توقف پرواز آزمایشی فضاپیمای مسافری «ویرجین گالاکتیک»

سفینه با بروز مشکل فنی در موتور آن ناگزیر به بازگشت به زمین شد

سِر ریچارد برانسون، موسسه گردشگری فضایی «ویرجین گالاکتیک»- Johannes EISELE / AFP

موسسه گردشگری فضایی «ویرجین گالاکتیک» به ناچار یکی از پروازهای آزمایشی خود را به دلیل بروز نقص فنی در موتور سفینه، لغو کرد. 

سِر ریچارد برانسون، رئیس این موسسه، فضاپیمای مسافربری این شرکت را تا ارتفاع ۱۲ هزار متری بر فراز نیومکزیک پرتاب کرده بود اما سفینه با بروز مشکل فنی در موتور آن ناگزیر به بازگشت به زمین شد.  

قرار بود فضاپیمای مذکور در این پرواز آزمایشی در ارتفاع هشتاد کلیومتری زمین، شرایط داخل کابین و و موتورهای تقویت‌کننده آن را آزمایش کند.  

شرکت «ویرجین گالاکتیک» تایید کرد که فضاپیمای مسافربری همراه با خلبانانش، سی جی استارکوُ و دِیو مک کِی، به سلامت بر زمین نشسته است. 

ویرجین گالاکتیک در توییتی نوشت: «زنجیره احتراق در موتور فضاپیما کامل نشد. 

فضاپیما و خلبانان آن در شرایطی بسیار مطلوبند. ما چندین موتور آماده در اسپِیس‌پوُرت آمریکا داریم. ما فضاپیما را معاینه کرده‌ایم و به زودی برای پرواز آن برمی‌گردیم.» 

توقف! وی‌ام اس ایو «یونیتی» را پرتاب کرد اما موتور کمی پس از احتراق خاموش شد. 

این فضاپیمای مسافربری زیر مدار (زمین) در ابتدا تا ارتفاع هشتاد و پنج کیلومتری زمین به وسیله بدنه دوقلوی سفینه مادر، «وایت نایت ۲»، حمل شد.  

در آن ارتفاع، فضاپیمای مسافربری از سفینه مادر جدا شد اما ویدیوی زنده داخل کابین نشان داد که موتورهای فضاپیما تنها برای یک لحظه محترق شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون ۶۰۰ نفر برای پرواز با  فضاپیمای شرکت ویرجین گالاکتیک جا رزرو کرده‌اند. بلیط پرواز تا ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری مدار زمین ۲۵۰ هزار دلار است. 

۴۰۰ نفر دیگر هم برای سفر به مرز فضا ابراز علاقه کرده‌اند. 

خبر به‌روز شده پرواز: زنجیره احتراق در موتور فضاپیما کامل نشد. فضاپیما و خلبانان آن در شرایطی بسیار مطلوبند. ما چندین موتور آماده در «اسپِیس پوُرت» آمریکا داریم. ما فضاپیما را معاینه کرده‌ایم و به زودی برای پرواز آن برمی‌گردیم. 

قرار بود این پرواز سومین ماموریت آزمایشی فضاپیما بالای مرز ۸۰ کلیومتر باشد که دولت آمریکا آن را فضا می‌خواند. 

و این نخستین پرواز از تاسیسات ۲۰۰ میلیون دلاری «اسپیس پورت» ویرجین از نیومکزیک بود. 

این موسسه که سِر ریچارد برانسون میلیاردر آن را در سال ۲۰۰۴ تاسیس کرد، همچنین باید یک پرواز آزمایشی دیگر را این بار با چهار خلبان در کابین کنترل به انجام برساند. 

انتظار می‌رود آقای برانسون ۷۰ساله یکی از نخستین کسانی باشد که در این فضاپیما به مدار زمین سفر کند.

© The Independent

بیشتر از جهان