جانشین فرمانده کل سپاه: آمریکایی‌ها را مجبور کردیم فارسی حرف بزنند

«در نیروی دریایی به مرکز کنترل گفتیم اینجا خلیج فارس است و از این به بعد باید فارسی صحبت کنید»

علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- تسنیم

علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به سال‌های ۹۰ میلادی و تنش‌های موجود بین نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران و نیروهای آمریکایی حاضر در خلیج فارس، گفت که در دهه ۹۰ میلادی به مرکز کنترل نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران که مدام با نیروهای آمریکایی در ارتباط بوده است، گفته است که «اینجا خلیج فارس است و چرا باید انگلیسی حرف بزنید، در خلیج فارس باید فارسی صحبت شود.» به گفته فدوی، این سخن او یک ابلاغیه رسمی نبوده است.

بنا به ادعای این مقام سپاهی، «از آن به بعد آمریکایی‌ها و بعدا غیرآمریکایی‌ها فارسی‌زبان در ناوهای خود دارند. ایرانی نیستند، یعنی فارسی‌زبان هستند، یعنی آمریکایی‌ها مانند بلبل فارسی حرف می‌زنند.»

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود، در پاسخ به سوال مجری برنامه که از او درباره وضعیت فعلی نیروهای دریایی ایرانی و آمریکایی پرسید، گفت: «همین الان هم این طور است. البته به طور ۱۰۰ درصد این کار را نکردیم، چون اگر به صورت ۱۰۰ درصدی این کار را می‌کردیم، بچه‌های ما انگلیسی را رها می‌کردند.»

این مقام با‌نفوذ در سپاه پاسداران هم‌چنین در پاسخ به این سوال مجری که پس از نمایش موشک‌های سپاه منقش به شعارهای جنگ‌طلبانه، خیلی از تئوری‌ها و مذاکرات ما به هم ریخت یا نه ، گفت که به طور مسلم این تئوری را قبول ندارد، چون به گفته او «فشل‌ها و آدم های ضعیف» این حرف‌ها را بیان می‌کنند.

علی فدوی در این گفت‌وگوی تلویزیونی به بازگویی خاطره‌ای از رویارویی خود با نیروهای آمریکایی در بحبوحه دوران اعلام تصویب برجام پرداخت؛ خاطره‌ای که نشان از تنش بالای بین نیروهای سپاه انقلاب اسلامی و آمریکایی‌های حاضر در خلیج‌فارس دارد. 

فدوی گفت، در روزی که می‌خواستند امضای برجام را اعلام کنند، فرمانده «جزیره فارسی» به فدوی می‌گویند که دو قایق به جزیره نزدیک شدند که نیروهای سپاه بلافاصله آن دو قایق را گرفتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدوی در ادامه مدعی شد که «آمریکایی‌ها تا ساعت ها نفهمیدند دو قایق آن‌ها چه شد و از مکالمات دو شناور ایرانی فهمیدند که این قایق‌ها در اختیار نیروهای ایرانی است و اسیر شده‌اند.»

فدوی سپس گفت که آمریکایی‌ها «بی‌عقلی» کردند که چند هواپیما بر فراز خلیج فارس به پرواز درآوردند. به گفته او، سپاه هم بلافاصله به سامانه‌های موشکی ساحل به دریا و شناور‌های در دریا دستور آماده‌باش داد.

علی فدوی افزود:  «نیم ساعت اول که این‌ها روداری کردند، بلافاصله یک پیامی را نوشتم و برای آن‌‌ها خوانده شد و هشدار دادم که  اگر کوچکترین حرکتی کنید، همه شما در معرض اصابت سامانه ما هستید و حتماً شما را می‌زنیم.»

فدوی ادعا کرد که در جریان آن رودرویی، «خدا مقرر کرد که آنها سریع تمکین کردند و دایم دنبال می‌کردند که این اسرا آزاد شوند.» 

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران درباره بحث مکانیسم ماشه و پروژه‌های موشکی جمهوری اسلامی نیز گفت: «برای ما دستور مقام معظم رهبری درباره برد موشک ۲ هزار کیلومتر مطرح است. ما بر اساس این ۲ هزار کیلومتر همه موضوعات را تنظیم کرده‌ایم و هر دستور دیگری باشد، همه لازمه‌های آن فراهم می‌شود.»

برنامه موشکی ایران از جمله نگرانی‌های مهم جامعه بین‌الملل درباره جمهوری اسلامی ایران است. 

بیشتر از