نمادهای انقلاب اسلامی کم‌کم از تهران می‌رود

برخی اعضای شورای شهر تهران در مخالفت با بسیجیان برای تغییر نام خیابان نوفل لوشاتو آن را نوعی امام‌زدایی دانستند

گروهی از بسیجیان با نصب تابلوی محمد رسول‌الله به جای نام نوفل لوشاتو خواستار تغییر نام این خیابان شده‌اند- رکنا

گروهی از بسیجیان تهرانی خواستار تغییر نام خیابان نوفل لوشاتو شدند. این گروه دیروز با تجمع در مقابل ساختمان سفارت فرانسه در تهران به دلیل آن چه توهین به مقدسات و از جمله حضرت محمد پیامبر دین اسلام از سوی دولت فرانسه عنوان کرده‌اند، تابلوی خیابان نوفل لوشاتو را پایین کشیدند.

برخی اعضای شورای شهر تهران در مخالفت با تغییر نام خیابان نوفل لوشاتو آن را نوعی امام‌زدایی و پاک کردن هویت‌های انقلاب اسلامی از ایران دانستند.

گفته می‌شود این گروه از دانشجویان بسیجی که به عنوان گروه «محمد رسول‌الله» خود را معرفی می‌کنند با نصب تابلوی محمد رسول‌الله به جای نام نوفل لوشاتو خواستار تغییر نام این خیابان شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نوفل لوشاتو نام محله‌ای است که روح‌الله خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی سال‌های آخر منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی را در آن اقامت داشته است. برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی روز گذشته با اشاره به درخواست گروهی برای تغییر نام خیابان نوفل لوشاتو نوشتند: «نماد‌های انقلاب کم‌کم از ایران پاک می‌شود.»

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران و عضو هیات رییسه امروز در توییتی نوشت: «پیشنهاد‌دهندگان به تغییر نام معبر نوفل لوشاتو حتما توجه کافی دارند که راهکار برخورد با این هتک حرمت، پاک کردن نام‌ها و یادگارهای مرتبط با انقلاب اسلامی نیست.»

این عضو شورا همچنین اشاره کرد: «وجه نام‌گذاری نوفل لوشاتو برای معبری در تهران، حضور ۱۱۶ روزه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی به عنوان آخرین منزلگاه ایشان در خارج از کشور پیش از انقلاب بوده است. قرارگیری سفارت فرانسه و البته برخی سفارت‌خانه‌های دیگر در این معبر دلیل و علت این نام‌گذاری نبوده است؛ بلکه در جهت تناسب و تناظر و قرائن بوده است. هتک حرمت و اهانت و حمایت از این هتک حرمت، امری است که روش مواجهه دیگری را طلب می‌کنند.»

زهرا نژادبهرام، عضو دیگر هیات رییسه شورای شهر تهران، نیز نام‌گذاری این خیابان را به دلیل حضور روح‌الله خمینی در زمان تبعید در آن محل دانست و گفت: «تغییر نام این خیابان به نوعی پاک کردن هویتی از کشور محسوب می‌شود.»

محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی شورای تهران نیز امروز پنج‌شنبه در واکنش به درخواست تغییر نام خیابان نوفل لوشاتو به «حضرت محمد»، به خبرگزاری فارس گفت: «نام‌گذاری خیابان نوفل لوشاتو نمادی از امام خمینی و انقلاب اسلامی است و به نظرم تغییر این نام به نوعی امام‌زدایی محسوب می‌شود و نباید صورت گیرد.»

آقای حق‌شناس همچنین توضیح داد: «نام حضرت محمد در بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌های پایتخت وجود دارد و در بیش از ده موقعیت از تهران نام ایشان لحاظ شده است.»

یک کاربر توییتر نیز از صبح روز چهارشنبه با جمع‌آوری امضاء از کاربران این شبکه اجتماعی، خواستار اجماع آن‌ها برای تغییر نام خیابان نوفل لوشاتو به محمدرسول‌الله یا پیامبر اسلام شده بود.

اعتراض‌ها به تغییر نام خیابان نوفل لوشاتو در تهران به دلیل اظهارات اخیر امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، در پی سربریدن یک معلم فرانسوی در کشور فرانسه به دست یک اسلام‌گرای افراطی شکل گرفته است. آقای مکرون گفته است که از ارزش‌های سکولار فرانسه در برابر اسلام رادیکال دفاع می‌کند.

بیشتر از