دولت ترامپ ۸۹ شرکت چینی دیگر را تحریم می‌کند

این تحریم، فروش قطعات هواپیما را از شرکت‌های آمریکایی به چین محدود می‌کند

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بر اقداماتش علیه چین و شرکت‌های چینی افزوده است - MANDEL NGAN / AFP

دستگاه رهبری ترامپ در تازه‌ترین اقداماتش علیه پکن، به شناسایی ۸۹ موسسه چینی که با ارتش این کشور مرتبط هستند، نزدیک شده است.  

بنا به پیش‌نویس سندی که به دست خبرگزاری رویترز رسیده است، این فهرست توانایی ابتیاع کالاها و فناوری‌های آمریکایی از سوی این موسسات را محدود می‌کند. 

درصورت انتشار این فهرست، این موسسات در شمار «مصرف‌کنندگان نظامی» قرار گرفته و فروش هرگونه کالا به آن‌ها باید با مجوز ویژه انجام شود. 

رویترز می‌گوید به احتمال قوی تقاضای مجوز فروش کالا به این شرکت‌ها بیشتر از طرف دولت آمریکا رد خواهد شد تا تصویب شود. 

اگر این فهرست منتشر شود، می‌تواند به روابط بازرگانی میان ایالات متحده و چین لطمه زده و شرکت‌های آمریکایی را که به موسسات چینی قطعات یدکی می‌فروشند، محدود کند. 

صنایع هوانوردی چین از جمله «شرکت هوانوردی تجارتی چین با مسؤولیت محدود» (کوُمَک) و «شرکت صنایع هوانوردی چین» (آویک) همراه با ده شرکت وابسته به آن‌ها، در صدر این فهرست قرار دارد. 

در حال حاضر «کومک» در صدر تلاش‌های چین برای رقابت با شرکت آمریکایی بوئینک و موسسه ارباس اروپا است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌اکنون، شرکت بوئینگ پس از گرفتن مجوز از دولت آمریکا در هفته گذشته، منتظر دریافت مجوز از دولت چین است. چین اجازه پرواز جت‌های شرکت بوئینگ را به دنبال دو مورد سقوط مرگبار، در  سال ۲۰۱۹ لغو کرد.  

در ماه‌های اخیر، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بر اقداماتش علیه چین و شرکت‌های چینی افزوده است. 

تجاین فهرست به دنبال فرمان ده روز پیش ریاست جمهوری تدوین شده است که سرمایه‌گذاری درشرکت‌های چینی را که تصور می‌شود تحت کنترل ارتش این کشور قرار دارند، ممنوع کرد. 

فرمان ریاست جمهوری به دنبال افزایش موارد تعبیر وزارت بازرگانی آمریکا پیرامون «استفاده نهایی نظامی» در ماه آوریل صادر شده است که از جمله به افراد یا نهادهایی اشاره دارد که در حفظ یا تولید اقلام نظامی شرکت دارند. طرف بازرگانی چینی لزوما نباید در درجه اول به ارتش مرتبط باشد.  

قطعات یدکی (منع شده) شامل قلاب کنترل جعبه پرواز، واژه‌پرداز و موتور هواپیما است که همگی در فرمان ریاست جمهوری در فهرست اقلام نظامی قرار گرفته‌اند. 

کوین وولف، یک وکیل کارشناس در أمور بازرگانی و مقام سابق اداره بازرگانی آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت که این فهرست باید محرمانه نگاهداشته می‌شد، اما همچنان می‌توان آن را ترمیم کرد. 

دستگاه رهبری ترامپ برای انتشار این فهرست باید تا نیمه ماه دسامبر آن را به اداره ثبت فدرال ارسال و مجوز آن را دریافت کند.  

در پیش‌نویس این گزارش آمده است که این فهرست «برای دفاع از امنیت ملی ایالات متحده حیاتی است» اما یک مقام سابق دولت آمریکا ضمن انتقاد از آن به خبرگزاری رویترز گفت که این «تنها تدوین یک فهرست و انتشار آن به عنوان یک اقدام تحریک‌آمیز است.» 

یک منبع صنایع هوانوردی نیز گفت که انتشار این فهرست ممکن است به اقدامات تلافی‌جویانه چین منتهی شود. 

ایندیپندنت نظر وزارت بازرگانی آمریکا و وزارت خارجه چین را جویا شده است.

© The Independent