بانک جهانی در مورد عدم کمک به کشورهای بدهکار در دوران کرونا به گروه۲۰ هشدار داد

در این اجلاس پوتین برای ارائه واکسن «اسپوتنیک وی» به کشورهایی نیازمند اعلام آمادگی کرد

نشست گروه ۲۰ به میزبانی عربستان سعودی- YOUSEF ALLAN / JORDANIAN ROYAL PALACE / AFP

رئیس بانک جهانی در نخستین روز برگزاری نشست سران گروه۲۰ «G20» هشدار داد که ناکامی آن گروه برای فراهم کردن کمک‌های دایمی مالی در پرداخت بدهی‌های خارجی برخی کشورها در میانه همه‌گیری کووید-۱۹، می‌تواند به فقر بیشتر و تکرار بی‌نظمی‌هایی که جهان در دهه‌۸۰ میلادی شاهد آن بود، بینجامد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیوید مالپس از پیشرفت‌هایی که بیست اقتصاد بزرگ جهانی عضو گروه۲۰ تاکنون در زمینه شفافیت بیشتر در مورد بدهی کشورها، نحوه بازپرداخت بدهی‌ها و ارائه کمک‌های مالی به فقیرترین آنها استقبال کرد، اما تاکید کرد که با این حال کارهای بیشتری لازم است که انجام شود.

وی گفت: «کاهش بدهی‌ها و شفافیت موجب سرمایه‌گذاری سازنده خواهد شد، که اقدامی کلیدی جهت دستیابی به بهبود اقتصادی زودتر، قوی‌تر و ماندگار است»، و افزود،:«ما اکنون باید سپری در برابر کم‌کاری، و سپس در برابر بی‌نظمی‌های متعاقب آن و تکرار اصلاح ساختار بدهی‌ها مانند آنچه در دهه ۱۹۸۰ رخ داد، ایجاد کنیم.»

گروه ۲۰ و همه‌گیری کرونا

نشست دو روزه سران کشورهای عضو گروه ۲۰ در حالی روز شنبه به میزبانی عربستان سعودی در ریاض برگزار شد که دستور کار آن تحت الشعاع همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ قرار گرفته است. به همین دلیل این اجلاس، مانند بسیاری از نشست‌های بین‌المللی دیگر در چند ماه گذشته، به صورت مجازی در حال برگزاری است.

ملک سلمان پادشاه سعودی در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس بر لزوم همکاری جهانی برای مقابله با این «بحران عمیق» تاکید کرد، و افزود: «من اطمینان دارم که اجلاس ریاض، نتایج مهم و تعیین کننده‌ای به دنبال خواهد داشت و به اتخاذ سیاست‌هایی منجر خواهد شد که امید و اطمینان را به مردم سراسر جهان باز خواهد گرداند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری چین، که کشورش منشاء شیوع ویروس جدید کرونا بوده است، در جریان این نشست اعلام کرد که پکن آماده است برای تقویت همکاری‌های جهانی در زمینه توزیع واکسن کمک کند و خواستار «هماهنگی بهتر» بین‌المللی در این زمینه و نیز سیاستگذاری‌های مربوطه در ارائه کمک به مردم جهان شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، نیز گفت که کشورش برای ارائه واکسن کووید-۱۹ ساخت روسیه – به نام «اسپوتنیک وی» – به هر کشوری که نیاز داشته باشد، آمادگی دارد و نیز اعلام کرد که دومین و سومین واکسن این بیماری نیز توسط شرکت‌های روسی در مراحل نهایی آزمایش و تولید قرار دارند.