بزرگ‌ترین پناهگاه‌ آبزیان در دورترین مجمع الجزایر جهان

این منطقه برای حفاظت از پنگوئن، نهنگ، کوسه و فک برپا می‌شود

این زیستگاه «منطقه برداشت ممنوع» خواهد بود - Pablo PORCIUNCULA BRUNE / AFP

رشته‌جزایری آتش‌فشانی واقع در جنوب اقیانوس اطلس، بخشی از اقیانوس به وسعت تقریبی سه برابر وسعت بریتانیا به منظور حفاظت از طبیعت و ایجاد چهارمین زیستگاه بزرگ دریایی جهان در نظر گرفته شده است. 

تریستان دا کونا را اغلب دورافتاده‌ترین جزیره مسکونی جهان می‌نامند و دولت آن اعلام کرده است که قصد دارد برای حفاظت از جانوران وحشی متنوعی شامل پنگوئن، نهنگ، کوسه و فک محفاظت‌ زیست‌محیطی خود را گسترش دهد. 

این منطقه فرادریایی بریتانیا که در فاصله مساوی بین آفریقای جنوبی و برزیل قرار دارد در پی پیوستن به برنامه دولت بریتانیا موسوم به «کمربند آبی» است که هدف از آن ایجاد چهار میلیون کیلومترمربع زیستگاه طبیعی دریایی در سراسر مناطق فرادریایی است. 

زیستگاه تریستان دا کونا حدود ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع از اقیانوس را در بر خواهد گرفت و بزرگ‌ترین زیستگاه در اقیانوس اطلس خواهد بود. 

جیمز گلس رئیس جزیره‌نشینان تریستان دا کونا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «زندگی ما در تریستان دا کونا همیشه به روابط‌مان با دریا متکی بوده است و امروزه نیز همین گونه است. 

جامعه تریستان عمیقاً به حفظ محیط زیست پایبند است، طوری که تاکنون بیش از نیمی از قلمروی خودمان را در خشکی منطقه حفاظت‌شده اعلام کرده‌ایم. اما دریا منبعی حیاتی برای ما است و اقتصاد و در نهایت بقای درازمدت ما به آن بستگی دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این زیستگاه «منطقه برداشت ممنوع» خواهد بود یعنی ماهی‌گیری یا سایر فعالیت‌های بهره‌برداری از حیات وحش در این زیستگاه طبیعی ممنوع خواهد بود. 

در این زیستگاه از ۲۵ گونه پرنده دریایی مورد تهدید در جهان حفاظت خواهد شد که در این مجمع‌الجزایر تک‌افتاده ‌زاد و ولد می‌کنند و چهار گونه از آن‌ها مختص این جزایر هستند. 

به گزارش انجمن سلطنتی حفاظت از پرندگان (آر. اس. پی. بی) این چهار گونه عبارتند از آلباتروس تریستان، آلباتروس زرد منقار تریستان، مرغ طوفان اقیانوس اطلس و مرغ طوفان خال‌دار. 

بکی اسپیت مدیرعامل آراس‌پی‌‌بی می‌گوید: «ده‌ها میلیون پرنده دریایی بر فراز امواج پرواز می‌کنند، پنگوئن‌ها و فک‌ها در ساحل ازدحام می‌کنند، کوسه‌های در خطر انقراض، در آب‌های ساحلی ‌زادوولد می‌کنند و نهنگ‌های اسرارآمیز در دره‌های ژرف زیر آب‌های تریستان تغذیه می‌کنند. از امروز می‌توانیم بگوییم همه این‌ها تحت حفاظت هستند.» 

این طرح به نوعی استقبال از هدف‌گذاری جهانی برای ۳۰ درصد از اقیانوس‌های جهان تا سال ۲۰۳۰ است که دولت بریتانیا نیز حامی آن است. 

لرد گلداسمیت وزیر محیط زیست بین‌المللی بریتانیا می‌گوید: «با سرعت سرسام‌آوری داریم حیات اقیانوس‌ها را نابود می‌کنیم و این منطقه حفاظت‌شده جدید دریایی واقعاً شانس بزرگی برای حفاظت از محیط زیست و گام بسیار مهمی برای حفاظت از بوم‌سازگان‌ها و تنوع زیستی در جهان است. 

به این ترتیب برنامه کمربند آبی ما بیش از چهار میلیون کیلومتر مربع را از اقیانوس‌های مناطق فرادریایی بریتانیا در برخواهد گرفت.»

© The Independent

بیشتر از جهان