معاون ریاست جمهوری افغانستان: ترحم به جنایت‌کار در قاموس من جا ندارد 

امرالله صالح مسئولیت برقراری امنیت در کابل را برای سه هفته بر عهده دارد

در پی افزایش ناامنی‌ها در یک ماه گذشته، فرماندهی پلیس کابل ده‌ها مجرم  را دستگیر و راهی زندان کرده است-WAKIL KOHSAR / AFP

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، به دلیل بیشتر شدن ناامنی‌ها، دزدی، قتل، راهزنی و ایجاد ترس و وحشت در کابل، به امرالله صالح، معاون نخست خود، وظیفه سپرد تا وضعیت کابل را تغییر دهد و امنیت آن شهر را هرچه زودتر تامین کند.

قتل، راه‌گیری، راه‌زنی، دزدی، ارعاب و ایجاد ایست‌های بازرسی طالبان در شب‌ها‌، ناامن‌سازی مرکز شهر و روستاهای کابل در این اواخر نسبت به گذشته بیشتر شده است و ساکنان کابل را سخت نگران ساخته است.

هر چند در پی افزایش ناامنی‌ها در یک ماه گذشته، فرماندهی پلیس کابل ده‌ها مجرم  را دستگیر و راهی زندان کرده است، اما ناامنی همچنان بیشتر می‌شود. این وضعیت نامناسب امنیتی، رئیس جمهوری افغانستان را نیز نگران کرده است و به معاون نخست خود دستور داده است تا کنترل اوضاع را هرچه زودتر تضمین کند و کسانی را که در ایجاد ناامنی و ترس و وحشت در کابل دست دارند، دستگیر کند و به دست قانون بسپارد.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، شب گذشته با اشاره به این که در کنار وظایف دیگرش، به دستور محمد اشرف غنی مسئولیت امنیت کابل را نیز برای سه هفته بر عهده گرفته است، نوشت: «بر اساس هدایت رئیس جمهوری افغانستان، از روز شنبه، ۲۶ مهر رسیدگی به مسایل امنیتی کابل را مستقیم برای چند هفته به دوش می‌گیرم. من در تطبیق قانون به خاطر تامین امنیت مردم مقوله و چیزی به اسم مصلحت، از هیچ نوع آن، و ترحم به جنایتکار، در قاموس خویش ندارم.»

آقای صالح نوشت: «در کنار آن که مسئولیت امینت کابل را به دوش گرفته‌ام، به وظایف و مسوولیت‌های دیگر خود نیز همانند گذشته خواهم رسید. تطبیق میثاق امنیتی بخشی از این برنامه خواهد بود. من کابل را مانند کف دست خود می‌شناسم. تمام وظایف و مسئولیت‌های دیگرم همانند سابق به صورت عادی اجرا خواهند شد. مطمئن باشید.»

امرالله صالح در ادامه با تاکید بر یافتن و دستگیری مجرمان و کسانی که کابل را ناامن کرده‌اند، افزود: «شما مطمئن باشید که فهرست دزد‌ها، اوباش‌ها، مردم‌آزاران، باج‌گیرها، قانون‌گریزها، غاصبین املاک عامه مردم، و مجرمان متکرری که زیر پوششی فعالیت دارند و زورگویانِ به‌ظاهر قانون‌پسند، همه و همه از قبل آماده شده است.»

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان همچنین خواستار همکاری شهروندان با نهادهای امنیتی برای دستگیری مجرمان و تامین هرچه زودتر امنیت شهر شد: «با نیروهای امنیتی خویش با اعتماد و اطمینان همکاری کنید و از هر راهی که می‌توانید، اطلاعات و مسایل‌تان را به من برسانید، زیرا تقویت بیشتر نهادهای امنیتی افغانستان و نزدیک‌سازی آن‌ها با لایه‌های مختلف جامعه، بخش دیگری از برنامه است. مسایل مختلف و متعددی برای وصل وجود دارد، پس دریغ نکنید و در امر مقدس سرکوب جرم و جنایت، سهم و نقش خود را ادا سازید.»

شهروندان کابل از این تصمیم رئیس جمهوری افغانستان و سپردن امر مقابله با مجرمان و تامین امنیت کابل به امرالله صالح استقبال می‌کنند، اما تاکید دارند که باید کسانی که این مجرمان را در رده‌ها بالای حکومت حمایت می‌کنند، نیز شناسایی و به دست قانون سپرده شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنان می‌گویند که بیشتر کسانی که در شهر کابل به دزدی، قاچاق مواد مخدر، قتل، راه‌گیری و ده‌ها فعالیت‌های مجرمانه دیگر مشغولند، بدون شک از سوی زورمندان حمایت می‌شوند. حکومت باید نخست هسته‌ اصلی و حامی این ناامنی‌ها را نابود کند، وگرنه هر قدر هم مجرمان خرده‌پا دستیگر شوند، باز هم کسانی که در پشت پرده هستند و به قول خودشان ظاهر قانون‌پسندی دارند، افراد و گروه‌های دیگری را در این راه تربیت می‌کنند و به جنایت‌ها‌شان ادامه می‌دهند.

رامش صالح، از ساکنان کابل، می‌گوید: «از نوشته آقای امرالله صالح، همه چیز معلوم است که او دزدان، قاچاقچیلن، راهزنان، و غاصبان و حامیان آنان را دقیق می‌شناسد، و اکنون نباید در امرگرفتار کردن آنان مصلحت‌اندیشی کند. اگر می‌خواهد که هفت یا هشت میلیون شهروند کابل در آرامش زندگی کنند، باید این چند مجرمان و حامیان‌شان هرچه زودتر دستگیر شوند.»

شکرالله صفی، یکی دیگر از ساکنان کابل، نیز می‌گوید:«من به گفته‌های امرالله صالح باور دارم و اکنون آرزو دارم که در عمل نیز صحت آن را ثابت کند. کسانی که دزد، راه‌گیر و راهزن هستند هرچه زودتر همراه با حامیان‌شان دستگیر شوند و به پشت میله‌های زندان فرستاده شوند. باور کنید مردم قبلا در شب‌ها نمی‌توانستند گشت و گذار کنند،  و حالا حتی در طول روز هم از دست این دزدان و زورگویان در امان نیستند. باید جلو این خودسری‌ها هرچه زودتر گرفته شود، وگرنه مردم را وادار می‌سازند که هر کس برای دفاع از خود در بیرون از خانه‌اش حداقل یک چاقو داشته باشد تا بتواند از خود دفاع کند و کشته نشود.»

بیشتر از