فرار زنبور قاتل از دست دانشمندان

حدود هجده نوع زنبور سرخ آسیایی یک سال پس از شناسایی برای نخستین بار، در واشینگتن پیدا شدند

زنبورهای قاتل به کندوهای زنبور عسل حمله کرده و آنها را از بین می برند- Karen Ducey/Getty Images/AFP

 محققان رد دومین زنبور سرخ قاتل آسیایی را گم کرده‌اند. به این زنبور به این امید که لانه‌اش پیدا و منهدم شود، دستگاه جی‌پی‌اس متصل شده بود.

هفته گذشته دانشمندان در کمیسیون کشاورزی واشینگتن WSDA یک زنبور سرخ را گرفتند و از نخ دندان برای اتصال یک ردیاب به بدن او استفاده کردند. دانشمندان توانستند این زنبور سرخ را با استفاده از دستگاه ردیابی که گفته می‌شد خیلی خوب کار می‌کند پس از آزادسازی تا جنگل ردیابی کنند. اما محققان ارتباط با این حشره را پس از آن که به محیطی با پوشش گیاهی انبوه وارد شد از دست دادند و حشره را روی رادار خود گم کردند.

سوِن اسیپشیگر مدیر بخش حشره‌شناسی کمیسیون کشاورزی واشینگتن می‌گوید: «ما رد مسیر اولیه پرواز این حشره را گرفتیم. اما این یکی واقعا خیلی وروجک بود.»

به گفته اداره کشاورزی، تمامی هجده زنبور آسیایی که بومی آمریکای شمالی نیستند، از زمانی که برای نخستین بار در سال گذشته در نزدیکی مرز آمریکا و کانادا کشف شدند، در این ایالت پیدا شدند.  

این دومین بار در فاصله کمتر از دو هفته است که یکی از حشرات، محققان را دست به سر می‌کند. مقامات رسمی در ابتدای ماه گزارش دادند که تلاش کرده‌اند ردیاب رادیویی را به یک زنبور سرخ دیگر وصل کنند تا بتوانند مسیر برگشت او به لانه را ردیابی کنند اما چسب ردیاب به قدر کافی خشک نشده بود. برچسب رادیویی افتاده و در نتیجه زنبور سرخ درنهایت نتوانسته پرواز کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زنبور سرخ عظیم الجثه آسیایی، بزرگ‌ترین در جهان با دو اینچ (۵ سانتی متر) یک گونه مهاجم است که می‌تواند تمامی کندوی زنبورعسل را بکشد و همچنین نیش دردناکی در انسان ایجاد کند.  

کشاورزان در شمال غرب ایالات متحده برای گرده‌افشانی بسیاری از محصولات خود از جمله تمشک و زغالاخته آبی (بلوبری) به زنبورهای عسل احتیاج دارند. برخلاف شهرت‌شان یعنی زنبور‌های قاتل، این زنبورها سالانه در آسیا تنها چند ده نفر را به کام مرگ می‌برند و متخصصان می‌گویند که این میزان احتمالا به مراتب کمتر از این‌هاست.  

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید که زنبورهای سرخ، زنبورهای عادی و زنبورهای عسل که به صورت معمول در ایالات متحده پیدا می‌شوند، سالانه به طور میانگین ۶۲ نفر را به کام مرگ می‌فرستند. اسیپشیگر می‌گوید تهدید واقعی این زنبورهای قاتل، حمله ویرانگر آن‌ها به کندوهای زنبور عسل است و زمان سالانه حمله آن‌ها به کندوهای زنبورعسل، چیزی که او «فصل کشتار» می‌نامد نزدیک است.

© The Independent

بیشتر از جهان