پیام تبریک نماینده آمریکا به مناسبت روز کوروش

حاکمان ایران کوروش را با دلایل سیاسی مورد حمله قرار می‌دهند

نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران در پیامی با اشاره به تأثیر میراث و منشور کوروش بر توماس جفرسون، مؤلف اعلامیه استقلال آمریکا، این روز را به ایرانیان تبریک گفت و در ادامه حکومت ایران را مخالف راه کوروش دانست.

الیوت آبرامز، که به مناسبت هفتم آبان، روز کوروش کبیر صحبت می‌کرد گفت که ما به تجلیل از کوروش ادامه می‌دهیم. اخیراً نیز تندیسی از منشور کوروش در شهر لوس آنجلس ساخته شده که در روز رونمایی از آن، ده‌ها هزار نفر از جمله ایرانی - آمریکایی‌ها حضور داشتند.

او در ادامه به مخالفت رژیم ایران با برگزاری روز کوروش پرداخت و گفت حکومت ایران در تناقض کامل با میراث کوروش قرار دارد. جمهوری اسلامی آزادی ادیان را سلب می‌کند و حامیان حقوق بشر را به زندان می‌اندازد.

نماینده ایالات متحده در امور ایران با اشاره به اعدام نوید افکاری و کشتار صدها معترض در خیابان‌های ایران به دست نیروهای امنیتی حکومت، در پایان پیام خود گفت که حکومت ایران با بزرگداشت کوروش مخالف است چرا که باعث یادآوری آسیب‌های بزرگ حکومت به مردم و از دست رفتن عظمت ایران است.

پس از به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی، بسیاری از کارگزاران آن با کوروش مخالفت و به آن حمله کردند. در ابتدا رهبر نخست جمهوری اسلامی تمجید کنندگان کوروش را حامی ضدانقلاب شمرد. سپس، صادق خلخالی، حاکم شرع و رئیس دادگاه‌های انقلاب، کوروش هخامنشی را زاده مادری یهودی خوانده و حمله وی به بابل را نیز در پی دستور مادرش برای آزاد کردن قوم یهود دانسته بود. همچنین او علی‌رغم اینکه علامه طباطبایی کوروش را مصداق ذوالقرنین در قرآن می‌داند، این حرف را خطا دانست و در پاسخ طباطبایی گفته بود: «مگر یک نفر انسان به‌تمام‌معنی جانی و منحط از نظر اخلاق عمومی و خصوصی می‌تواند ذوالقرنین باشد؟ حیف است که ذوالقرنین مقدس و محبوب، کوروش منحوس جاه‌طلب و عیاش و آدمکش باشد.»

این موضوع تنها محدود به دوران آیت‌الله خمینی نمی‌شود. در طی زعامت علی خامنه‌ای بر مسند رهبری نیز، بروز مواضع ضد کوروش و ایران باستان همچنان پررنگ است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیش‌تر گفته بود: «فرنگی‌ها خیلی اصرار داشتند هخامنشی‌ها را بالا بیاورند و مطرح کنند و کوروش و داریوش را اول تاریخ بدانند، حتی مادها را هم از خاطر بردند. کار مستشرقان اروپایی در این زمینه صادقانه نبوده است.» وی همچنین در فروردین سال ۱۳۷۸، با مقایسه گرایش برخی از مردم به بازدید از آرامگاه کوروش به‌جای مشهد گفت: «البته تخت‌جمشید یک اثر معماری است، انسان اثر معماری را تحسین می‌کند و چون متعلق به ما و مال ایرانی‌هاست به آن افتخار هم می‌کند، اما این غیر از آن است که ما دل‌ها و ذهن‌ها و جان‌های مردم را متوجه به نقطه‌ای بکنیم که در آن خبری از معنویت نیست، بلکه نشانه طاغوتی گری است.»

در همین رابطه، عباس سلیمی‌نمین، مدیر «دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران» نیز معتقد است: «علت بزرگ کردن تاریخ دوران هخامنشی از طرف بیگانگان و به‌خصوص انگلیسی‌ها آن است که آن‌ها می‌خواهند منشأ شکل‌گیری تمدن در ایران را به بعد از ورود اشرافیت یهودی نسبت دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد تأکید خلخالی و سلیمی نمین و این قبیل از چهره‌های جمهوری اسلامی، به دلیل احترام ویژه یهودیان به کوروش به‌عنوان یک منجی است. یهودیان با اشاره به تورات و به آزادسازی یهودیان از دست حاکم بابل توسط کوروش، او را گرامی می‌دارند. از دیگر دلایل علاقه یهودیان به کوروش، حمایت او از بازسازی معبد سلیمان است.

روزنامه شرق در روز دهم آذر سال ۹۷ به نقل از محمدرضا نقدی، رئیس بسیج و فرمانده فرهنگی و اجتماعی وقت سپاه پاسداران، می‌نویسد: «کوروش جایگاهی نداشته و عددی نبوده، بلکه شاهی بوده که با یهودی‌ها رابطه خوبی داشت. شاهی بوده که با یهودی‌ها ساخته پس ما هم باید با آنها بسازیم؟ کوروش ساخته‌وپرداخته پهلوی است. اسم کوروش را هیچ کجا پیدا نمی‌کنیم. او را برای پیوند مردم ایران با یهود علم کردند. خیانت کردند و چندین هزار سال تاریخ ایران را بریدند و دور ریختند. برایند حکومت هخامنشیان و ساسانیان این بود که مردم زیر پای پابرهنه‌ها له شدند.»

به نظر می‌رسد بیش از هر چیز، مسئولان جمهوری اسلامی به دلیل مسائل سیاسی و سخنرانی تاریخی محمدرضا شاه پهلوی در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله، این‌چنین کوروش را مورد هجمه قرار می‌دهند.

آخرین پادشاه ایران در آن سخنرانی تاریخی گفته بود: «من و همه ایرانیان، همه فرزندان این شاهنشاهی کهن که دو هزار و پانصد سال پیش به دست تو بنیاد نهاده شد، در برابر آرامگاه تو سر ستایش فرود می‌آوریم و خاطره فراموش‌نشدنی تو را پاس می‌داریم. همه ما در این هنگام که ایران نو با افتخارات کهن پیمانی تازه می‌بندد، تو را بنام قهرمان جاودان تاریخ ایران، به نام بنیان‌گذار کهن‌سال‌ترین شاهنشاهی جهان، به نام آزادی‌بخش بزرگ تاریخ، به نام فرزند شایسته بشریت، درود می‌فرستیم.»

بیشتر از