بازداشت سارقان اطلاعات ۳۰ هزار نفر از سامانه جعلی سجام

عوارض تب بورس همچنان ادامه دارد

کلاهبرداران، اطلاعات بانکی افراد ناآگاه به بورس را سرقت کردند - عکس از وبسایت رسمی پلیس فتا،(پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا)

رئیس پلیس فتای ناجا اعلام کرد که ۷ گروه کلاهبردار که اطلاعات بانکی ۳۰ هزار نفر را سرقت کرده بودند، بازداشت شدند.

وحید مجید در این‌ رابطه گفت که برخی گروه‌های کلاهبرداری، سامانه‌ای شبیه به سامانه «سجام» طراحی و اطلاعات بانکی قریب به ۳۰ هزار نفر را از این طریق سرقت کردند. او افزود که میزان مبلغ سرقتی که تاکنون محرز شده، چیزی در حدود ۱۰ میلیارد تومان است که سرقت این مبلغ، تنها از ۱۴۰۰ نفر انجام ‌گرفته است. او همچنین از کشف ۳ دستگاه خودرو، ۱۲ گوشی تلفن همراه و سه دستگاه لپ‌تاپ از کلاه برداران خبر داد.

رئیس پلیس فتا درباره نحوه سرقت گفت که طی روزهای گذشته پرونده‌های بسیاری تشکیل شد که نشان می‌داد از حساب‌های مال‌باختگان پول برداشت شده است. پس از بررسی‌ها مشخص شد که کلاهبرداران با ساخت یک سامانه جعلی، اطلاعات کارت‌های بانکی مراجعین به وبسایت را سرقت کرده‌اند. او افزود، نهایتاً با پیگیری‌های فراوان توانستیم سرنخ یکی از متهمان را در زنجان بیابیم و پس از آن سرشاخه‌های اصلی را نیز دستگیر کنیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مجید، کلاهبرداران از دانش خوبی درباره مسائل حوزه رایانه و اینترنت برخوردار بودند.

او از ارسال پرونده کلاهبرداری به دادگاه خبر داد و از سایر مال‌باختگان خواست که اگر شرایط مشابهی دارند، نسبت به شکایت اقدام کنند. پیشتر نیز در شهرستان‌های دیگر و همچنین تهران، کلاه برداری با روش‌های مشابه انجام شده بود.

مطابق دستورالعمل سازمان بورس و سپرده‌گذاری مرکزی، متقاضیان خرید سهام می‌بایست قبل از خرید در وبسایتی با نام اختصاری سجام ثبت‌نام کنند تا هویت آنها احراز شود. ثبت این اطلاعات برای صدور کد فعالیت در بورس الزامی است.

در فروردین سال جاری و در پی اقدام دولت به فروش بخشی از سهام خود در تأمین اجتماعی و سایر بنگاه‌های دولتی، بورس تهران با رشد چشمگیر و سوددهی شدیدی مواجه شد. این موضوع باعث شد تا بسیاری از مردم که زیر فشار اقتصادی و تورم قرار داشتند، تصمیم بگیرند تا سرمایه‌های خرد خود را با خرید سهام، از خطر کاهش ارزش مصون کنند. حتی بسیاری با فروش خانه و اتومبیل خود، اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کردند.

ورود افراد ناآگاه به بازار سرمایه، این فرصت را برای کلاهبرداران فراهم کرد تا سرمایه‌های این قبیل افراد را سرقت کنند.

از همان زمان، بسیاری از کارشناسان حوزه بورس توصیه کردند که افراد بدون دانش و با سرمایه حاصل از فروش دارایی‌های خود وارد بورس نشوند.

بیشتر از