمریکا و ایران را بالا ندانست و تاکید کرد کشورش به دنبال تشدید درگیری و جنگ با ایران یا عوامل نیابتی آن در منطقه نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات این مقام ارشد نظامی آمریکا در حالی است که با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن فرمانده سابق نیروی قدس و همچنین حملات راکتی اخیر به منطقه سبز بغداد، که سفارت آمریکا در آن قرار دارد، نگرانی‌ها از انجام حملاتی علیه منافع آمریکا در عراق و منطقه افزایش یافته است.

قاسم سلیمانی ۱۳ دی ۱۳۹۸ در نزدیکی فرودگاه بغداد توسط ارتش آمریکا کشته شد. ایران در واکنش، یک پایگاه نیروهای نظامی آمریکا را موشک‌باران کرد، اما تلفات جانی نداشت. یکشنبه شب هم چند راکت نزدیک سفارت آمریکا در بغداد به زمین برخورد کرد، که آن هم تلفات جانی نداشت.

منابع امنیتی عراقی اعتقاد دارند که سفارت آمریکا هدف حمله بوده است. مشخص نیست چه گروهی مسئول آن حمله بوده است، با این حال ارتش عراق آن را به یک «گروه غیرقانونی» نسبت داده است و وزیر خارجه آمریکا نیز شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را مسئول آن معرفی کرده است.

به گزارش ای‌بی‌سی، فرمانده سنتکام همچنان ایران و گروه‌های مورد حمایت آن در منطقه را بزرگترین تهدید علیه منافع آمریکا می‌داند، با این حال معتقد است جمهوری اسلامی در حال حاضر خواهان جنگ با ایالات متحده نیست و واشنگتن هم نمی‌خواهد در یک جنگ دیگر در منطقه درگیر شود.

ژنرال مکنزی این اظهارات را دو روز پس از آن عنوان کرده است که نیروی دریایی ارتش آمریکا اعلام کرد یک زیردریایی اتمی مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده همراه با دو رزم‌ناو دیگر که حامل سامانه موشکی مشابه هستند، با عبور از تنگه هرمز وارد آب‌های خلیج فارس شده‌اند.

فرمانده سنتکام، که در راه بازگشت به آمریکا از منطقه با خبرنگار ای‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد، از ارائه توضیح یا جزئیات بیشتر در مورد این تصمیم ارتش آمریکا خودداری کرد و تنها گفت «دلایل بسیاری» برای آوردن یک زیردریایی به تنگه هرمز وجود دارد، اما او نمی‌خواهد بیش از این بگوید.