احتمال اخراج ۱۳ سرباز استرالیایی از افغانستان به اتهام قتل غیرنظامیان

این ۱۳ سرباز دو هفته وقت دارند تا درباره اتهامات علیه خود، توضیح دهند

گزارش مهم بررتون از جنایات جنگی، بر رویدادهایی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ متمرکز است- Corporal Neil RUSKIN / AUSTRALIAN DEFENCE FORCE / AFP

فرمانده ارشد ارتش استرالیا اعلام کرد که ۱۳ نیروی ویژه نیروهای دفاعی این کشور ممکن است در ارتباط با گزارش هفته گذشته درباره قتل‌های غیرقانونی در افغانستان، اخراج شوند. 

تحقیقات چندساله که به صورت گزارش هفته پیش منتشر شد، حاکی است که برخی اعضای ارشد نیروهای ویژه استرالیا، ۳۹ غیرنظامی و زندانی در افغانستان را، از جمله از طریق اعدام خودسرانه در چارچوب مراسم آغاز به کار سربازان جدید، «غیرقانونی به قتل رسانده‌اند». 

این ۱۳ سرباز اخطاریه خدمت دریافت کرده‌اند و دو هفته وقت دارند تا درباره اتهامات علیه خود، توضیح دهند. 

این ۱۳ تن غیر از ۱۹ سرباز ویژه نیروی هوایی هستند که ممکن است به دلیل ارتکاب به قتل تحت پیگرد قرار گیرند، و صرفا به مشارکت و یا شاهد بودن قتل‌های انجام شده توسط سربازان نیروهای ویژه متهم هستند. 

شبکه خبری ای‌بی‌سی به نقل از سرلشکر ریک بر گفت:‌ «تا این مقطع زمانی، هیچ فردی از نیروی دفاعی استرالیا جدا نشده است.» 

یافته‌های کاملا مدون از تحقیقات سرلشکر پال بررتون که چهار سال و نیم به طول انجامید، در تاریخ ۱۹ نوامبر توسط انگس کمپبل، رئیس نیروی دفاعی استرالیا منتشر شد. 

گزارش مهم بررتون از جنایات جنگی، بر رویدادهایی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ متمرکز است، و در آن با ۴۲۳ شاهد عینی مصاحبه شده است و بازپرس‌ها در چارچوب تحقیقات، بیش از  ۲۰۰ هزار سند و بیش از ۲۵ هزار تصویر را ارائه داده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش می‌گوید که در مجموع ۳۶ واقعه به پلیس فدرال استرالیا برای تحقیقات جنایی ارجاع داده شده است که در آنها گفته می‌شود سربازان ۳۹ مرد و کودک غیرمسلح را به قتل رسانده‌اند. 

به گفته ژنرال انگوس کمپبل، رئیس نیروی دفاعی استرالیا، که یافته‌های این تحقیق را اعلام کرد، سربازان در پی قتل‌ها، برای پشتیبانی از ادعاهای دروغین خود مبنی بر این که زندانیان دشمنانی بودند که طی عملیات کشته شدند، سلاح‌ها و رادیوهایی را در زیر خاک دفن کرده‌اند. 

تحقیقات چند ساله درباره قتل‌ها شامل مواردی می‌شود که طی آنها، پرسنل جدید به عنوان اولین کشتن خود، طبق رسمی که به اصطلاح «خون‌ریزی» خوانده می‌شود، با شلیک گلوله زندانی را به قتل می‌رسانند. 

گزارش فوق می‌گوید ‌که به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت شده است و ارتش استرالیا نیز تحت اصلاحات زیادی قرار گرفته است. 

‌نخست‌وزیر استرالیا و فرمانده ارشد نظامی این کشور، در حالی عذرخواهی کرده‌اند که افغانستان قتل‌ها را نابخشودنی خوانده است و در عین حال، از گزارش هفته اخیر به عنوان گامی به سوی عدالت، استقبال کرده است.

© The Independent

بیشتر از