نوزاد هشت روزه‌ای که با مادرش در یخچال زندگی می‌کند

افزایش جمعیت حاشیه‌نشین یکی از بحران‌های سال‌های اخیر در ایران است

نگرانی از افزایش کودکان کارتن‌خواب و مادران معتاد طی دهه گذشته بارها از سوی آسیب‌شناس‌های اجتماعی در ایران هشدار داده شده است-ایرنا

بعد از گذشت چند روز از خبر پیدا شدن جسد نوزادی در مناطق حاشیه‌ای شهر اصفهان، ویدیویی در اینستاگرام نشان می‌دهد که زنی بی‌خانمان با نوزاد چند روزه خود در خرابه‌ای در حاشیه یکی از اتوبان‌های سبزوار زندگی می‌کند و شب‌ها را در یخچال می‌گذارند.

ابوالفضل لعل بهادر، تهیه‌کننده این ویدیو می‌گوید این زن غذایی برای سیر کردن خود و نوزادش ندارد. این فعال رسانه‌ای در سبزوار در ویدیویی نشان می‌دهد که این زن و نوزاد چند روزه‌اش در یک یخدان یا یخچال صنعتی در حاشیه خیابان شب‌ها را می‌گذرانند و به آن‌ها مقداری غذا و لباس برای نوزاد اهدا شده است.

پخش ویدیو تازه از زندگی نوزاد و مادرش در فضای مجازی از دو زاویه مورد توجه است؛ اگر این ویدیو صورت واقعی زندگی این زن و نوزاد شیرخواره‌اش باشد نشان می‌دهد که این زن سرپناهی برای اسکان ندارد و در غیر بهداشتی‌ترین شرایط زندگی می‌کند و حتی قدرت خرید شیر و لباس برای نوزادش را هم ندارد. در حالت دوم اگر این ویدیو برای سوءاستفاده مالی از مخاطبان این صفحه در فضای مجازی باشد باز هم نوزاد که نام او را فاطمه زهرا عنوان می‌کنند، در بدترین شرایط بهداشتی نگهداری می‌شود.

با گذشت دو روز از انتشار این ویدیو در فضای مجازی هنوز هیچ مقام رسمی در مشهد نسبت به انتشار آن واکنشی نشان نداده است.

آقای بهادر پیش‌تر هم در روزهای آخر مردادماه ویدیویی از زندگی یک خانواده بی‌سرپناه در حاشیه اتوبانی در سبزوار منتشر کرد که واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی در پی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیر روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، درباره خانواده ساکن حاشیه اتوبان به شهرآرانیوز گفته بود: «این فرد از سال‌های قبل در بهزیستی پرونده مددجویی داشته و حدود ده سال قبل با درجه معلولیت متوسط مستمری‌بگیر بوده است. اما برای این که وی در سال‌های بعد و پس از اعلام لزوم حضور معلولان در کمیسیون مجدد (ICF) هیچ گونه پیگیری‌ای نکرده بود و با وجود تماس مکرر مددکارش نه در بهزیستی حضور یافته و نه حاضر به همکاری شده بود، از برخی خدمات دولت محروم شد.»

در یک سال گذشته گزارش‌هایی مبنی بر خیابان‌خوابی، کارتن‌خوابی، چادرخوابی، پشت‌بام‌خوابی و ماشین‌خوابی و گورخوابی برخی مردم در شهرهای محتلف ایران منتشر شده است. افزایش جمعیت حاشیه‌نشین نیز یکی از بحران‌های سال‌های گذشته در ایران بوده است تا جایی که در مهرماه امسال سخنگوی کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی گفت، بیش از ۲۰ میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور زندگی می‌کنند.

نوزاد اصفهانی چرا مرده بود؟

جمعه دوم آبان ماه انتشار تصویر یک نوزاد برهنه که گفته می‌شد با بدنی زخمی در مناطق حاشیه‌نشین استان اصفهان در منطقه‌ای بیابانی رها شده است، واکنش استاندار اصفهان را به دنبال داشت.

عباس رضایی، استاندار، خواستار بررسی صحت و سقم این تصویر و همچنین اطلاعات مربوط به آن شد.

امیر هاشمی‌نژاد فعال اجتماعی ساکن منطقه حصه و عکاس و منتشر کننده تصویر نوزاد در گفت‌وگو با ایسنا گفت که شواهدی وجود دارد که این نوزاد متعلق به زنان کارتن‌خواب همان منطقه است.

آقای هاشمی‌نژاد گفت، «عکس واضح جنازه نوزاد را دارد و این عکس نشان می‌دهد این بچه خاکی نشده، یعنی روی زمین کشیده نشده است، درحالی که اگر می‌خواستند آن را بیندازند داخل کیسه‌ای می‌گذاشتند و می‌انداختند، ولی این بچه با ناف بلند که روی زمین کشیده شده رها شده بود، به طوری که ناف یک طرف و بچه طرف دیگر بود.»

نگرانی از افزایش کودکان کارتن‌خواب و مادران معتاد طی دهه گذشته بارها از سوی آسیب‌شناس‌های اجتماعی در ایران هشدار داده شده است. فاطمه دانشور عضو شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۵ با اعلام نگرانی از افزایش تولد نوزادان مادران معتاد و خیابان‌خواب گفت به طور میانگین روزانه دو نوزاد معتاد متولد می‌شوند.

بیشتر از