اعلام رسمی آمریکا برای خروج از توافق پاریس

ترامپ گفته بود تغییرات اقلیمی «دروغی» است ساخته چینی‌ها

دونالد ترامپ از ابتدای دوران ریاست جمهوری خود بارها مخالفت خود با توافق پاریس را اعلام کرده بود.  AP/Andrew Harnik,
 

ایالات متحده رسماً به سازمان ملل اعلام کرد از پیمان اقلیمی پاریس خارج می‌شود. این پیمان را باراک اوباما رییس جمهور قبل از دونالد ترامپ امضا کرده بود.

آقای ترامپ که از دیرباز منکر تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسان بوده است قول داده بود که از این پیمان شکل گرفته در سال ۲۰۱۵ خارج شود اما فرایند رسمی این کار از هنگامی آغاز شد که مایک پمپئو گفت درخواست‌نامه‌ای تسلیم سازمان ملل کرده است.

طبق ادعای این درخواست‌نامه که روز دوشنبه آن را تحویل دادند این پیمان سال ۲۰۱۵ که ۲۰۰ کشور آن را امضا کرده‌اند «فشار اقتصادی غیرمنصفانه‌ای» به اقتصاد ایالات متحده وارد کرده است. البته یک سال طول می‌کشد تا این درخواست‌نامه رسمیت پیدا کند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده در توییتر نوشت:« امروز فرایند رسمی خروج از پیمان پاریس را شروع کردیم»

«ایالات متحده به پیش‌تازی جهانی خود در کاهش دادن تمام آلودگی‌ها، تقویت احیای اقتصاد، رشد دادن اقتصاد و تضمین فراهم‌سازی انرژی برای تمام شهروندان مباهات می‌کند. الگویی که داریم واقع‌گرایانه و عمل‌گرایانه است».

هدف از این پیمان سال ۲۰۱۵ که حدود ۲۰۰ کشور آن را امضا کرده‌اند کاهش دادن انتشار گازهای گل‌خانه‌ای است به گونه‌ای که میانگین دمای جهان بیش از ۲ درجه سانتی‌گراد افزایش نیابد.

آقای ترامپ وقتی که در سال ۲۰۱۶ برای رییس جمهور شدن مبارزه می‌کرد بارها به روشنی گفت قصد دارد ایالات متحده را از این پیمان خارج کند. او چندین بار گفت که به نظر وی تغییر اقلیم دروغی بیش نیست که پکن درست کرده است اما بعدها گفت که شوخی می‌کرده است.

رییس جمهور ایالات متحده بارها مطالب علمی جاافتاده را زیر سئوال برده است حتی اگر کارشناسان خودش آن مطالب را مطرح کرده باشند.

پارسال طبق گزارشی هشدارآمیزی که سازمان‌ها و مراجع مختلف دولت ایالات متحده منتشر کردند «تداوم رشد بی‌سابقه آلاینده‌ها سبب خواهد شد زیان‌های سالانه در برخی از بخش‌های اقتصاد به صدها میلیاردها دلار در پایان این قرن برسد و تولید ناخالص داخلی کنونی بسیاری از ایالات‌های آمریکا را پشت سر بگذارد».

وقتی در باره این گزارش از آقای ترامپ پرسیدند گفت: «باور نمی‌کنم».

چندی قبل در سال جاری هم آقای ترامپ گرتا تونبرگ نوجوان کنش‌گر اقلیمی را یک روز بعد از سخن‌رانی تندش در سازمان ملل مسخره کرده بود. تونبرگ رهبران جهان را در آن سخن‌رانی به کوتاهی کردن در مقابله با گرمایش متهم کرده بود.

ترامپ گفته بود: «دختر جوان و خیلی شادی است. آینده درخشان و جالبی دارد. دیدن‌اش مایه خوش‌حالی بود».

این دختر نوجوان در سخن‌رانی‌اش گفت: «مردم دارند زجر می‌کشند، می‌میرند و کل زیست‌بوم در حال فروپاشی است. در آستانه انقراض جمعی هستیم ولی شما فقط از پول و افسانه رشد اقتصادی ابدی حرف می‌زنید».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که کنش‌گران در روز دوشنبه از اقدامات رییس جمهور انتقاد کردند.

ناتانیل کوهین، قائم مقام بنیاد دفاع از محیط زیست که یکی از گروه‌های معروف زیست‌محیطی در ایالات متحده است گفت رییس جمهور دارد به متحدان ایالات متحده خیانت می‌کند.

او گفت: «ایالات متحده با خارج شدن از این پیمان در واقع متحدان‌اش را در نبرد علیه تغییر اقلیم تنها می‌گذارد».

« این هم یکی دیگر از اقدامات ضد منافع ایالات متحده ترامپ در سیاست خارجی است. دارد آینده پایدار فرزندان‌مان را فدای منافع ناچیز سیاسی‌اش می‌کند».

کوهین افزود: واقعیت این است که مردم آمریکا خواهان مقابله با تغییر اقلیم هستند.

مایکل برون مدیر اجرایی باشگاه سیه‌را هم می‌گوید:«دونالد ترامپ بدترین رییس جمهور تاریخ برای اقلیم و آب و هوای پاک است».

« تا مدت‌ها بعد از آن که ترامپ از قدرت کنار رفت تصمیم وی برای خارج کردن ایالات متحده از پیمان پاریس را خطایی تاریخی خواهند نامید».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent