اعلام وضعیت اضطراری تغییرات اقلیمی در نیوزیلند

نخست‌وزیر نیوزیلند در مجلس گفت اعلام این وضعیت بر پایه یافته‌های هیأت بین‌المللی تغییرات اقلیمی است

جاسیندا آردرن نخست‌وزیر نیوزیلند- MARTY MELVILLE / AFP

دولت نیوزیلند با فراخوان مردم برای «اقدام فوری» وضعیت اضطراری تغییرات اقلیمی اعلام کرد و متعهد شد بخش دولتی را تا سال ۲۰۲۵ عاری از کربن کند. 

نخست‌وزیر جاسیندا آردرن، که با اکثریت آراء در انتخابات اکتبر دوباره قدرت را به دست گرفت، روز چهارشنبه در مجلس به این حرکت پرداخت و پس از یک ساعت بحث و مناظره، اکثریت نمایندگان در موافقت با آن رأی دادند. 

خانم آردرن در مجلس گفت اعلام این وضعیت بر پایه یافته‌های هیأت بین‌المللی تغییرات اقلیمی است که حکم می‌کند تولید کربن باید تا سال ۲۰۲۳ تا ۴۵ درصد کاهش پیدا کند و تا سال ۲۰۲۵ به صفر برسد تا افرایش ۱.۵ درجه سیلسیوس دمای جهان محقق نشود. 

او گفت: «(مجلس) با کاهش تولید گاز گلخانه‌ای و تبدیل به یک دولت عاری از کربن، رهبری این امر را به دست خواهد گرفت و نشان می‌دهد که در سایر بخش‌های اقتصادی نیوزیلند چه قابلیت‌هایی وجود دارد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کشور با پیوستن به ۳۲ کشور دیگر، از جمله ژاپن، کانادا، فرانسه و بریتانیا، قدم‌های مشابهی را برای مقابله با معضل تغییرات اقلیمی برداشتند و اعلام وضعیت اضطراری کرده‌اند. 

ولی احزاب اپوزیسیون با رأی مخالف به این اقدام آن را بازارگرمی خواندند. 

استورات اسمیت، سخنگوی مخالف تغییرات اقلیمی، گفت: «اعلام وضعیت اضطراری برای تغییرات اقلیمی چیزی جز یک ژست دروغین پوشالی نیست. حرکتی که قرار نیست برای مردم نیوزیلند سودی داشته باشد، هیچ ارزشی ندارد.» 

ولی به گفته کارشناسان، نیوزیلند با هدف کربن صفر، برنامه‌ای که لایحه آن در اولین دوره حکومت نخست وزیر به تصویب رسید،  تا سال ۲۰۵۰ فاصله زیادی دارد. 

این کشور در تولید ۰.۱۷ درصد کل گازهای گلخانه‌ای جهان نقش دارد که طی ۲۰ سال گذشته تا ۶۰ درصد رشد داشته است. در میان ۳۲ کشور OECD (سازمان توسعه و همکاری اقتصادی) نیوزیلند به لحاظ نرخ جهانی تولید گاز گلخانه‌ای در رتبه ۱۷ قرار دارد. 

حمل و نقل با نرخ ۴۷ درصد و کارخانه‌های صنعتی و ساختمان‌سازی با ۱۷.۹ درصد، بزرگ‌ترین منبع تولید گاز دی‌اکسید کربن در این کشور محسوب می‌شوند. 

دولت روز چهارشنبه گفت سازمان‌های دولتی موظف به «محاسبه و کاهش تولید کربنند و باید هر آن چه را نمی‌توانند کاهش دهند از گردونه خارج کنند تا به وضعیت عاری از کربن برسیم.» 

تعهد به رسیدن به وضعیت عاری از کربن در بخش دولتی تا سال ۲۰۲۵ شامل خرید وسایل نقلیه الکتریکی برای سازمان‌های دولتی، تعطیل ۲۰۰ کوره فعال زغال سنگ و کاهش ناوگان خودروهای دولتی می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان