دولت افغانستان ۸ معاون زن برای استانداری‌ها برگزید

گزینش معاونان زن برای استانداری‌ها برای تقویت جایگاه زن و تامین حقوقشان انجام شده‌است

شماری از فعالان حقوق زن از این اقدام دولت افغانستان استقبال کرده‌اند - تلویزیون ۱

اداره مستقل ارگان‌های محلی در افغانستان اعلام کرد که هشت زن به معاونت اجتماعی استانداری در هشت ولایت افغانستان برگزیده شده‌اند.

معاونان جدید استانداران بر اساس حکم رئیس‌جمهور افغانستان از امروز کار خود را شروع می‌کنند.

در بیانیه‌ای که از سوی اداره ارگان‌های محلی منتشرشد، آمده است: «بر اساس پیشنهاد اداره مستقل ارگان‌های محلی و حکم مقام عالی ریاست‌جمهوری، بیانی سلیمی به عنوان معاون اجتماعی ولایت کاپیسا، برشنا شیرزی، معاون اجتماعی کنر، هوسی اندر، معاونت اجتماعی غزنی، برشنا صافی به عنوان معاون اجتماعی لغمان، مریم رحمانی، معاون اجتماعی زابل، زاهده فیضان، معاون اجتماعی نورستان، روح‌گل خیرزاد به عنوان معاون اجتماعی نیمروز و زرغونه شیرزاد به معاونت اجتماعی استان بادغیس منصوب شده‌اند.»

این بزرگترین اقدام دولت افغانستان برای ارتقا جایگاه زنان در سطح مدیریتی در استان‌های این کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهور افغانستان چند ماه پیش از ایجاد پست معاونت برای زنان در تمام استان‌ها خبر داده و گفته بود که در ۳۴ استان کشور برای استانداران، معاون زن برمی‌گزیند.

این پیشنهاد از سوی وزارت امور زنان افغانستان برای تامین هرچه بیشتر حقوق زنان و رسیدگی به مسائل آنها در سراسر کشور ارائه شد که مورد تایید کابینه افغانستان قرار گرفت.

پیش از این نیز هفت زن از سوی اداره ارگان‌های محلی در سمت‌های معاونت والی استان‌های کابل، هرات، دایکندی، بامیان، لوگر، پکتیا و ننگرهار منصوب شده بودند.

شماری از فعالان حقوق زن از این اقدام دولت افغانستان استقبال کرده‌اند اما درعین‌حال از محدود ماندن نقش زنان در پست معاونت در استان‌های افغانستان نگران‌ هستند و می‌گویند این اقدام نباید جلو استاندار شدن زنان را بگیرد.

همزمان، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست‌جمهوری با  اشاره به این نگرانی فعالان حقوق زن گفته بود: «ایجاد پست معاونت برای زنان در استان‌های افغانستان به این معنی نیست که زنان نمی‌توانند والی شوند.»

هدف از تعیین این معاونان، توسعه متوازن، رسید‌گی به خواسته‌های زنان در استان‌ها و اشتراک زنان در ادارات محلی عنوان شده است. هرچند دولت افغانستان در روند استخدام این مقام‌های زن کوشیده است زنان را از استان‌های خود تا مقام معاونت استانداری ارتقا دهد، به نظر می‌آید این امر در تمام موارد اتفاق نیفتاده است و برخی زنان از جاهای دیگر به این ولایت‌ها خواهند رفت.

کارشناسان، برابری جنسیتی در انتصاب سمت‌های مدیریتی را مهمترین عنصر رشد زنان در جامعه می‌دانند.

افغانستان این تصمیم را در جریان مذاکرات صلح با طالبان و در آستانه توافقنامه احتمالی با این گروه که ضد زن، اتخاذ کرده است و مصمم است که به عقب باز نگردد.

جامعه افغانستان در این سال‌ها تغییرات بسیاری کرده است و هم‌اکنون ۲۵ درصد پارلمان این کشور را زنان تشکیل می‌دهند، چهار وزارتخانه به زنان سپرده شده است و چند بانو به عنوان سفیر و معاون وزیر فعالیت می‌کنند. این کشور اکنون حدود ۳۰۰ قاضی زن دارد و صدها زن عضو ارتش افغانستان هستند.