نظر هیات کارشناسی درباره «مقصران» آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر

 ۱۷ سازمان، وزارتخانه و شخص حقیقی و حقوقی در بروز این حادثه مقصر شناخته شدند

متهمان این پرونده که اکثراً پزشک هستند در حال حاضر با اخذ وثیقه آزاد هستند-Zarifmanesh/Tasnim

مصطفی واحدی، بازپرس امور جنایی تهران گفت: هیئت کارشناسی درصد قصور اشخاص و نهادهای دخیل در حادثه را در جدولی به مقام قضائی اعلام کرد.

 واحدی به تسنیم گفت: گزارش بررسی آتش‌سوزی کلینیک سینامهر شمیران و سینا اطهر توسط هیئت کارشناسان رسمی دادگستری به مرجع قضائی تحویل داده ‌شده است.

«هیئت ۱۱ نفره کارشناسان رسمی دادگستری که متشکل از ۹ کارگروه شامل ایمنی و آتش‌نشانی، سازه و ساختمان، برق، الکترونیک و مخابرات، تأسیسات ساختمانی و مکانیک، تجهیزات و مهندسی پزشکی، الکتروشیمی و مواد، حوادث ناشی از کار و طب اورژانس هستند، با بررسی همه‌جانبه موضوع ازلحاظ فنی و تخصصی و مرتبط با رشته خود اقدام به ارائه نظریه کارشناسی کردند.»

در این گزارش آمده است: «طبق نظر هیئت کارشناسی، آتش‌سوزی از محل سقف اتاقک انبار ملزومات و مکان اتاقک سانترال اکسیژن آغازشده است و عدم توجه به الزامات فنی و ایمنی ...، منجر به افزایش دمای محیط در این محل و نشت اکسیژن از اتصالات مربوط به شبکه لوله‌کشی در اتاقک سانترال شده و این موضوع با انباشت سیلندرهای یدک در این فضای نامناسب ازنظر موازین ایمنی باعث تشدید و سرعت یافتن آتش‌سوزی شده است.»

بر اساس گزارش دریافتی دادسرای جنایی و اعلام نظر کارشناسان فنی مجموعه‌ای از عدم رعایت موازین ایمنی، تغییر بدون مجوز و کارشناسی در نقشه تائید شده کاربری فضاها ازجمله اتاق مرکزی اکسیژن، جانمایی غیرمجاز روی بام باعث بروز این فاجعه شد.

در گزارش کارشناسی آمده است که «ضعف آموزش کارکنان کلینیک در مواجهه با آتش‌سوزی» در توسعه ابعاد حادثه مؤثر بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درمجموع ۱۷ سازمان، وزارتخانه و شخص حقیقی و حقوقی مقصر شناخته شدند که بیشترین آن برعهده هیئت مؤسسان کلینیک، هیئت‌مدیره و مدیرعامل کلینیک بوده است که در این گزارش فنی حدود ۵۵ درصد قصور داشته‌اند.

وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به علت عدم نظارت صحیح عدم رعایت ضوابط قانونی در اعطای پروانه بهره‌برداری به ترتیب ۱۴ و ۱۰ درصد مقصر شناخته شدند.

شهرداری تهران، شهرداری منطقه یک، آتش‌نشانی و شورای شهر تهران نیز درمجموع ۱۰ درصد مسئولیت حادثه را بر عهده‌دارند.

دیگر مقصران با درصدهای پایین‌تر شامل معاونت امور عمرانی وزارت کشور در حدود دو درصد، معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی حدود یک درصد، شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی حدود دو درصد، معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد حدود دو درصد و سازمان اورژانس تهران و وزارت کار در حدود یک درصد مقصر شناخته شدند.

طبق نظر دادستانی تهران، ممکن است به تعداد متهمان پرونده افزوده شود.

متهمان این پرونده که اکثراً پزشک هستند در حال حاضر با اخذ وثیقه آزاد هستند. بازپرس شعبه ۱۱ دادسرای امور جنایی تهران پیش‌تر اعلام کرده بود که مستندات این پرونده بالغ‌بر پنج هزار صفحه شده است.

مصطفی واحدی از متهمین خواسته بود، «درباره پرونده‌ای که خودشان متهم هستند نظر ندهند»

در حادثه انفجار کلینیک سینا مهر و سینا اطهر ۱۹ نفر کشته و تعدادی زخمی شدند. ۱۳ نفر از کشته شدگان در لحظه انفجار در اتاق‌های عمل این مجموعه درمانی بودند. این حادثه در تیرماه ۱۳۹۹ در تهران رخ داد.

بیشتر از