انتخابات آمریکا: اتهام تبعیض نژادی به دلیل تلفظ نادرست نام کامالا هریس

کار سناتور طرفدار ترامپ اشتباه بود یا تمسخر؟

دیوید پردو، سناتور ایالت جورجیا و برادر وزیر کشاورزی آمریکا در کنار دونالد ترامپ - TASOS KATOPODIS / AFP

یک سناتور جمهوریخواه که در حین معرفی دونالد ترامپ در یک کارزار انتخاباتی نام کامالا هریس را به تمسخر گرفت، به تبعیض نژادی متهم شده است.

به نظر می‌رسد دیوید پردو، سناتور ایالت جورجیا و برادر وزیر کشاورزی آمریکا، عمدا در مقدمه کارزار انتخاباتی ترامپ در شهر «مکون» حین تلفظ اسم کوچک خانم هریس به لکنت افتاد.

او در ادامه این ادعا که رقبای آقای ترامپ، جو بایدن و کامالا هریس در صورت پیروزی در ماه نوامبر کشور را دستخوش «سوسیالیسم نژادی» خواهند کرد، اسم کوچک خانم هریس (کامالا) را غلط تلفظ کرد.  

او در میان خنده حضار گفت: «کامالا؟ کامالا؟ کامالا – مالا- مالا. نمی‌دانم، هرچه می‌خواهد باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پردو نخستین شخصیت محافظه‌کاری نیست که تلفظ  نام خانم هریس را به تمسخر گرفته است. تاکر کارلسون، مجری شبکه فاکس هم بارها تاکید خانم هریس را برای تلفظ درست نامش، با «کوُمالا» تلفظ کردن آن، مسخره کرده است.

اما سناتور پرو هیچ بهانه‌ای برای بی‌اطلاعی از نحوه تلفظ نام خانم هریس ندارد، زیرا هردو عضو سنا و کمیته بودجه آن هستند.

جان آساف، رقیب آقای پردو از حزب دموکرات، در میان کسانی است که از رفتار او انتقاد کرده است.

او در توییتی نوشت: «رقیب من از حزب جمهوری‌خواه، سناتور دیوید پردو که ضدیهود و هتاک است، نام سناتور هریس را در کارزار انتخاباتی ترامپ،  به عنوان «کامالا – مالا – مالا – هرچه می‌خواهد باشد» به تمسخر گرفته است. ما خیلی بهتر از این هستیم.»

او بعد به شبکه «ام اس ان بی سی» گفت: «این بدزبانی‌های نژادپرستانه و زننده، چیزی است که پرزیدنت ترامپ در یک سناتور جمهوری‌خواه ترغیب کرده است.» 

نشریه «آتلانتا جورنال کانستیتیوشن» به نقل از نیکما ویلیامز، دبیر حزب دموکرات ایالت جورجیا، نوشت که او (آقای پردو) باید از رای‌دهندگان عذرخواهی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «تلفظ غلط و عامدانه نام سناتور هریس توسط سناتور پردو یک تاکتیک نژادپرستانه و ناشی از تعصبِ الگو گرفته از (رفتار و سیاست‌های) ترامپ است.» 

جان بِرک، سخنگوی آقای پردو، این اتهام را که رفتار او نژادپرستانه بوده است، تکذیب کرد.

او در توییتی نوشت: «سناتور پردو نام خانم هریس را غلط تلفظ کرد. او هیچ منظور خاصی نداشت.»

«او در مخالفت با دستور کار مبتنی بر سوسیالیسم نژادی، از جمله یک پیمان جدید سبز سخن می‌گفت که او (خانم هریس) و نامزد مورد تایید او، جان آساف، در تلاش پیشبرد آن هستند.» 

آقای ترامپ هم تلفظ اسم کوچک خانم هریس را که مادرش هندی‌الأصل است، به مسخره گرفته است. آقای ترامپ به همین گونه نام الهان عمر، نماینده کنگره را نیز بار دیگر در روز جمعه به باد تمسخر گرفت.

پرزیدنت ترامپ در کارزار انتخاباتی شهر مکون، با سرو صدا و پرانرژی و سخنانی سرشار از اهانت علیه دموکرات‌ها ظاهر شد. این سومین کارزار انتخاباتی آقای ترامپ در یک روز بود. پیش از آن، پرزیدنت ترامپ در دو رویداد انتخاباتی دیگر در فلوریدا شرکت کرده بود.

آقای ترامپ در ایالت جورجیا در سال ۲۰۱۶ با پنج امتیاز پیروز شده بود، اما حضور او در این ایالت در روز جمعه تاکیدی بود بر این که او چگونه ایالتی را که پیشتر کاملا جمهوری‌خواه بود، به یک ایالت مردد میان جمهوری‌خواه و دموکرات تبدیل کرده است. میانگین نظرخواهی‌های موسسه «ریل کلیر پالیتیکس» حاکی از پیشتازی بایدن با تفاوت یک امتیاز است که در ارزیابی‌های آماری، برابر تفسیر می‌شود. 

این همچنین به معنی شانه به شانه بودن آقای آساف و آقای پردو است که زمانی مدیرعامل موسسه «دلار جنرال» بوده است.

آقای ترامپ هنگام ظاهر شدن روی صحنه، تاکید کرد که قطعا در ایالت  جورجیا پیروز خواهد شد. آخرین نامزد جمهوری‌خواهی که در این ایالت شکست خورد، جورج دبلیو بوش در سال ۱۹۹۲ بود.

او گفت: «ما در مکون جورجیا پیروز شدیم و بار دیگر پیروز خواهیم شد. ما احتمالا در ارتباط با سیاست‌های ریاست جمهوری در مقابل بدترین نامزد در تاریخ (ایالات متحده) قرار گرفته‌ایم.»

او آقای بایدن و پسرش، هانتر، را متهم به رفتار بزهکارانه کرد و از رای‌دهندگان خواست تا مقاله جنجالی و ثابت نشده نشریه راستگرای «نیویورک پست» را بخوانند. در آن مقاله ادعا شده که «مدارکی از ایمیل‌هایی» در مورد دیدار میان جو بایدن و یکی از مدیران شرکت «بوریسما» دارد که هانتر بایدن عضو هیئت مدیره آن بوده است.  

چند رسانه خبر داده‌اند که درحال حاضر اف بی آی در حال تحقیق در مورد احتمال ارتباط گزارش نشریه نیویورک پست با کارزار اخبار جعلی روسیه است.

© The Independent