گرامیداشت روز جهانی هنر در کابل

«مردم و دولت توجهی چندان به هنر و هنرمندان ندارند»

دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا و صنایع دستی و شماری از هنرمندان افغانستان آثار هنری خود را به مناسبت گرامیداشت روز جهانی هنر در نمایشگاهی در کابل به نمایش گذاشتند.

دانشجویان هنرهای زیبا و استادان شاغل در آن آموزشگاه امیدوارند که با این اقدام، توجه شهروندان و نهادهای دولتی را به ارزش‌های هنر بیشتر جلب کنند. زیرا از بی‌علاقگی حکومت و شهروندان این کشور به هنر و هنرمندان ناخرسندند، و باور دارند که با آن که هنرمندان و هنرجویان تلاش می‌ورزند تا در زمینه هنر نقاشی و طراحی آثار چشمگیری پدید آورند، اما مردم و دولت توجهی چندان به هنر و هنرمندان ندارند. این بی‌توجهی، آنان را نگران کرده است که مبادا این دستاوردهای هنری به باد فراموشی سپرده شود.»

این هنرمندان افغان همچنین از هیات‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان که هم‌اکنون سرگرم مذاکرات صلح در دوحه هستند، نیز تقاضا دارند که «در گفت‌وگوهای صلح نباید هنر و هنرمندان افغان را فراموش کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نمایشگاه آثار هنرمندان تازه‌کار و کهنه‌کار افغانستان به نمایش گذاشته شده است. به گفته خود این هنرمندان، «هر اثر طراحی و نقاشی که در این‌جا برای نمایش آورده شده است پیام‌‌های ویژه خود را دارد. اما پیام‌های بیشتر این نقاشی‌ها و طراحی‌ها صلح‌دوستی و آشتی است که همه‌ ما آرزوی آن‌ را داریم.»

صالح محمد صافی، استاد انستیتوی هنرهای زیبا و صنایع دستی که در این نمایشگاه حضور دارد، می‌گوید:«ما نگران هستیم که مبادا اثر‌های هنری ما و هنرجویان ما که با زحمات زیاد و تلاش‌های شبانه‌روزی آماده کرده‌اند و می‌کنند، به باد فراموشی سپرده شود. ما می‌خواهیم که مردم و دولت به هنر و هنرمندان ما توجه ویژه داشته باشند.»

دیانا دیان، هنرمند دیگری که در نمایشگاه شرکت دارد، می‌گوید: «هنر در افغانستان بدون شک رشد کرده است، اما متاسفانه نه دولت و نه مردم ما چنان توجهی به هنر و هنرمندان که باعث تشویق بیشتر آنان شود، ندارند. اما باز هم ما هنرمندان می‌کوشیم تا بیشتر کار کنیم و آثار خود را برای مردم به نمایش بگذاریم. من از دولت و مردم خود می‌خواهم که هنر و هنرمندان را قدر بدانند و بیشتر تشویق کنند.»

زهرا الکوزی، یک هنرمند دیگر، می‌گوید: «متاسفانه هنر هنوز هم جایگاهش را در افغانستان پیدا نکرده است. ما می‌خواهیم که هنر در کشور ما جایگاه واقعی خود را به دست آورد و بیشتر پیشرفت کند. تلاش داریم که هنر را در کشور پیشرفت دهیم و در دسترس عموم قرار دهیم.»

صدا سامعه، یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه که آمده ا‌ست تا آثار هنرمندان کشورش را از نزدیک تماشا کند، می‌گوید: «همه آثار هنرمندان کشور ما باارزش است و کار هر هنرمند خاص‌تر از دیگری است. آثار تمام هنرمندانی که من دیدم خوب بود و خوشم آمد. باید مردم ما هنرمندان کشور خود را بیشتر تشویق کنند تا آنان بتوانند خوب‌تر و بهتر به کارهاشان ادامه دهند.»

رامش جاوید، از ساکنان کابل، می‌گوید: «خوش‌بختانه ما در کشور خود در تمام عرصه‌ها استعدادهای بی‌شماری داریم، اما بدبختانه نه دولت و نه‌ مردم ما به این استعدادها توجه ندارند و حتی آنان را تشویق خالی هم نمی‌کنند. به یاد داشته باشید، تا زمانی که در یک جامعه تشویقی برای رشد و ترقی استعداها در کار نباشد، آن جامعه هیچ‌گاه رشد نمی‌کند. ما باید هموطنان خود را که دارای استعدادهای خارق‌العاده هستند و می‌توانند در زمینه‌های مختلف از خود دستاورد داشته باشند، حمایت کنیم و تشویق کنیم تا بهتر و خوب‌تر بدرخشند. اگر از طرف دولت حمایت و تشویق نباشد و مردم نیز توجه نکنند، این استعداها نه تنها رشد نمی‌کنند، بلکه همه خاموش خواهد شد.»

روز جهانی هنر در حالی در افغانستان گرامی داشته می‌شود که پس از تحولات سیاسی و اجتماعی و باز شدن صفحه تازه‌ای در این کشور، هنرمندان آن آثار فروانی از خود به جا گذاشته‌اند و در سال‌های اخیر، ده‌ها نمایشگاه‌ مشابه برگزار کرده‌اند. در حال حاضر نیز هنرمندان و هنرجویان هنر نقاشی و طراحی به تلاش‌های خود ادامه می‌هند، اما از کم‌توجهی دولت و مردم به هنر و و دستاوردهای هنری رنجیده‌خاطرند و تاکید دارند که اگر که توجه و تشویق و حمایتی نباشد، هنر نمی‌تواند رشد کند. 

بیشتر از