سپاه امر به معروف و نهی از منکر «کرونا» را آغاز می‌کند

خانه آزادی: ده‌ها حکومت از شیوع کرونا برای سرکوب و محدودیت اینترنت استفاده می‌کنند

محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله -عکس از انتخاب

محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران با نزدیک شدن به سالگرد سرکوب اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه ۱۳۹۸ و در حالی که وضعیت شیوع کرونا در کشور مدت‌ها است مرز هشدار و خطر را رد کرده، از ورود سپاه به حوزه امر به معروف «کرونا» خبر داد.

به گزارش خانه ملت، یزدی گفت: «امروز با شرایط ویژه‌ای رو‌به‌رو هستیم. بر همین اساس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه محمدرسول‌الله چند کار ویژه را با هدف جلوگیری از شیوع کرونا دنبال می‌کند.» ایستگاه صلواتی ماسک، ضدعفونی اماکن عمومی و ایجاد نقاهتگاه از جمله اقداماتی است که به گفته فرمانده سپاه انجام می‌شود. او همچنین از تشکیل گروهی با نیروی انتظامی و کادر درمانی و در اختصاص تجهیزات پزشکی و درمانی سپاه برای بیماران مبتلا به کرونا خبر داد.

یزدی افزود: «برای مقابله با افرادی که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی بی‌توجه هستند، گروهی را با نیروی انتظامی و کادر درمانی و پزشکی تشکیل دادیم تا آنها را با امر به معروف و نهی از منکر ارشاد کرده و در صورت بی‌توجهی به تذکرات و توصیه‌ها، به دلیل رفتار پرخطر و تهدید سلامتی مردم با آنها برخورد می‌کنیم اما کار ارشادی در اولویت قرار داشته، بر همین اساس ماسک رایگان را در اختیار افرادی قرار می‌دهیم که بدون ماسک در اماکن‌های عمومی حاضر شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما برنامه‌ریزی سپاه برای حضور گسترده‌تر در جامعه در شرایطی که کارشناسان باتوجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر ایران، اعتراض‌های گسترده‌ای را پیش‌بینی می‌کنند، می‌تواند اهدافی فراتر از کمک به مقابله به کرونا داشته باشد.

این درحالی است که هم اکنون نیز ورود سپاه و بسیج به حوزه آسیب‌های اجتماعی مورد نقد است. از سوی دیگر سپاه همواره در جریان سرکوب اعتراض‌های مردمی نیز نقش فعال دارد. حسین همدانی فرمانده سابق سپاه محمدرسول‌الله پس از اعتراض‌های ۱۳۸۸ گفته بود، «در جریان این اعتراض‌ها در کار اطلاعاتی اقدامی انجام دادیم که در تهران صدا کرد. پنج هزار نفر از کسانی که در آشوب‌ها حضور داشتند ولی در احزاب و جریان‌های سیاسی عضو نبودند را شناسایی کردیم و آنها را در منازل خودشان رصد می‌کردیم.»

قدرت‌نمایی، سرکوب و ایجاد خفقان حکومت‌های غیر دمکراتیک به بهانه ایجاد محدودیت در زمانه همه‌گیری یک بیماری، موضوعی است که پیش‌تر نهاد‌ها و فعالان حقوق بشری درباره آن هشدار داده بودند.

خانه آزادی که یک نهاد ناظر حقوق بشر است در تازه‌ترین گزارش خود از حکومت‌ها به دلیل استفاده از همه‌گیری کووید-۱۹ برای سرکوب مخالفان و ایجاد محدودیت در آزادی اینترنت انتقاد کرده است. در این گزارش که به نام ایران نیز اشاره شده، آمده است: «ده‌ها حکومت در سراسر جهان سطح کنترل بر آزادی‌های اجتماعی و اینترنت و برخورد با مخالفان را افزایش داده‌ و آن را با قوانین مربوط به مقابله به کرونا توجیه می‌کنند.»

کمتر از یک ماه دیگر سالگرد سرکوب خشن اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸ از راه می‌رسد. اعتراض‌هایی که با گذشت یک سال هنوز آمار دقیقی از صدها کشته و هزاران مجروح و بازداشتی آن در دست نیست.

شرایط اقتصادی امروز در مقایسه با اعتراض‌های آبان‌ماه که با افزایش سه‌برابری بهای بنزین آغاز شد به مراتب وخیم‌تر است و بسیاری از تحلیلگران از آتش زیر خاکستری سخن می‌گوید که به زودی زبانه خواهد کشید.

در چنین شرایطی اقداماتی مانند «گرداندن مجرمان» در شهر‌ها، طرح «امنیت محله محور» که اتفاقا محمدرضا یزدی آن را پیشنهاد داد و تاکید کرد یک «مطالبه مردمی» است و اکنون امر به معروف «کرونا» می‌تواند گامی در جهت قدرتنمایی و آمادگی برای سرکوب هرگونه اعتراض احتمالی باشد.

بیشتر از