دعوت به مقابله ‌به مثل با حمله‌سایبری منتسب به روسیه

رییس‌جمهور آمریکا دربرابر حمله سایبری هفته گذشته به سازمان‌های دولتی آمریکا سکوت اختیار کرده است

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، حمله سایبری اخیر را شبیه به یگ «اقدام جنگی» می‌داند- Jessica McGowan/Getty Images/AFP

در حالی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، دربرابر حمله مشکوک سایبری منتسب به روسیه سکوت کرده است، مقام‌های ارشد کنونی و پیشین آن کشور خواستار پاسخ تلافی‌جویانه آمریکا شده‌اند.

هفته گذشته اعلام شد که شماری از هکرها به نرم‌افزار شرکت SolarWinds که چندین سازمان دولتی ایالات متحده آمریکا از آن استفاده می‌کنند، نفوذ و حمله سایبری خود را زیر لوای به‌روزرسانی این نرم‌افزار مخفی کرده‌اند.

این حمله سایبری که شرکت‌های خصوصی، از جمله مایکروسافت را نیز هدف قرار داده است، در ماه مارس امسال آغاز شده بود، اما طبق گزارش ان‌بی‌سی‌نیوز، هفته گذشته کشف شد.

روز جمعه، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریكا، تأیید كرد كه به اعتقاد او روسیه مسئول این حمله سایبری است و هکرها توانسته‌اند طی ۹ ماه گذشته به دست‌كم ده آژانس فدرال نفوذ کنند.

عصر روز جمعه، آقای پمپئو در برنامه تلویزیونی مارک لوین گفت که این حمله سایبری «آشکارا» به روسیه مرتبط است. او افزود: «نمی‌توانم اطلاعات بیشتری ارائه کنم. موضوع هنوز در حال بررسی است و برخی اطلاعات محرنامه است و ممکن است همچنان محرمانه بماند.»

پمپئو گفت: «این یک حمله حسابی بود. فکر می‌کنم حالا می‌توانیم با اطمینان بگوییم که روس‌ها مسئول این حمله بوده‌اند.»

برخی مقام‌های کنونی و پیشین آمریکا بدون طرح اتهام علیه روسیه، خواستار مقابله به‌مثل آمریكا شده‌اند.

سناتور مارکو روبیو، رییس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، روز جمعه در توییتی نوشت: «روش‌های استفاده‌شده برای انجام این حمله سایبری شبیه عملیات سایبری روس‌هاست، اما باید کاملاً مطمئن شویم که چه کسی این کار را انجام داده است.»

او افزود: «در شناسایی مسئول این عملیات نباید اشتباه کنیم. باید مطمئن باشیم. زیرا آمریکا باید مقابله به‌مثل کند، و تحریم کافی نیست.»

آقای روبیو که یکی از دو سناتور ایالت فلوریداست و پیش از این در رقابت‌های داخلی حزب جمهوری‌خواه برای انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری شرکت کرده بود، روز پنجشنبه به فاکس‌نیوز گفت که این حمله نزدیک به نوعی تهاجم نظامی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای روبیو افزود: «شما گزارشی را که امشب منتشر شد دیدید. این یک خطر بزرگ برای دولت فدرال، دولت‌های ایالتی، دولت‌های محلی، زیرساخت‌های حیاتی، و بخش خصوصی است.»

او افزود: «وقتی پای انتساب به میان می‌آید، وقتی می‌خواهیم أن را به کسی منتسب کنیم، باید از آن مطمئن باشیم. زیرا این حمله خیلی، به‌نظر من خیلی نزدیک به، یک اقدام جنگی است، کاملا این‌طوره.» 

روز جمعه، جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی دولت ترامپ، نیز به ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت که این حمله سایبری «بسیار جدی‌تر از این است که فقط  روسیه در آن دست داشته باشد.»

با این حال، بولتون افزود: «اگر تشخیص دهیم روس‌ها بوده‌اند که این کار را کرده‌اند، و تا اینجای کار انگشت اتهام متوجه آن‌هاست، اولویت اصلی باید این باشد که ببینیم چگونه باید تلافی کنیم.»

او همچنین گفت: «من فکر می‌کنم باید هزینه‌ای چندین و چند برابر زیانی که این حمله سایبری به ما زده، به هر کسی که این حمله را انجام داده است، تحمیل کنیم. تنها این‌گونه است که می‌توان به بازدارندگی رسید.»

به گزارش میامی هرالد، مجلس نمایندگان روز جمعه در جریان این حمله قرار گرفت، اما هنوز رییس‌جمهور ترامپ اظهارنظری درباره آن نکرده است.

روز جمعه، وقتی آقای لوین از آقای پمپئو پرسید که آیا رییس‌جمهور ترامپ درباره این حمله اظهارنظر خواهد کرد، او پاسخ داد که گاهی اوقات «اقدام عاقلانه‌تر برای محافظت از مردم آمریکا این است که بدون سروصدا به کار خود بپردازید و از آزادی دفاع کنید.»

بخش سایبری اف‌بی‌آی در حال بررسی این حمله سایبری است. این آژانس اوایل هفته اعلام کرد یافته‌های اولیه حاکی از آن است که این حمله سایبری با «سطح بالایی از مهارت که تنها از عهده یک دولت ملی برمی‌آید»، انجام شده است.

© The Independent