انتقاد هاشمی از کُندی دولت در کنترل کرونا، هشدار در مورد سونامی آذرماه

محسن هاشمی می‌گوید دولت در مورد مسائل حیاتی با تأخیر تصمیم می‌گیرد

دولت در مورد قرنطینه و تصمیمات مرتبط با کرونا، با تاخیر عمل می کند - عکس از تسنیم

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به افزایش دوبرابری درگذشتگان کرونا در پایتخت گفت که نباید با تأخیر تصمیم بگیریم و پشت سر کرونا حرکت کنیم.

محسن هاشمی در نطق پیش از دستور جلسه شورای شهر تهران، با اشاره به موج سوم کرونا در کشور اظهار داشت متأسفانه این موج جدید تعداد فوتی‌ها را به دوبرابر رسانده و همچنان رو به افزایش است.

او در ادامه افزود: «باید پیش از اینکه کرونا اثرات خود را بگذارد تصمیمات را بگیریم، نه اینکه پشت کرونا حرکت کنیم و هرکاری که می‌خواهد انجام دهد و ما با دیرکرد در تصمیم‌گیری که همان تعطیلی حداقل دوهفته‌ای تهران و کلان‌شهرها است را باید به‌سرعت انجام دهیم.»

هاشمی این طور ادامه داد که اگر موج کرونا در تهران مهار نشود، منجر به یک سونامی در آذرماه خواهد شد.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که مدیرعامل گورستان بهشت ‌زهرا در تهران اعلام کرد که به دلیل تعداد بالای درگذشتگان، این سازمان حتی خارج از ساعت اداری نیز کار می‌کند. به گفته سعید خال فقط در شهر تهران روزانه حدوداً ۲۰۰ متوفی وجود دارد که با توجه‌ به شرایط کرونایی به این تعداد حدود ۱۵۰ نفر اضافه شده که برای انجام امور به دوبرابر نیرو و امکانات نیاز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته، حسن روحانی اعلام کرد که در ۲۵ استان و ۴۶ شهرستان، محدودیت‌های سختی برقرار شود. در همین راستا و از روز چهارشنبه به مدت ۱۰ روز محدودیت‌های جدید در ۲۵ مرکز استان اعمال می‌شود. همچنین محدودیت در ۴۳ شهرستان قبلی نیز مجدداً تمدید شده است. محدودیت‌های فوق شامل گروه‌های ۳ و ۴ می‌شود.

گروه شغلی سه شامل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری می‌شود.

گروه شغلی چهار نیز فعالیت‌هایی مانند همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی را در برمی‌گیرد.

پیش‌تر، کارشناسان حوزه سلامت بارها از دولت درخواست کرده بودند تا دوهفته قرنطینه سراسری را اعمال کند اما هر بار دولت به دلیل مسائل اقتصادی این درخواست را رد کرد.

در همین رابطه پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در شهریورماه هشدار داده بود که کادر درمان به دلیل فشار زیاد، از لحاظ روحی و روانی بسیار خسته است و ممکن است در پاییز و زمستان شمار مرگ‌ومیر افزایش پیدا کند. با افزایش تعداد مرگ‌ومیرها به حدود ۴۰۰ نفر در روز، به نظر می‌رسد پیش‌بینی او محقق شده است.

با این ‌حال دولت با تأخیری دوماهه نهایتاً تصمیم به اعمال قرنطینه سخت در کشور گرفت که انتقاد محسن هاشمی نیز به همین موضوع است.

بیشتر از