جان پرندگان مهاجر تالاب میقان در خطر است

در سال ۱۳۹۵ ابتلا به ویروس آنفلوانزای مرغی فوق حاد پرندگان جان ۲۴۰۰ پرنده را در تالاب میقان اراک گرفت

تالاب میقان اراک- علی کریمی/ ایرنا

امروز فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی خبر از جمع‌آوری ۲۵۱ لاشه پرنده مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را طی هفته جاری، از نواحی اطراف تالاب میقان اراک داد.

به گفته عباس جودکی ابتلای این پرنده‌ها به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به تایید دامپزشکی استان مرکزی رسیده و دفن بهداشتی لاشه‌ها به همراه آهک‌پاشی انجام شده است.

گفته شده است که در پی شیوع این بیماری پایش مستمر تالاب میقان اراک با جدیت پیگیری می‌شود و تردد به منطقه تالاب میقان اراک تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی می‌گوید بیشترین تلفات پرندگان در تالاب میقان اراک مربوط به غازهای خاکستری است و چندین گونه «اردک» و «تنجه» نیز در میان پرندگان تلف شده مشاهده می‌شود. این سازمان به مردم هشدار داد که به لاشه پرنده مرده در صورت مشاهده آن دست نزنند.

افزایش تعداد پرتدگان تلف شده در این تالاب نگرانی شیوع بیشتر آن را در پی خواهد داشت. روز گذشته در همین تالاب خبر پیدا شدن ۴۵ لاشه گزارش شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر هم در سال ۱۳۹۵ ابتلا به آنفلوانزای حاد پرندگان در تالاب میقان با مرگ بیش از ۲۴۰۰ پرنده تلفات بسیار سنگینی در پی داشت. اما طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ و ۹۸ گزارشی از آلودگی و مرگ‌ومیر این پرنده‌ها در تالاب میقان اعلام نشد ولی به نظر می‌رسد امسال زندگی در این تالاب به خطر افتاده است.

عمده این پرنده‌ها مهاجرانی هستند که با رسیدن پاییز این محل را برای زندگی و گذران فصل سرما انتخاب می‌کنند.

رضا میرزایی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی روز گذشته اعلام کرد که نخستین لاشه‌ها در آخرین روز آبان ماه، جمعه گذشته در این تالاب دیده شده است.

بیشتر از