ایران در واکنش به اعتراض اروپا به اعدام زم؛ سفیر آلمان را احضار کرد

پدر روح الله زم اعدام او را به کسانی که از اعدام پسرش خوشحال شدند، تبریک گفت

پس از اعتراض اتحادیه اروپا به اعدام روح الله زم، سفیر آلمان در تهران به وزارت خارجه احضار شد - عکس از شبکه اجتماعی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در «اعتراض به صدور بیانیه اعتراضی اتحادیه اروپا» در خصوص اعدام روح‌الله زم، سفیر آلمان را به وزارت خارجه احضار کرد. قرار است رئیس نمایندگی سفارت فرانسه در تهران نیز به دلیل صدور بیانیه فرانسه، احضار شود.

روز گذشته و در پی اعدام روح‌الله زم، بسیاری از نهادهای حقوق بشری و کشورهای خارجی نسبت به اقدام صورت‌گرفته واکنش نشان دادند.

جوزپ بورل، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا معتقد است اعدام یک مجازات ظالمانه و غیرانسانی است که نمی‌تواند از وقوع جرم و جنایت پیشگیری کند و نمایانگر نقض غیرقابل‌قبول کرامت انسانی است. او در ادامه از مسئولان جمهوری اسلامی خواست حقوق متهمان را محترم بشمارند.

همچنین، سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز با ابراز انزجار از اعدام روح‌الله زم و با شوکه کننده دانستن ربودن یک روزنامه‌نگار از کشور دیگر، گفت که کشورش در هر شرایطی اعدام را رد می‌کند.

وزارت خارجه کانادا نیز با انتشار توییتی ضمن محکوم کردن اعدام روح‌الله زم، بر ایستادگی در برابر کسانی که «به دنبال تضعیف کار بنیانی و امنیت روزنامه‌نگاران» هستند، تأکید کرد.

روز گذشته، وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای اعدام روح‌الله زم را یک اقدام «وحشیانه و غیرقابل‌قبول» که برخلاف تعهدات بین‌المللی ایران است، خواند و آن را به شدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است که فرانسه این نقض آزادی بیان و آزادی رسانه در ایران را به قوی‌ترین شکل ممکن محکوم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان عفو بین‌المللی نیز با صدور بیانیه‌ای، اعدام روح‌الله زم را «شتاب‌زده» توصیف کرد و اعلام کرد درحالی‌که مقام‌های ایرانی حملات شدید خود به حق حیات و حق آزادی بیان را به سطوح بی‌سابقه‌ای می‌رسانند، جهان نباید سکوت اختیار کند و تنها نظاره‌گر باقی بماند. همچنین این سازمان از جامعه بین‌المللی خواست که فوراً برای تحت‌فشار قراردادن مقام‌های رژیم جمهوری اسلامی ایران برای توقف استفاده فزاینده از مجازات اعدام به‌عنوان «سلاح سرکوب» اقدام کنند.

روح‌الله زم فرزند محمدعلی زم روحانی سرشناس نزدیک به حکومت است که پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸ و بنا به گفته خودش پس از ناامیدی از امکان تغییر، از ایران خارج و پس از مدتی در فرانسه ساکن شد.

محمدعلی زم، رئیس سابق حوزه هنری در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده، اعدام او را به کسانی که از اعدامش خوشحال شده‌اند "تبریک" گفته است. او نوشت: «قصه روح‌الله به سر رسيد. تبريک به آنان كه در «كمين» اين شادی بودند و تسليت به آن‌ها كه در غم فراقش قامت‌شان «كمانی» می‌گردد (مادر، همسر، دختران، خواهرانش و...)»

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مهرماه سال گذشته اعلام کرد روح الله زم در جریان سفری که به عراق داشت دستگیر و به داخل ایران منتقل شد. منتقدان این اقدام را نوعی «آدم‌ربایی» از کشور دیگر عنوان کردند. او روز گذشته در حالی که به گفته پدرش از صدور حکم بی اطلاع بوده، به ناگهان اعدام شد.