پیروزی پیترساگان در مسابقات دوچرخه‌ سواری فرانسه

دشواری مسیر، بسیاری از دوچرخه سواران را از رقابت حذف کرد

AFP

«پیتر ساگان» بعد از پشت سر گذاشتن نبردی سخت و پرسرعت در شهر «وُژ»، مرحله پنجم مسابقات دوچرخه‌سواری فرانسه «تور دُ فرانس» را در خیابان‌های «کُلمَر» برنده شد. راه برای «ساگان» توسط هم تیمی‌های گروه «بورا هانس‌گروهه» وی هموار شد و به طور بسیار حرفه‌ای، در میان عدۀ تقلیل رفته دوچرخه‌ سواران، که تعداد بیشتر آنان در بخش سربالایی مسیر کم آورده بودند، مسیر روز پنجم را به پایان رساند.

این اولین پیروزی آقای «ساگان» در این دوره از مسابقات سراسری فرانسه و در حالی که مرحله اول را در مقام دوم به پایان رسانده بود، محسوب می‌‌شود. ضمنا این موفقیت برای او به عنوان دوازدهمین پیروزی در طی فعالیت حرفه‌ای او بود. با این پیروزی او توانست برتری خود در جدول رده‌ بندی‌ها را افزایش داده و برای دستیابی به هفتمین پیراهن سبز (نشان دارندگی امتیاز برتر نسبت به سایر دوچرخه‌سواران) خود تلاش نماید. آقای «وات فان‌آرت» بلژیکی در جایگاه دوم قرار گرفت و «ماتئو ترنتین» ایتالیا به مقام سوم رسید.

برای کاندیداهای رده بندی اصلی مانند «ژِراین تامِس» و Egan Bernal«ایگان بِرنال» از تیم «اینِ‌اوس» این یک روز دلپذیر و عاری از رویداد بود. هرچند این روز طاقت‌فرسا بود، اما اکنون آنها توجه خود را به مرحله حساس ششم معطوف خواهند کرد که در فراز منطقه کوهستانی «لا پلانش دُ بل‌فی (سِنِ دختران زیبا)» اتفاق می‌افتد.

مرحله پنجم با سراسیمگی آغاز شد چراکه همگی سعی بر آن داشتند که بتوانند در مناطق دشوار این مرحله، گوی سبقت را ربوده و از سایرین پیشی بگیرند. چندین نفر ناکام ماندند که مهم‌ترین آنها «توماس دِ گِنت» بود. تنها چهار سوارکار جان سالم به در بردند که سردسته آنها «تیم وِلِنز» با به تن داشتن پیراهن خال‌خال (دارنده لقب سلطان کوهستان) برعهده داشت.

«وِلِنز» توانست برای جایگاه «سلطان کوهستان» خود امتیاز بیشتری کسب کند،‌ اما در نهایت، قبل از صعود نهایی قدرتش تقلیل رفته در عوض «تومس سکویینز» در نمایش قدرتی زیبا پیشی گرفت و سربالایی را به تسخیر خود درآورد. اما او نیز قدرتش کاسته شد و در نهایت اغلب سوارکاران به صورت تنگاتنگ کنار یکدیگر پا زدند و به سوی «کُلمَر» سرازیر شدند.

از آنجا، تیم‌های «بورا-هانس‌گروهه» و «سان‌وِب» کنترل مسیر را به دست گرفته، و «بورا» تلاش خود را برای  پیش راندن «ساگان» کرد و «سان‌وِب» برای موفق سازی «مایکل مَتیوز» کوشش می‌‌کرد. اما پس از آنکه بسیاری از سوارکاران متخصص در سرعت، عقب مانده بودند، «ساگان» به عنوان تنها متخصص سرعت باقی مانده بود و توانست با نمایش قدرتی زیبا و با فاصله خوبی بقیه را پشت سر گذاشته و این مرحله را از آنِ خود کند.

جدول رده بندی

رده بندی اصلی (پیراهن زرد)

۱. جولیان آلافیلیپ – (دِسونینک کوئیک استپ) ۱۸ ساعت و ۴۴ دقیقه و ۱۲ ثانیه

۲. ووت فان‌آرت – (جامبو-ویزما) ۰.۱۴ +

۳. استیون کرویسوایک (جامبو-ویزما) ۰.۲۵+

۴. جورج بنت (جامبو-ویزما) ۰.۲۵+

۵. مایکل متیوز (سان‌وِب) ۰.۴۰+

۶. ایگان برنال (اینه‌اوس) ۰.۴۰+

۷. ژراین توماس (اینه‌اوس) ۰.۴۵+

۸. انریک ماس (دِسِ‌ونینک کوئیک استپ) ۰.۴۶+

۹. پیتر ساگان (بورا-هانس‌گروهه) ۰.۵۰+

۱۰. گِرِگ ون هومرت (سی‌سی‌سی) ۰.۵۱+

امتیاز سرعت (پیراهن سبز)

۱. پیتر ساگان (بورا-هانس‌گروهه) ۱۴۴ امتیاز

۲. مایکل متیوز (سان‌وِب) ۹۷

۳. اِلیا ویویانی (دِسونینک کوئیک استپ) ۸۹.۲

امتیاز سلطان کوهستان (پیراهن خال‌خال)

۱. تیم والنس (لوتو-سودال) ۱۷ امتیاز

۲. تومس سکویینز (ترِک-سِیف‌گاردو) ۹

۳. زاندرو مِئوریسسه (واناتی) ۶

سوار جوان (پیراهن سفید)

۱. ووت فان‌آرت – (جامبو-ویزما) ۱۸ ساعت و ۴۴ دقیقه و ۲۶ ثانیه

۲. ایگان برنال (اینه‌اوس) ۰.۲۶+

۳. انریک ماس (دِسونینک کوئیک استپ) ۰.۳۲+

© The Independent

بیشتر از ورزش