ویروس کرونا مرگبارتر نشده‌ است

متخصصان می‌گویند هیچ نشانی مبنی بر جهش ژنتیکی به سمت ابتلای پایدارتر وجود ندارد

ممکن است چند سال طول بکشد تا کووید-۱۹ هم مانند آنفولانزای اسپانیایی کمرنگ و ناپدید شود- Angela Weiss / AFP

دانشمندان می‌گویند هیچ نشانی مبنی بر آن که ویروس کرونا به سمت مرگبارتر شدن جهش خواهد یافت، وجود ندارد و می‌افزایند که این بیماری نیز در نهایت مانند سایر ویروس‌هایی که در بین جمعیت جهان در حال چرخش هستند، کم‌کم محو خواهد شد.

این متخصصان در یک مصاحبه مطبوعاتی گفتند، گرچه به طور عمده انتظار می‌رود که سارس-کوو-۲، ویروسی که عامل بیماری کووید-۱۹ است، به یک بیماری بومی تبدیل شود، اما امید می‌رود که با ایجاد مصونیت تدریجی در جمعیت، تاثیرات آن نیز کمتر و کمتر شود.

پاول لینر، استاد دانشگاه کمبریج در رشته پزشکی و ایمیونولوژی، گفت که با گذر زمان، افراد یا با دریافت واکسن یا از طریق ابتلا به سارس-کوو-۲ در کودکی،  میزانی از مصونیت نسبت به آن می‌یابند که اجازه می‌دهد مانند وضعیتی که درباره بیماری آبله مرغان وجود دارد، بتوان این ویروس را نیز در سطحی پایه‌ای در میان جمعیت نگه داشت.

او اقرار کرد که «دیدگاهی خوش‌بینانه» اتخاذ کرده است و گفت هنوز مشخص نیست که این بیماری جهان‌گستر به چه سمتی خواهد رفت، ولی تاکید کرد که دلایلی برای خوش‌بینی وجود دارد.

پروفسور لینر گفت: «فکر نمی‌کنم این ویروس آن قدر غیرعادی باشد که باعث انقراض نوع بشر شود، یا ما را مجبور سازد به این نحو عجیب و غریبی که اکنون زندگی می‌کنیم، به زندگی ادامه دهیم. به همین خاطر، من دیدگاهی خوش‌بینانه اتخاذ می‌کنم و می‌گویم به نظرم این هم شبیه ۴ ویروس کرونای درجریان دیگری باشد (که عامل ابتلا به سرماخوردگی در انسان هستند.) افراد بالاخره یا واکسن دریافت خواهند کرد، یا وقتی که کم سن و سال هستند به آن مبتلا خواهند شد که نمی‌تواند افراد جوان را به طرز وخیمی مریض کند. مردم به مهمانی‌های ابتلا دعوت خواهند شد، مانند مهمانی‌های آبله مرغان در گذشته، تا در کودکی و جوانی بدان مبتلا شوند و وقتی پا به سن می‌گذارند، آن را نگیرند. ولی باید هنوز صبر کرد و منتظر بود تا ببینم چه می‌شود.»

او گفت که مصونیت طبیعی بدن نسبت به کووید-۱۹ ممکن است رو به افول گذارد، و اشاره کرد مردم مرتب دوباره به ویروس‌های کرونای دیگری مبتلا می‌شوند که باعث ابتلا به سرماخوردگی هستند، اما تاکید کرد که «مصونیت جمعی در پس‌زمینه»، باعث کاهش وخامت هر بیماری می‌شود که در آینده ایجاد خواهد شد.

او گفت: «به نظرم این امری است که باید آن را تحت نظر بگیریم و نسبت به آن نگران باشیم، اما فکر می‌کنم باید خوش‌بین بود و گفت که این دقیقا همان چیزی است که سیستم ایمنی بدن ما برای مقابله با آن طراحی و تعبیه شده است و با این ویروس هم مقابله خواهد کرد. این شرایط غیرعادی فقط برای این است که این ویروس کاملا جدید است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور لینر افزود، گرچه این ویروس «ظرفیت تصحیح اشتباه»، یعنی امکان جهش یافتن دارد، اما احتمال اندکی می‌رود که این ظرفیت «به مشکلی بزرگ تبدیل شود.»

