بالرین مبتلا به فراموشی با شنیدن «دریاچه قو» دوباره باله رقصید

مارتا سی.گونزالز با اثر چایکوفسکی حرکاتی را به یاد آورد که نیم قرن پیش روی صحنه اجرا می‌کرد

در ویدیویی که یک لحظه جذاب را شکار کرده، یک رقصنده باله سابق مبتلا به فراموشی دیده می‌شود که برایش یک قطعه موسیقی از چایکوفسکی نواخته می‌شود و او بلافاصله او حرکاتی را به یاد می‌آورد که سال‌ها پیش اجرا می‌کرد. 

مارتا سی.گونزالز، که رقصنده باله در نیویورک بود، زمانی که قطعه موسیقی «دریاچه قو»‌ را شنید، فورا حرکات رقصی را که بیش از ۵۰ سال پیش اجرا می‌کرد به خاطر آورد. 

در این ویدئو، گونزالز، که متاسفانه در سال ۲۰۱۹ بر اثر وخامت شرایط سلامتی‌اش فوت کرد- در حالی که روی صندلی چرخ‌دار در آسایشگاهی در والنسیا نشسته دیده می‌شود. او پس از شنیدن قطعه کلاسیک دریاچه قو، به رقص درمی‌آید. 

او منطبق با موسیقی می‌ایستد و آماده می‌شود و دست‌هایش را بنا به موسیقی، بالا می‌برد، درست همانطوری که در سال ۱۹۶۷ بر روی صحنه اجرا می‌کرد. 

این ویدئوی نفس‌گیر با تصاویری از اجرای گونزالز که نیم قرن پیش با دریاچه قو می‌رقصد ترکیب شده، و گونزالز در آن در یگانگی بی‌نقص با دوران جوانی‌ خود بر صحنه، دیده می‌شود در حالی که کاملا در موسیقی مسخ شده است. 

این صحنه، که از سوی «موزیکا پارا دسپرتار» منتشر شده، توجه بسیاری را در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی در جهان به خود جلب کرده است. فلیپه تریستان، معاون رهبر ارکستر در مدرسه موسیقی منهتن، در توییتر نوشت:‌ «زیباترین ویدئویی که امروز خواهید دید!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارلن فیلیپز، طراح رقص و مدیر تئاتر  در توییتی نوشت:‌

«این ویدئو امروز صبح واقعا قلبم را شکست. تکه‌هایی از حافظه، اندوه برای کسانی که با آلزایمر زندگی کردند و یا عزیزانشان به آن مبتلا شدند. از انجمن آلزایمر حمایت کنید.» 

«چقدر باارزش است اگر که موسیقی و رقص بتواند حافظه را بازسازی کند یا نگه دارد.» 

انجمن آلزایمر همواره گفته است که موسیقی می‌تواند «به کنترل و یا کاهش اضطراب، انزوا، افسردگی و پریشانی در افراد مبتلا به فراموشی کمک کند»، و این انجمین دیروز پس از این ویدئوی تکان‌دهنده در توییتی نوشت:‌

مارتا سی.گونزالز، رقصنده باله، که با فراموشی زندگی می‌کرد- با نیروی موسیقی به روزهایی برمی‌گردد که با دریاچه قو می‌رقصید. 

این ویدئو نشان می‌دهد که موسیقی برای افراد مبتلا به فراموشی، چه ابزار قدرتمندی می‌تواند باشد. این ویدئو بسیار زیباست! 

@alzheimerssoc

نهم نوامبر ۲۰۲۰

انجمن آلزایمر نوشت:‌ «این ویدئو نشان می‌دهد که موسیقی برای افراد مبتلا به فراموشی، چه ابزار قدرتمندی می‌تواند باشد. این ویدئو بسیار زیباست!» 

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا پیشتر گفته بود: «شواهد هرچه بیشتری به دست آمده مبنی بر این که موسیقی می‌تواند با کاهش پریشانی، آرامش را به افراد مبتلا به فراموشی بازگرداند و از افرادی حمایت کند که در تلاش برای مبارزه با نشانه‌های آن هستند.» 

کمپین ملی «موسیقی برای فراموشی» می‌گوید‌ موسیقی می‌تواند «افراد مبتلا به فراموشی را تشویق، تحریک و قادر سازد که خودشان را به شکل خلاق از طریق ارتباط با موسیقی بیان کنند.»

این کمپین در تلاش است تا موسیقی را برای تمامی افراد مبتلا به فراموشی فراهم سازد. سازمان خدمات سلامت همگانی تخمین می‌زند که در بریتانیا حدود ۸۵۰ هزار نفر با آلزایمر زندگی می کنند.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر