غنی: مرگ ژنرال سهیلا صدیق ضایعه بزرگ برای جامعه پزشکی افغانستان است

سهیل صدیق نخستین ژنرال تاریخ افغانستان بود که در ۷۲ سالگی درگذشت

مراسم خاکسپاری سهیلا صدیق در کابل - ارگ

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، در بیانیه‌ای مرگ دکتر ژنرال سهیلا صدیق، جراح و وزیر پیشین بهداشت این کشور را ضایعه بزرگی در برای جامعه پزشکی افغانستان خواند و گفت: «خانم سهیلا صدیق از جمله پزشکان و جراحان مجرب، نامدار و از نخستین ژنرال‌های زن در کشور بود که سال‌های زیادی عمر خود را در بیمارستان شهید محمدداوودخان برای درمان بیماران در دشوارترین شرایط سپری کرد.»

غنی گفت: «مرحومه ژنرال سهیلا صدیق، به عنوان وزیر بهداشت افغانستان در راستای تقویت نظام سلامت کشور نیز خدمات شایانی انجام داد و وفات وی یک ضایعه بزرگ در عرصه طبابت کشور است.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان نیز مرگ بانو سهیلا صدیق را یک ضایعه بزرگ برای مردم این کشور خواند و گفت: «ژنرال صدیق نزدیک به نیم قرن برای افغانستان خدمات قابل‌توجهی انجام داد. کارنامه‌ درخشان او در بخش پزشکی و نظامی  و نقش وی در حضور و تثبیت جایگاه زنان در جامعه، ستایش‌برانگیز و انکارناپذیر است. او هیچ‌وقت و تحت هیچ شرایطی کشور را ترک نکرد. در دشوارترین روزها در کنار مردم افغانستان ایستاد و برای خدمت به فرزندان این خاک به گونه‌‌ای خستگی‌ناپذیر کار کرد. مردم ما خدمات و زحمات صادقانه‌ او را فراموش نخواهد کرد.»

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان هم درباره مرگ بانو سهیلا صدیق در صفحه فیس‌بوک خود چنین نوشت: «روانشاد دکتر سهیلا صدیق از پزشکان مجرب و مردم‌دوست کشور بود که نزدیک به ۴۰ سال از عمر عزیز خود را در راه طبابت و مدتی هم به عنوان وزیر بهداشت، وقف خدمت به کشور و مردم خود کرد. مرگ او یک ضایعه بزرگ و جبران‌ناپذیر است.»

صلاح‌الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز در صفحه فیس‌بوک خود، مرگ سهیلا صدیق را متاثرکننده خواند و نوشت: «مرحوم ژنرال سهیلا صدیق یک بانوی خدمتگزار و صادق بود و شاگردان زیادی در عرصه پزشکی برای کشور تربیت کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استاد عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز در صفحه رسمی فیس‌بوک خود، با برشمردن صفات بارز بانو سهیلا صدیق،‌ نوشت: «دکتر صدیق از شخصیت‌های خادم، زحمت‌کش و پرتلاش کشور بود که سال‌های زیادی برای مردم این سرزمین خدمات فراوان انجام داد.»

دکتر نیلوفر ابراهیمی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان نیز گفته است: «دکتر سهیلا صدیق از کادر مجرب خانواده پزشکی افغانستان بود که عمر عزیز خود را برای خدمت به مردم صرف کرد. من فقدان دکتر صدیق را یک ضایعه می‌دانم. بر روحش درود می‌فرستم و وفات او را به همه مردم افغانستان تسلیت عرض می‌کنم.»

بانو سهیلا صدیق، نخستین ژنرال زن در افغانستان و از جمله جراحان پرآوازه و نیز وزیر پیشین بهداشت افغانستان بود که نزدیک به ۴۰ سال از عمر خود  را در بخش طبابت و درمان بیماران این کشور سپری کرد. وی در شهرکهنه کابل به دنیا آمد و هیچوقت ازدواج نکرد. وی که از چندی پیش به بیماری آلزایمر مبتلا شده بود، سرانجام روز جمعه ۱۴ آذر، در سن ۷۲ سالگی در یکی از بیمارستان‌های کابل درگذشت.