«رجزخوانی» جمهوری‌خواهان در باره پر کردن دادگاه‌ها از قضات منتخب خود

سناتور ارشد دموکرات سنا: کرسی‌های قضاوت بدون شایستگی پر شده‌اند

انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان تنها چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ که هم‌اکنون در بسیاری از ایالات در جریان است، در مورد انتصاب خانم برت رای‌گیری کنند-Tom Williams-Pool/Getty Images/AFP

دموکرات‌های آمریکا در پاسخ به این که در صورت پیروزی در انتخابات و دستیابی به قدرت آیا هم کنگره و هم کاخ سفید دیوان عالی را با قاضی‌های منتخب خودشان به اصطلاح «پر می‌کنند»، تنها یک پاسخ دارند: دادگاه‌ها هم‌اکنون با منتخب‌ جمهوری‌خواهان پر شده است. 

ریچارد دِربین، رهبر اقلیت سنای آمریکا، دومین سناتور مهم در مجلس سنای ایالات متحده، روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با برنامه «میت دِ پرس» شبکه ان‌بی‌سی گفت حزب جمهوری‌خواه علنا در مورد «پرکردن» دیوان عالی و دادگاه‌های استیناف فدرال با قضات منتخب خود «رجزخوانی» می‌کنند. 

این سناتور نماینده ایالت ایلینوی گفت: «در طول سه سال و نیم گذشته، مردم آمریکا شاهد پرشدن دادگاه از جمهوری‌خواهان بوده‌اند که درباره آن رجزخوانی هم می‌کنند. ما مدت‌هاست با کسانی در دادگاه روبه‌رو بوده‌ایم که کرسی‌ها را بدون آن که شایستگی‌اش را داشته باشند اشغال کرده‌اند.» 

اصطلاح «پرکردن» به روندی اطلاق می‌شود که در جریان آن به تعداد قضات دادگاه‌ها افزوده می‌شود چه دیوان عالی ایالات متحده با ۹ کرسی قضاوت باشد، چه یکی از ۳۱ زنجیره دادگاه‌های استیناف در سطح فدرال که از نظر بزرگی یا کوچکی متفاوتند، چه هر دادگاه دیگر. 

در قانون اساسی ایالات متحده محدودیتی برای تعداد قضات فدرال درنظر گرفته نشده است. کنگره و رئیس جمهور می‌توانند تعداد آن‌ها را با امضاء و تصویب یک لایحه ساده – مثل هر قانون فدرال دیگری – تنظیم کنند. 

جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری آمریکا، از اظهارنظر در این مورد که آیا درصورت تایید امی ککُنی برت توسط جمهوری‌خواهان، دیوان عالی را به هدف تعدیل اکثریت ۶-۳ قضات جمهوری‌خواه با قضات منتصب خود پر خواهد کرد، خودداری کرد. خانم برت نامزد انتخابی دونالد ترامپ برای احراز کرسی قضات در دیوان عالی پس از درگذشت قاضی روث بیدر گینزبرگ است. 

آقای بایدن روز شنبه اندکی پیش ازعزیمت به پنسیلوانیا برای یک کارزار انتخاباتی  به خبرنگاران گفت: «تنها روند پرکردن دادگاه‌ها در این دقایق در جریان است و جمهوری‌خواهان در حال پرکردن دادگاه‌ها هستند.» 

آقای بایدن در جریان انتخابات مقدماتی سال گذشته نامزدهای ریاست جمهوری میان حزب دموکرات به مخالفتش با «پرکردن» دیوان عالی اشاره کرد: «ما سه قاضی (به دیوان عالی) اضافه می‌کنیم – در دور بعد کنترل را از دست می‌دهیم و آن‌ها (جمهوری‌خواهان) سه قاضی دیگر به آن اضافه می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معروف است که میچ مک کانل، رهبر اکثریت در سنا و سناتور عضو حزب جمهوری‌خواه در دو سال پایانی ریاست جمهوری باراک أوباما، روند انتصاب ده‌ها نامزد انتخابی او را برای دادگاه‌های استیناف و دادگاه‌های منطقه‌ای به تعویق انداخت. او سپس در سال ۲۰۱۶ از تایید روند انتصاب مریک گارلند به دیوان عالی که أوباما هفت ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری تعیین کرده بود، خودداری کرد. 

در آن هنگام آقای مک کانل و اعضای جمهوری‌خواه سنا گفتند زمان برای انتصاب یک قاضی دیگر برای دیوان عالی بیش از حد به تاریخ انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است. 

انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان تنها چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ که هم‌اکنون در بسیاری از ایالات در جریان است، در مورد انتصاب خانم برت رای‌گیری کنند. 

اما آقای مک کانل به این نکته اشاره نکرد که آیا این رای‌گیری پیش از انتخابات انجام خواهد شد یا پس از آن.  

او در مصاحبه‌ای که هفته گذشته با یک شبکه خبری محلی وابسته به «ای‌بی‌سی» در ایالت کنتاکی انجام داد گفت: «او (خانم برت) در آینده نزدیک برای احراز مقام قضاوت در دیوان عالی تایید خواهد شد.»

© The Independent