معاون حسن روحانی: برخی می‌گویند کشور را صداوسیما اداره می‌کند

نقش دولت پنهان در تصمیمات کلان، همچنان موردتوجه قرار دارد

معاون حسن روحانی می‌گوید  برخی فکر می کنند صدا و سیما مسئول اداره کشور است - عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

معاون حسن روحانی گفت که برخی تصور می‌کنند صداوسیما کشور را اداره می‌کند اما این موضوع کار رسانه نیست. صداوسیما می‌تواند جلوی تشدید شرایط بد را با عمل درست خود بگیرد اما دولت، اداره‌کننده امور است.

جمشید انصاری، در نشست مجازی حزب ندای ایرانیان، با اشاره به عملکرد سازمان صداوسیما، گفت که بررسی عملکرد صداوسیما مقوله مهمی است که باید به آن پرداخت. او در انتقاد از مدیران صداوسیما که فکر می‌کنند این سازمان مسئول اداره کشور است، افزود: «واقعاً صداوسیما کشور را اداره می‌کند؟»

در همین زمینه و پیش‌تر برخی از افراد درون دولت و نزدیکان حسن روحانی مدعی شده بودند که دولت پنهان کشور را مدیریت می‌کند و به‌اصطلاح در اجرای امور «چوب لای چرخ» دولت می‌گذارد.

در همین رابطه مسعود پزشکیان نایب‌رئیس پیشین مجلس در گفتگو با روزنامه آرمان می‌گوید: «قدرت در دست کسانی است که نه مجلس نه رئیس‌جمهور و نه سایر مقامات دولتی حق نظر دارند. سعید جلیلی نیز از همان ابتدای روی کار آمدن دولت دوم روحانی با برپایی جلساتش و سخنرانی‌های گاه‌وبیگاه علناً به تشکیل دولت در سایه پرداخت. از همان زمان تاکنون عده‌ای بر این عقیده‌اند که بسیاری از امور در دست روحانی و مردانش نبوده و برخی نهادهای موازی و حتی دولت در سایه برخی امورات را در اختیار داشته اما چون در پایان رئیس‌جمهور و دولت باید پاسخگوی افکارعمومی باشند همه چیز به گردن آنها می‌افتد.»

مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گفتگو با روزنامه ایران مدعی می‌شود که دلیل بحران اصلی کنونی ایران دولت پنهان است که به هیچ‌کس هم پاسخگو نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما ماجرای دولت پنهان و قدرت آن تنها به دایره حامیان دولت و اصلاح‌طلبان محدود نمی‌شود.

چندی پیش کتابی از محمد سرافراز، رئیس پیشین سازمان صداوسیما که به اصولگرایان نزدیک است، منتشر شد که در آن از اقدامات و دخالت‌های مجتبی خامنه‌ای، فرزند دوم علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و همچنین حسین طائب، فرمانده اطلاعات سپاه پرده برداشت.

به گفته سرافراز، طائب با حمایت مجتبی خامنه‌ای فساد مالی گسترده‌ای را در درون صداوسیما سازمان داده‌اند و بسیاری از تغییرات مدیریتی با حمایت آنها صورت‌گرفته است.

گفته می‌شود حسین محمدی، معاون سیاسی صداوسیما که در دوره علی لاریجانی نیز فعالیت می‌کرد، از نزدیکان مجتبی خامنه‌ای است. او همچنان با سمتِ معاونت بررسی و هماهنگی دفتر رهبر جمهوری اسلامی فعال است، و نفوذ بسیاری در عرصه رسانه و فرهنگ در ایران دارد.

سرافراز همچنین در مصاحبه خود با عبدالرضا داروی مشاور محمود احمدی‌نژاد در برنامه اتاق شیشه‌ای به طور خلاصه همان حرف‌ها را تکرار می‌کند.

رئیس پیشین سازمان صداوسیما نهایتاً افشا می‌کند که تیمی از سازمان اطلاعات سپاه و نیروهای امنیتی کشور، در تصمیمات کلان سازمان تأثیر دارند.

سرافراز می‌گوید پیش از استعفایش به حضور علی خامنه‌ای می‌رود و به وی می‌گوید: «یک حکومت پنهانی در حکومت که هم پول دارد، هم رسانه در داخل و خارج دارد و هم ابزار امنیتی دارد، علیه سازمان در حال برنامه‌ریزی است.»

بیشتر از