بدبینی پوتین در مورد تغییر روابط آمریکا و روسیه در دولت بایدن

بایدن از تلاش ترامپ برای کم‌اهمیت جلوه دادن تهدید روسیه انتقاد کرده و آن را «غیرمعقول» می‌داند

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه- ALEXEY NIKOLSKY / SPUTNIK / AFP

رییس جمهوری روسیه روز چهارشنبه گفت انتظار ندارد که روابط بین مسکو و واشنگتن پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن رییس جمهوری منتخب ایالات متحده در اول بهمن ماه سال جاری تغییر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین در نشست مشترک قانونگذاران و مقام‌های دولتی روسیه گفت فکر نمی‌کند با تغییر دولت در آمریکا روابط دو کشور تغییر کند و اوضاع برای مسکو دشوارتر شود.

وی گفت به نظر او روابط دو کشور مثل قبل ادامه خواهد یافت.

روابط روسیه و آمریکا در چند سال گذشته به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل عمده، از جمله نقش مسکو در بحران اوکراین و جنگ سوریه، به پایین‌ترین سطح پس از پایان جنگ سرد رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واشنگتن همچنین مسکو را به تلاش برای دخالت در روند انتخابات آمریکا متهم کرده است؛ اتهامی که روسیه آن را رد می‌کند و دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا نیز آن را کم اهمیت می‌داند.

در جدیدترین مورد، بایدن روز سه‌شنبه از واکنش ترامپ به گزارش اخیر در مورد حملات گسترده سایبری در ایالات متحده، که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا روسیه را مسئول آن می‌دانند، انتقاد کرد.

با وجود آن که در گزارش‌های نهادهای ذیربط آمریکا دست داشتن روسیه در حملات تصریح شده و مایک پمپئو وزیر خارجه نیز گفته است تردیدی در این مورد نیست، ترامپ آن را کم‌اهمیت جلوه داد.

ترامپ روز شنبه در توییتی نوشت، حمله سایبری در رسانه‌های جعلی بسیار بزرگتر از آنچه در واقعیت بوده مطرح می‌شود. من کاملا در جریان قرار گرفته‌ام و همه چیز به خوبی تحت کنترل قرار دارد.»

بایدن در گفت‌وگو با خبرنگاران در ویلمینگتون ایالت دلاور، از این توییت ترامپ و تلاش او برای کم‌اهمیت جلوه دادن تهدید روسیه که او آن را «جدی» خواند انتقاد کرد و آن را «غیرمعقول» دانست.