روایت رئیس سازمان محیط زیست از پرونده «محیط‌زیستی‌ها»

عیسی کلانتری می‌گوید پیگیر پرونده قضایی فعالان محیط زیست بوده است اما به او گفته‌اند دخالت نکند

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران- همشهری

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست کشور، در تازه‌ترین اظهارنظر درباره پرونده فعالان محیط‌زیستی که با اتهام‌هایی نظیر جاسوسی در حبس به سر می‌برند، گفته است که پیگیر این پرونده قضایی و سرنوشت محبوسان محیط‌زیستی بوده است، اما به او گفتند «به شما ربطی ندارد و شما در کار ما دخالت نکنید.»

عیسی کلانتری در گفت‌وگویی با روزنامه آرمان ملی  که امروز شنبه، ۱۲ مهرماه، منتشر شده است، با اشاره به به پرونده هشت بازداشتی محیط زیست و اتهامات مطرح شده علیه این هشت نفر از سوی مقامات قضایی کشور گفت: «وقتی آنها به ما می‌گویند این افراد جاسوس هستند، حتما دلیل و مستنداتی دارند که در حوزه محیط زیست نیست و ما از آنها بی‌اطلاع هستیم.»

به گفته رئیس سازمان محیط زیست کشور، «چهار نفر از این افراد به اعدام و چهار نفر به حبس ابد محکوم شده بودند و فعلا ریاست ‌قوه قضاییه کمک کرده‌اند و همه آنها دوران حبس خود را سپری می‌کنند.»

در چند سال گذشته، بسیاری از فعالان محیط زیستی کشور از سوی مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران با اتهاماتی چون «جاسوسی» و «ارتباط با دولت‌های متخاصم» مواجه شده‌اند. هشت تن از این فعالان زیست‌محیطی به دست نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شدند و پس از گذشت نزدیک به دوسال از بازداشت آنها، در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ دادگاه آنان را به تحمل حبس‌های شش تا ده سال محکوم کرد.

عیسی کلانتری، چندماه پیش‌ از صدور حکم علیه این فعالان زیست محیطی صراحتا گفته بود که «دستگاه قضایی» رسما اعلام کرده است که سازمان محیط زیست حق ورود به این مسئله را ندارد.

کلانتری در آن زمان و در واکنش به درخواست‌های مکرر برای ورود سازمان تحت امرش به آن پرونده، گفته بود که از دستش «کاری برنمی‌آید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نظر و واکنش وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اما در پرونده محیط زیستی‌ها، با گفته‌های مقامات اطلاعات سپاه و نیز مقامات قضایی کشور تفاوت داشت. وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی گفته بود که این افراد هیچ‌گونه جرمی مرتکب نشده‌اند. 

رئیس سازمان محیط زیست پیش‌تر با اعلام نظر وزارت اطلاعات درباره آن پرونده گفته بود: «وزیر اطلاعات رسما اعلام کرده است که این افراد هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند، اما دستگاه اطلاعاتی موازی می‌گوید این افراد مجرم هستند. من موظف هستم نظر وزارت اطلاعات را اعلام کنم، چون در قانون اساسی تعریف شده که جاسوس کسی است که وزارت اطلاعات او را به عنوان مجرم شناسایی کند.»

براساس اعلام دادگاه تجدیدنظر در بهمن ماه سال ۹۸، مراد طاهباز و نیلوفر بیانی بابت اتهام «همکاری با آمریکا» به ۱۰ سال حبس محکوم شدند.

همچنین هومن جوکار و طاهر قدیریان هشت سال، و سام رجبی و سپیده کاشانی‌دوست هم به اتهام «جاسوسی» هر یک شش سال حکم حبس گرفتند. امیرحسین خالقی نیز با همان اتهام به شش سال حبس، و عبدالرضا کوهپایه به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به چهار سال زندان محکوم شدند.

در جریان بازداشت فعالان محیط زیستی، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی اعلام کردند که کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و شهروند ایرانی‌ـ‌کانادایی، در دوران بازداشتش در زندان اوین، خودکشی کرده است. آن ادعا اما هرگز از سوی خانواده این فعال محیط زیستی پذیرفته نشد. 

بیشتر از