حذف ممنوعیت ازدواج همجنسگرایان از قانون اساسی نوادا

نوادا اولین ایالتی است که ممنوعیت ازدواج همجنس‌گرایان را رسماً از متن قانون اساسی خود خارج می‌کند

تصویری از مراسم ازدواج یک زوج همجنسگرا ـPIXABAY

نوادا اولین ایالت آمریکا است که ممنوعیت ازدواج همجنسگرایان را از قانون اساسی ایالتی خود حذف کرد. 

در جریان انتخابات روز سه‌شنبه، اکثر ساکنان ایالت نوادا به پرسش شماره ۲ رأی دادند که  براساس آن منع ازدواج همجنس‌گرایان از قانون اساسی ایالتی حذف می‌شود. این ممنوعیت که در سال ۲۰۰۲ در قالب یک متمم به قانون اساسی نوادا اضافه شده بود، ازدواج را بین یک زن و یک مرد تعریف می‌کرد. 

در پرسش ۲ آمده بود: «ازدواج بدون در نظر گرفتن جنسیت بین یک زوج تعریف می‌شود. با وجود این، سازمان‌های مذهبی و روحانیون حق دارند از اجرای مراسم مذهبی نکاح خودداری ورزند.»

اگرچه رای دیوان عالی ۲۰۱۵ در پرونده اوبرگفل در برابر هاجز ازدواج همجنسگرایان را در سراسر ایالات متحده قانونی کرده است، اما آن تصمیم با ترکیب هم‌اینک شش محافظه‌کار در برابر سه لیبرال در دیوان عالی پس از انتصاب قاضی ایمی کُنی بَرِت در معرض خطر است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابراین اقدام رای‌دهندگان نوادا، فارغ از این که دیوان عالی آن تصمیم را برگرداند یا نه، از حق زوج‌های همجنس‌گرا در نوادا محافظت می‌کند. 

برایانا اسکامیلا، مدیر کارزار حقوق بشر در نوادا، می‌گوید: «رای اکثریت بزرگ مردم نوادا به این متمم  یادآور اهمیت برابری حقوقی همجنس‌گرایان  است و دقیقاً همان چیزی است که نوادایی‌ها می‌خواهند.» 

نیویورک تایمز گزارش داده است که شمارش ۷۵ درصد آرا حاکی است که ۶۱.۲  درصد مردم با این اصلاحیه موافقت کرده‌اند و ۳۸.۸ درصد رای مخالف داده‌اند. 

پیش از روز انتخابات، ۳۰ ایالت در قانون اساسی خود ازدواج را بین یک زن و یک مرد تعریف می‌کردند. البته باید در نظر داشت که رأی دیوان عالی آن بند را در قانون‌های اساسی ایالتی لغو کرده است. 

نوادا اکنون اولین ایالتی است که ممنوعیت ازدواج همجنس‌گرایان را رسماً از متن قانون اساسی خود خارج کرده است. 

این تغییر در قانون اساسی در حالی صورت می‌گیرد که در انتخابات ریاست جمهوری چشم‌ها به نوادا خیره شده است. 

در سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون پیروز انتخابات در نوادا بود. این ایالت در دهه‌های اخیر به سمت دموکرات‌ها متمایل شده است. اما این که جو بایدن رقیب دموکرات برنده نوادا خواهد بود یا نه، هنوز مسجل نیست. اما او عصر چهارشنبه با اکثریت کمی در آرا شمارش‌شده پیش بوده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان