زمزمه‌های توقیف سریال جدید شبکه خانگی در ایران

کارگردان سریال «قورباغه» می‌گوید پخش اثرش بنا به دلایل نامعلومی به تعویق افتاده است

 پوستر سریال قورباغه ساخته هومن سیدی - عکس از خبرگزاری ایمنا

بی‌راه نیست اگر بگوییم که در این ایام میزان مخاطبان سریال‌ها یا برنامه‌های نمایشی تولیدی در شبکه خانگی فاصله چشمگیری با بینندگان شبکه‌های گوناگون صداوسیما دارد. نبود سخت‌گیری‌های مرسوم در صداوسیما و عبور از برخی به اصطلاح خطوط قرمز، باعث شده است تا مخاطبان شبکه نمایش خانگی بیشتر شود و به تبع آن، حساسیت‌های مقامات فرهنگی هم به این محصولات بیشتر شود.

بحث‌ها درباره این که چه نهادی صلاحیت صدور مجوز ساخت و پخش به آثار شبکه‌خانگی را دارد، نهایتا به آنجا ختم شد که نظارت صداوسیما بر این محصولات بیشتر شود. 

مقرر شده است که آثار شبکه خانگی با نظارت موسسه «ساترا»، یا همان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، تولید و پخش شوند.

حالا و درحالی که مدتی‌ست مخاطبان سریال‌های شبکه خانگی در انتظار پخش سریال «قورباغه» ساخته هومن سیدی هستند، خبرهایی مبنی بر امکان توقیف این سریال به گوش می‌رسد.  

خبرگزاری ایسنا در گزارشی درباره حواشی این سریال نوشته است که ماجرا با اعلام خبر پخش انحصاری سریال «قورباغه» از یکی از پلتفرم‌ها آغاز شد و حالا سازندگان این سریال از عقب افتادن زمان پخش اظهار ناراحتی می‌کنند و احتمال توقیفش را می‌دهند.

«قورباغه» جدیدترین ساخته هومن سیدی است  که نوید محمدزاده و صابر ابر از بازیگران آن هستند. هومن سیدی دو روز پیش در صفحه اینستاگرامش در واکنش به این تاخیر، صراحتا از مسئولان وزارت ارشاد پرسیده بود: «لطفا بفرمایید در این لحظه سریال «قورباغه» توقیف شده است یا خیر؟»

اوگفته بود که «قورباغه» مدتی است آماده پخش شده است و بنا به دلایلی نامعلوم به تعویق افتاده است.

هومن سیدی گفته بود که «پخش سریال به آبان موکول شده بود اما باز به دلایلی ارشاد از گروه سازنده درخواست کرده است که تاریخ پخش را به آذر ماه موکول کنند. اما تهیه‌کننده اعلام کرده است که امکان پخش در آذر هم وجود ندارد و باید به خواسته ارشاد، پخش را به اول دی ماه موکول کنند.»

به گزارش ایسنا، سازمان سینمایی در خبری زمان پخش سریال «قورباغه» را ۲۴ آذر ماه اعلام کرده است. با این‌حال، گمانه زنی‌هایی درباره ممانعت پلتفرم رقیب برای به تعویق افتادن سریال «قورباغه» مطرح شده است. 

سریال‌های «دل»، «هم‌گناه» و «آقازاده» و نیز برنامه «شام ایرانی»، از جمله آثار شبکه خانگی‌ست که محصول مشترک سامانه‌های پخش آنلاین «فیلیمو» و«نماوا» بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند که این رقابت بین سامانه‌های پخش آنلاین سریال می‌تواند دلیلی باشد بر تعویق پخش این سریال و یا آثار دیگری که قبل از مقرر شدن نظارت «ساترا» تولید شده‌اند، اما به نظر می‌رسد که اختلاف‌ نظرهای دست‌اندرکاران شبکه نمایش خانگی و مقامات صداوسیما، مساله مهم‌تری است.

پیش‌تر و پس از جدی‌تر شدن بحث تغییر قانون نظارت بر تولیدات نمایش خانگی صدور مجوز برای این آثار، فهیم‌دانش، مشاور رئیس سازمان صداوسیما و مدیرکل امور بین‌الملل آن نهاد، با اشاره به اختلاف نظر میان وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما درخصوص صدور مجوز برای تولیدات نمایش خانگی، گفته بود، «سازمان صداوسیما در برابر قانون تمکین می‌کند.»

این مقام مسئول در صداوسیما در واکنش به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که اختیارات شبکه نمایش خانگی را به عهده وزارت ارشاد گذاشته است، ادعا کرده بود که «قانون‌هایی داریم که منسوخ شده است. معیار برای تصمیم‌گیری در این حوزه قانونی است که به‌روزتر است و حتما به آن تمکین می‌کنیم.»

مهدی کوهیان، تهیه‌کننده  و مشاور حقوقی «آیفیک- انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران»، گفته بود: «طبق قانون اساسی و قوانین جزایی ما، ایجاد محدودیت در ایجاد شغل و جلوگیری از آزادی‌های فرهنگی و هنری مردم جنبه‌های مجرمانه آن در قانون لحاظ شده است و می‌توان آن را پیگیری کرد.»

وی با اشاره به محتوای شکوائیه‌ای که دست‌اندرکاران شبکه نمایش خانگی می‌توانند مطرح کنند، گفت: «وزارت ارشاد طبق مصوبه سال ۱۳۷۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی یک وظیفه به عهده‌اش گذاشته شده و وقتی از زیر بار این وظیفه شانه خالی کند و نسبت به انجام آن استنکاف کند، مجازات‌هایی در قانون دیده شده است که می‌توان به آن‌ها رجوع کرد. وزارت ارشاد صراحتا مامور به رفع ممنوعیت از فعالیت‌های ویدیویی است و نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.»

بیشتر از فرهنگ و هنر