آژانس از نصب سانتریفیوژهای بیشتر در نطنز خبر داد؛ ایران از انتشار نامه محرمانه انتقاد کرد

رویترز: هدف ایران از این اقدامات تحت فشار گذاشتن دولت بایدن برای مذاکرات احتمالی است

تهران به آژانس اطلاع داده که اپراتور تاسیسات غنی‌سازی سوخت در نطنز «قصد دارد عملیات نصب سه زنجیره از ماشین‌های سانتریفیوژ IR-2m را آغاز کند.»-عکس از پایگاه اطلاع رسانی دولت

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در یک گزارش محرمانه به کشورهای عضو این نهاد بین‌المللی اطلاع داده است که ایران قصد دارد سه زنجیره دیگر از سانتریفیوژهای پیشرفته نسل جدید خود را در تاسیسات زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم در نطنز نصب کند.

به گزارش رویترز، در این گزارش که به رویت این خبرگزاری رسیده گفته شده ایران در نامه‌ای به تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۲۰ به آژانس اطلاع داده است اپراتور تاسیسات غنی‌سازی سوخت در نطنز «قصد دارد عملیات نصب سه زنجیره از ماشین‌های سانتریفیوژ IR-2m را آغاز کند.»

این نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد، که مسئولیت نظارت بر اجرای برجام را نیز بر عهده دارد، در این گزارش جدید همچنین گفته است که سه زنجیره جدید سانتریفیوژهایی که قرار است در نطنز نصب شوند، علاوه بر زنجیره اولی است که پیشتر نصب شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل آژانس ۲۱ آبان ماه در جدیدترین گزارش فصلی خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، از نصب یک زنجیره از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m در نطنز خبر داد و یک هفته بعد نیز تایید کرد که ایران اقدام به تزریق گاز UF6 در آنها کرده است.

رویترز هدف ایران از این اقدامات را تحت فشار گذاشتن بیشتر دولت آینده آمریکا در مذاکرات احتمالی آتی دانسته است.

طبق برجام، ایران مجاز است فقط از سانتریفیوژهای نسل اول خود برای غنی‌سازی آن هم در سطح حداکثر تا ۳.۶۷ درصد، استفاده کند. تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام اعلام کرده است که در پنج گام از تعهدات خود در توافق وین عبور خواهد کرد.

به دنبال پیروزی جو بایدن، معاون باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا که برجام در دولت او حاصل شد، امیدها برای بازگشت دو طرف به تعهدات‌شان افزایش یافته است. بایدن بازگشت آمریکا به برجام را مشروط به پیروی کامل تهران از تعهداتش کرده است.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، از جمله آژانس، در توییتی به گزارش امروز آژانس واکنش نشان داد و گفت این گزارش محرمانه که حاوی محتویات نامه محرمانه ایران است، بلافاصله و حتی قبل از این که اعضای شورای حکام نیز بتوانند آن را رهگیری کنند، در رسانه‌ها ظاهر شد.

کاظم غریب آبادی با بیان این که آژانس صرفا در رابطه با بروزرسانی تحولات مسئولیت ندارد و باید حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی کشور میزبان را نیز تضمین کند، گفت آژانس باید سازوکارهای محرمانگی، از جمله استفاده از سایت داخلی «گاواتم» به عنوان ابزاری برای مکاتبات، را مورد بازنگری قرار دهد.

ایران بارها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسان آن را به درز دادن اطلاعات محرمانه برنامه هسته‌ای خود متهم کرده است؛ اتهامی که آژانس آن را قویا رد کرده است.