مارو گیاکا، استاد کالج کینگ لندن در رشته علوم قلبی عروقی، گفت هیچ مدرکی وجود ندارد که بیماری‌های حاصل از ویروس‌های کرونا مانند سارس-کوو-۲، مرس، یا سارس، امکان انطباق با کل جمعیت انسان‌ها را داشته باشند.

او گفت: «اکنون ما به ده‌ها هزار مورد از ترکیب ژنتیکی این ویروس در سراسر دنیا دسترسی داریم و هیچ نشانی از انطباق آن با انسان یا جهشی ژنتیکی به سمت ابتلای پایدارتر و قوی‌تر در آن وجود ندارد.»

پروفسور گیاکا گفت که او هم خوشبین است که این «ویروس ناپدید خواهد شد»، دقیقا مانند همان وضعیتی که درباره سارس و مرس رخ داد، و سرایت آنها در میان انسان‌ها متوقف شد.

او همچنین به مثال آنفولانزای اسپانیایی اشاره کرد که از ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ طی شیوع در چندین موج بخش مهمی از جمعیت جهان را نابود کرد، تا آن که به تدریج از بین رفت و تا سال ۱۹۵۷ «به طور کامل ناپدید شد.»

پروفسور گیاکا گفت: «پس ما باید در قبال این ویروس نیز شکیبا باشیم»، و افزود که ممکن است چند سال طول بکشد تا کووید-۱۹ هم کمرنگ و ناپدید شود.

پروفسور تریسی هاسل، مدیر مرکز مشارکتی منچستر برای تحقیقات التهاب در دانشگاه منچستر، گفت که انسان مجبور به زندگی با آنفولانزای خوکی شد که تخمین زده می‌شود بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ میلیون‌ها نفر را به خود مبتلا ساخت.

او گفت: «ما به آنفولانزای خوکی عادت کردیم. این بیماری هنوز هم وجود دارد، ولی به اندازه آن اوایل دیگر چندان مخرب و وخیم نیست. پس بیشتر شبیه این است که ما بالاخره از شوک این مسئله هم بیرون خواهیم آمد.»

بنا به گفته پروفسور هاسل، دلایلی وجود دارد که بتوان باور کرد کووید-۱۹ برای عموم جمعیت، و نه افراد آسیب‌پذیر، طی سال‌های آینده به بیماری «اندکی ملایم‌تر» مبدل خواهد شد.

متخصصان همچنین ویژگی‌های منحصربه‌فرد سارس-کوو-۲ را تشریح کردند که باعث تفاوت آن از سایر ویروس‌های عامل بیماری در انسان می‌شود.

پروفسور هاسل گفت: «یکی از موارد منحصربه‌فرد این ویروس نرخ سرایت آن است، و این واقعیت که ما تا کنون شاهد چنین شکلی از ویروس نبوده‌ایم. وقتی ویروسی مسری از گونه‌های مختلف جانوری با هم ترکیب شود، می‌تواند تاثیری نامنتظره برای سیستم ایمنی بدن داشته باشد.»

پروفسور لینر گفت که این ویروس به نحوی تکامل یافته است «تا سیستم هشدار اولیه بدن را خاموش کند»، و قبل از ایجاد حالت مریضی در فرد، در مسری‌ترین حالت خود قرار دارد.

او گفت: «این ویروس نابغه است. اول که به آن مبتلا می‌شوید، اصلا احساس مریضی نمی‌کنید، در حالی که مسری هستید و به همین خاطر، زمانی نسبتا طولانی وجود دارد که بدون اطلاع بیرون می‌روید و باعث سرایت آن به دیگران می‌شوید. این ویروس تکامل یافته است تا چنین کارکردی داشته باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان