نماینده ویژه آمریکا در امور ایران: تحریم‌ها با زدن کلید برداشته نمی‌شود

آبرامز اخطار لحظه آخر را اعلام کرد و برداشتن تحریم‌ها را نیازمند مذاکره بسیار پیچیده بین آمریکا و ایران دانست

آبرامز درباره حذف فخری‌زاده از برنامه هسته‌ای ایران: «این باور اشتباه است که مقامات ایرانی را مانند قطعات قابل تعویض ماشین بدانیم»- NICHOLAS KAMM / AFP

نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران و ونزوئلا در مصاحبه‌ای با تایمز اسرائیل درباره امکان برداشتن تحریم‌های ایران در دوران بایدن و تاثیر حذف افراد کلیدی برنامه هسته‌ای ایران بر پیشرفت این برنامه سخن گفت.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، یک انتقاد رایج از ترورهایی مانند آنچه که محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی برنامه‌ هسته‌ای ایران این است که افرادی که هدف قرار می‌گیرند به سادگی جایگزین می‌شوند در حالی که درگیری‌های منطقه‌ای باقی می‌ماند. اگرچه در مورد ایران، نماینده ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای جمهوری اسلامی معتقد نیست که این منطق متعارف صدق کند.

آبرامز در مورد تهران دیدگاهی دارد که بنظر می‌رسد بازتاب‌دهنده نظرات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است. آبراهامز می‌گوید که نتانیاهو در تشخیص «معیوب» بودن توافق هسته‌ای جلوتر بود و خطرات امضای توافق هسته‌ای را تشخیص داد و علیه امضای آن در سال ۲۰۱۵ لابی کرد.

اکنون که جو بایدن به عنوان رئیس جمهور، آماده می‌شود تا دوباره به برجام بپیوندد، آبرامز اخطار لحظه آخر خود را اعلام می‌کند. در حالی که به نظر می‌رسد این اعتقادش تسکین‌دهنده است که برداشتن سیاست‌های «فشار حداکثری» علیه ایران دشوار است.

آبرامز در دفاع از انجام ترورهای هدفمند در ایران، ابتدا به قتل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در سال گذشته اشاره كرد كه آمریكا مسئولیت آن را برعهده گرفت و ادعا كرد كه این فرمانده ایرانی مسئول حملات گذشته و آینده به نیروهای آمریكایی در منطقه است.

او درباره کشتن فخری‌زاده که آمریکا و اسرائیل او را به سرپرستی برنامه تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند، با اشاره به این که کشتن او به اسرائیل نسبت داده شده، گفت که «اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند.»

آبرامز تاکید کرد که «هیچ کس بیش از فخری‌زاده نمی‌دانست» که برنامه هسته‌ای ایران چیست و او «هماهنگ‌کننده اصلی این برنامه و رابط بین برنامه سلاح‌های هسته‌ای و رهبری کشور» بود. او ادامه داد: «بنابراین من فکر می‌کنم که رفتن فخری‌زاده از این جایگاه، سرعت آنها را کاهش می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آبرامز ضمن اشاره به اینکه خودش و دیگر مقامات دولت ترامپ جلساتی برای انتقال قدرت به تیم بایدن داشتند گفت: «ما تلاش کردیم آنها را قانع کنیم که دیگر سال ۲۰۱۵ نیست. تقریبا سال ۲۰۲۱ است و خیلی چیزها عوض شده است. بنابراین فرمول‌هایی که فکر می‌کردید برای منطقه خوب است (برجام) دیگر امروز به کار نمی‌آید.»

نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران و ونزوئلا ضمن ابراز ناخرسندی از برنامه بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای اطمینان داد که کارهای انجام شده توسط تیم ترامپ معکوس نخواهد شد. او به موارد گسترده تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر و ضد تروریسم که به عنوان بخشی از کارزار فشار حداکثری توسط دولت صادر شده اشاره کرد.

آبرامز ادامه داد: «وقتی افرادی که مورد تحریم قرار گرفتند به‌وضوح ناقض حقوق بشر هستند، چگونه می‌توانید برداشتن این تحریم‌ها را توجیه کنید؟ چگونه می‌توانید تحریم تروریسم علیه فردی را که به طور واضح در سپاه قدس فعالیت می‌کرده را بردارید؟»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: «گذاشتن و برداشتن تحریم‌ها مانند زدن کلید برق نیست. من معتقدم که این کار نیازمند مذاکره بسیار پیچیده بین ایالات متحده و ایران باشد و من فکر نمی‌کنم همه تحریم‌ها برداشته شود.»

آبرامز گفت که تنها افسوس او این است که ترامپ کار فشار حداکثر را زودتر آغاز نکرده است.