رواج نظریه‌های توطئه یهودستیزانه به رغم مقررات تیک‌تاک

«انتشار اطلاعات نادرست در مورد خانواده‌ها و افراد مشهور یهودی در تیک‌تاک ممنوع شده است.»

 جورج سوروس از هدف‌های اصلی پست‌های یهودستیزانه در تیک‌تاک است - JOËL SAGET / AFP

شرکت تیک‌تاک می‌گوید با مطالب دارای محتوای گمراه‌کننده و نژادپرستانه به شدت مقابله می‌کند اما همچنان می‌توان ویدیوهای ترویج نظریه‌های ضدیهودی کذب و مبتنی بر توطئه در مورد جورج سوروس و خانواده روتشیلد را به آسانی در این برنامه یافت و میلیون‌ها بازدید دارند.

در هنگام نوشتن این مطلب شمار کل بازدید از محتواهای دارای هشتگ جورج سوروس به ۷.۱ میلیون رسیده بود و این شاخص برای هشتگ فساد جورج سوروس بالغ بر ۶۳ هزار بود. بسیاری از ویدیوهای دارای این هشتگ در تیک‌تاک دارای مضامین ضدیهودی هستند مثلاً گفته‌اند که آقای سوروس به معترضان پول داده است و عامل اصلی برپایی جنبش «جان سیاه‌پوستان ارزش دارد» بوده است.

این گونه مطالب ضدیهودی و توطئه‌آمیز صحت ندارد و مستندات موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد ثروتمندان یهودی را دارای سیطره‌ای اهریمنی در جهان انگاشتن افسانه‌ای بیش نیست.

در صفحه‌ای در تیک‌تاک نیز که دارای بیش از ۲۶ هزار دنبال‌کننده است و ویدیوهای ضدواکسن و ضدتراجنسیتی‌ها منتشر می‌کند ادعا کرده‌اند که جنبش «جان سیاه‌پوستان ارزش دارد» «مرحمتی جورج سوروس به ما است.»

در صفحه دیگری هم فیلم دستکاری‌شده‌ای از مفسری سیاسی به نام بیل اورایلی را نمایش داده‌اند که در باره سازمان‌هایی صحبت می‌کند که از آقای سوروس کمک مالی گرفته‌اند و انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان(ناکپ) و گروه کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون از جمله آن‌ها هستند.

در این ویدیو آمده است: «به همین علت است که می‌بینیم قوه قضایی ما در حال فروپاشی است.... به نظر من جورج سوروس از بدترین عناصر بلشویک حمایت مالی کرده است. هیچ کس را ندیده‌ام به اندازه او به ایالات متحده آمریکا آسیب زده باشد.»

در ویدیوهای دیگری سوروس را عامل «تمامی توطئه‌های چپ‌گرایان» خوانده‌اند که «در یک سال و نیم گذشته به تمام بی‌کاران پول داده است تا راه‌بندان ایجاد کنند».

زنی از هواداران دونالد ترامپ رییس جمهور در یک ویدیو از «سه نفر اصلی که دوست ندارد سر به تن آن‌ها باشد» حرف می زند و هم از جورج سوروس نام می‌برد هم از هیلاری کلینتون.

محتواهای دارای هشتگ «روتشیلد» و «خانواده روتشیلد» که به ترتیب دارای بیش از پنج میلیون بازدید و ۴۵۰ هزار بازدید هستند پر از نظریه‌های توهم توطئه هستند و ادعا می‌کنند روتشیلدها به نازی‌ها پول دادند و«تا بر همه چیز سلطه پیدا نکنند دست بردار نیستند.» اما در واقع خانواده روتشیلد خودشان آماج تبلیغات سیاسی نازی‌ها بودند که نمونه آن را می‌توان در فیلم نقش خانواده روتشیلد در واترلو دید و در بسیاری از وبگاه‌های ضدیهودی خواند.

هشتگ‌های دیگری مثل بیل‌گیتس اهریمن (۲.۵ میلیون بازدید)، بیل‌گیتس را دستگیر کنید (۹۱۱ هزار بازدید) و ویروس بیل گیتس (۱۰۱ هزار بازدید) همچنان در این برنامه وجود دارند و در مورد کارهای بیل گیتس از تولید واکسن کرونا گرفته تا کاشت ریزتراشه در بدن  انسان اطلاعات نادرست انتشار می‌دهند.

بسیاری از این ویدیوها با سایر نظریه‌های مبتنی بر توهم توطئه نیز پیوند دارند مثل افسانه‌‌پردازی‌های دیرین در مورد انجمن سه جانبه (دارای حدود ۳۱۰ هزار بازدید)، گروه بیلدربرگ (۵۰۰ هزار بازدید) و «نظام جهانی جدیدی» که اغلب به سرمایه‌داری مالی و منافع یهودیان ربط می‌دهند.

«دستورکار جمعیت‌زدایی» و «دستورکار۲۱» ( دارای ۱۱.۲ میلیون بازدید) از دیگر نظریه‌های مبتنی بر توهم توطئه هستند که با این ویدیوها پیوند دارند. دستورکار۲۱ قطعنامه‌ای بدون الزام در سازمان ملل و مصوب سال ۱۹۹۲ در باره توسعه پایدار است که در میان نظریه‌پردازان توطئه محبوبیت دارد زیرا بر اساس افسانه‌پردازی‌هایی آن را نقشه‌ای برای برقراری حکومتی تمامیت‌گرا در جهان می‌خوانند.

