برگزیت: «هفت هزار کامیون در صف، دو روز تاخیر»

با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بازرسی گمرکی در مرزها از سر گرفته می‌شود

بزرگ‌ترین عامل بالقوه اختلال، بازرگانانی هستند که برای کنترل‌های (مرزی) کشورهای عضو اتحادیه اروپا آمادگی ندارند-Ben STANSALL / AFP

یک سند دولتی لو رفته در بریتانیا هشدار می‌دهد که با تکمیل روند انتقالی برگزیت و بروز هرج و مرج در مرز (میان بریتانیا و اتحادیه اروپا) صفی متشکل از هفت هزار کامیون در جاده‌های استان «کِنت» ایجاد خواهد شد. 

با توجه به‌ عدم آمادگی هفتاد درصد کامیون‌ها برای بازرسی‌های گمرکی در آن سوی دریای مانش از جمله نیمی از آن‌ها در جاده‌های پر تردد «دوور» به «کاله» و «یوروتونل»، دو روز طول خواهد کشید که کالاهای صادرکنندگان بریتانیایی به فرانسه برسند. 

شرکت‌های حمل و نقل با استناد به نامه‌ای که مایکل گوُو، وزیر کابینه، فرستاده است معتقدند که دولت درصدد سرزنش آن‌ها برای این اختلال چشمگیر است. 

در این نامه آمده است: «بزرگ‌ترین عامل بالقوه اختلال، بازرگانانی هستند که برای کنترل‌های (مرزی) کشورهای عضو اتحادیه اروپا آمادگی ندارند.

بسیار مهم است که موسسات تجاری به سرعت وارد عمل شوند و خود را برای مقررات جدید آماده کنند.» 

با وجود این بعید به نظر می‌رسد که نظام فناوری جدید موسوم به «اسمارت فرِیت» برای بازرگانان تا پایان ماه نوامبر مورد آزمایش قرار گیرد که به گفته صنایع بریتانیا با توجه به این که دوره انتقالی برگزیت در پایان ماه دسامبر به سر می‌رسد، فرصت چندانی برایشان باقی نمی‌ماند. 

این بحران بی‌توجه به این که آیا میان بروکسل و بریتانیا در نتیجه برگزیت بدون توافق، تفاهم‌های بازرگانی برقرار خواهد شد یا نه، بر روند صادرات به اتحادیه اروپا سایه افکنده است. یک برگزیت بدون توافق راه بریتانیا را به بازار مشترک اروپا و اتحاد گمرکی فی مابین خواهد بست. 

انتظار می‌رود اتحادیه اروپا از روز اول ماه ژانویه  که واقعیت برگزیت لمس خواهد شد، بر صادرات بریتانیا به کشورهای عضو، کنترل کامل گمرگی برقرار کند و بدین صورت از ورود کالاهایی که مجوز ویژه نداشته باشند جلوگیری کند.  

فرض بر این است که اختلال در حمل و نقل کالا در دو هفته نخست ماه ژانویه ایجاد شود اما احتمال دارد اگر فرانسه بر بازرسی‌های گذرنامه موسسات حمل و نقل در ارتباط با منطقه عبور آزاد «شنگن» إصرار ورزد این شرایط تا سه ماه یا بیشتر ادامه یابد. 

در این سند آمده است: «این (شرایط) می‌تواند به صف هفت هزار کامیون‌های حمل و نقل در استان کِنت و تاخیرهایی تا حداکثر دو روز بینجامد.» 

در این نامه همچنین به احتمال مشکلات بیشتر اشاره شده که از افزایش شیوع کووید-۱۹ و کمبود کارمند در بنادر و مرزها ناشی می‌شود. 

آقای گوُو وعده داده بود که تعداد ۵۰ هزار کارمند مرزی جدید به منظور تسهیل در آن چه منتقدان «افزایش چشمگیر مقررات اداری» عنوان کرده‌اند، استخدام خواهند شد اما تاکنون تنها حداکثر نیمی از افراد مورد نیاز استخدام شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین تردیدهای فراوانی در مورد تعداد مجوزهایی که به موسسات حمل و نقل بریتانیا برای عملکرد آزاد در اتحادیه اروپا داده می‌شود، وجود دارد. 

برخی از دست‌اندکاران صنایع حمل و نقل می‌گویند بریتانیا باید مقررات اتحادیه اروپا را در مورد محدودیت ساعت کار رانندگان کامیون بپذیرد تا به آن‌ها اجازه ورود به جاده‌های کشورهای عضو داده شود. 

ریچارد برنِت، مدیر عامل انجمن نقل و انتقالات جاده‌ای (آر اِچ اِی) می‌گوید حاصل ملاقات هفته گذشته‌اش  با مایکل گوُو «بسیار کمتر از انتظار این موسسات» بوده است.    

او در واکنش به سند افشا شده دولت گفت: «ما مرتب به دولت در مورد تاخیر در بنادر هشدار داده‌ایم اما دولت برای یافتن راه حل با صنایع حمل و نقل تعامل نمی‌کند. 

بازرگانان به دست کم ۵۰ هزار رابط گمرکی نیاز دارند که به  کوه کاغذبازی که پس از برگزیت به وجود خواهد آمد بپردازند اما حمایت و کمک دولت به استخدام و آموزش افراد بیشتر سخت ناکافی است.» 

یک سخنگوی دولت گفت: «ما همچنان به برقراری تدارکات برای سناریوهای مختلف و متعدد از جمله بدترین شرایط ممکن ادامه می‌دهیم.  

این به منزله پیش‌بینی آن چه واقع خواهد شد نیست بلکه تشدید شرایط موجود است.»

© The Independent