این نظریه توطئه در دوران همه‌گیری کرونا جانی دوباره گرفت زیرا نظریه‌پردازان توطئه آن را به بیل گیتس، جورج سوروس و شبکه‌های نسل ۵ ربط دادند.

در دستورالعمل درون‌گروهی تیک‌تاک راجع به «اطلاعات گمراه‌کننده» محتواهای «ترویج نفرت یا تبعیض»، انتشار اطلاعات نادرست طی «دوره‌های اضطراری القاکننده ترس عمومی» و «فریبکاری» را ممنوع کرده‌اند.

تیک‌تاک همچنین به تازگی برای مقابله قوی‌تر با یهودی‌ستیزی در محیط این برنامه دستورالعمل‌های درون‌گروهی خود را روزآوری کرده است.

این شرکت در وب‌نوشتی اعلام کرد: «با توجه به آن که یهودی‌ستیزی طبق گزارش بسیاری از سازمان‌های پایشگری در جهان رو به افزایش است مفتخریم که پیشاپیش برای ایمن نگه داشتن اجتماع خودمان از این آفت گام‌هایی برداشته‌ایم و برای مثال اجازه انتشار به محتواهایی نمی‌دهیم که یهودی‌کشی و سایر فجایع خشونت بار را تکذیب می‌کنند.

می‌دانیم که هرگز اقدمات ما بسنده نیست و به همین خاطر برای حذف اطلاعات نادرست و کلیشه‌های آسیب‌زننده راجع به یهودیان، مسلمانان و سایر گروه‌های اجتماعی داریم اقدامات بیش‌تری انجام می‌دهیم. از جمله از انتشار اطلاعات نادرست در مورد خانواده‌ها و افراد مشهور یهودی جلوگیری می‌کنیم زیرا پیش‌درآمد ترویج یهودی‌ستیزی هستند.»

اما ظاهراً تیک‌تاک ویدیوهای متعدد مربوط به جورج سوروس، خانواده روتشیلد یا گروه بیلدربرگ را حذف نکرده است که مضامین ضدیهودی را ترویج می‌کنند.

تیک‌تاک قبلاً جلوی سایر محتواهای زیانبار را گرفته است. برای مثال اگر کلیدواژه‌های معروف نازی‌ها را در این برنامه مورد جستجو قرار دهیم نتیجه‌ای به دست نمی‌آید و پیامی به نمایش در می‌آید که می‌گوید عبارت مورد جستجو «ممکن است با رفتارهای نفرت‌ورزانه ارتباط داشته باشد.»

به همین ترتیب در مورد «هشتگ کودکان را نجات دهید» که در میان باورمندان به کیوانان رواج دارد فیلمی در این برنامه وجود ندارد و در راستای مقابله این شرکت با نظریه‌های توطئه، پیامی به نمایش در می‌آید که می‌گوید عبارت مورد جستجو «ممکن است با رفتار یا محتوای ناقض دستورالعمل‌های ما ارتباط داشته باشد.»

به گفته سخنگوی شرکت تیک‌تاک«نفرت‌پراکنی جایگاهی در تیک‌تاک ندارد و به همین دلیل است که داریم برای مقابله با یهودی‌ستیزی اقدامات بیش‌تری انجام می‌دهیم و اطلاعات نادرست و کلیشه‌های آسیب‌زننده در مورد یهودیان را حذف می‌کنیم»

«ویدیوهای خلاف ضوابط را حذف کرده‌ایم و شماری از هشتگ‌ها را مسدود کرده‌ایم. همیشه قبول داشته‌ایم که متوجه تمامی فعالیت‌ها یا محتواهای نامناسب صفحه‌ها نمی‌شویم و می‌دانیم که برای اجرای معیارهایی که امروز برای خودمان تدوین کرده‌ایم باید کارهای بیش‌تری انجام دهیم. به همین دلیل به سرمایه‌گذاری گسترده در عملیات اعتماد و ایمنی ادامه می‌دهیم که هم شامل استفاده از فناوری‌ها و هم شامل استفاده از هزاران نفر در سراسر جهان می‌شود.»

بسیاری از شرکت‌های دیگر رسانه‌های اجتماعی نیز با نظریه‌های توطئه و یهودی‌ستیزی در برنامه‌های خود دست به مقابله زده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیسبوک نیز پس از آن که محققان کشف کردند الگوریتم‌های فیسبوک مطالب و صفحات مروج فاشیسم را «فعالانه توصیه می‌کنند» اخیراً اعلام کرده بود که در حال روزآوری خط‌مشی‌های خود برای مقابله با سخنان نفرت‌ورزانه است و مشخصاً تکذیب یهودی‌کشی را ممنوع کرد.

توییتر نیز پس از آن که با انتقادات گسترده در مورد مقابله نکردن کافی با سخنان نفرت‌ورزانه مواجه شد از حذف مطالب انکارکننده یهودی‌کشی خبر داد.

© The Independent

بیشتر از جهان